ابقای مدیرکل فعلی روابط عمومی با آن همه شبهه، حکایت از چه چیزی دارد؟
دکتر نمازی یا دکتر نجاتی؛ کدامیک حامی جریان حاشیهساز روابط عمومی است؟
تنشهای روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی؛ از نقش دکتر نمازی و دکتر نجاتی تا ابهامات مالی، انتصابهای غیرتخصصی، شکاف با رسانههای مستقل و پیامدهایی که اعتبار وزارتخانه زیر سؤال برده است
از زمان ورود سجاد حسینی به روابط عمومی، مسیر تخصصی اطلاعرسانی و فعالیت حرفهای روابط عمومی با چالشهای جدی مواجه شده و گسل بزرگی میان رسانههای مستقل و دارای هویت با وزارتخانه ایجاد گردیده است.
اخبار سبز کشاورزی؛ دلیل اصلی این وضعیت، آن است که رئیس منصوب نهتنها تخصص، تجربه و توانایی همگرایی رسانهای در حوزه روابط عمومی و ارتباطات نداشته، بلکه با نوع گزینشهای خود و آوردن نیروهای خارج از بدنه روابط عمومی (حدود ۲۰ نفر بهعنوان مشاور، مدیر، کارشناس و… بدون احراز هویت و ناشناس) ـ که حقوق آنها از مؤسسه جهاد استقلال و برخی بخشهای دیگر پرداخت میشد و هنوز مشخص نیست تعدادی از آنها از کجا حقوق دریافت میکنند ـ موجب ایجاد تنشهای ساختاری شده است.
همچنین انتخابهای جنسیتی، هزینهکرد اعتبار مدیرکل دفتر وزارتی و وزیر برای جذب و انتقال این افراد به روابط عمومی، پروژهسازیهای بیمورد و غیرموثر و گاهی صوری، ارائه فاکتورهای خاص و هزینهتراشیهای چند ده میلیونی (که تقریباً هیچکدام از آنها بر اساس استاندارد تنظیم نشده و در زمان معاونت دکتر شاپور علاییمقدم با چنین هزینههایی مخالفت میشد) و عزل یا انتقال مدیران توانمند و باسابقه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی، باعث شده محیط کاری این مرکز بهشدت متشنج و از فعالیت تخصصی تهی شود.
کارشناسان و مدیران متخصص کنار گذاشته شده و عملاً برونسپاری با هدف توزیع منابع میان افراد خاص (نورچشمیها) انجام شده است.
اعتراض رسانههای اصولگرا
جالب آنکه تردد برخی چهرههای رسانهای اصلاحطلب و روابط نزدیک مدیران مسئول روزنامههای آنها با روابط عمومی، و نیز ارسال فاکتورهای متعدد، موجب اعتراض رسانههای اصولگرا شده است.
جالبتر اینکه اعلام نزدیکی سجاد حسینی با بهرنگ نجاتی ـ مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی وزارت جهاد کشاورزی ـ و ادعای اینکه «هر آنچه این دو نفر تصمیم بگیرند توسط وزیر اجرا میشود»، تنش میان معاونان و سایر مدیران دلسوز را تشدید کرده و این تصور را ایجاد کرده است که این دو نفر میتوانند سرنوشت مدیریتی سایر بخشها را تعیین کنند.
ابهامات مالی
مدتهاست که دریافتیهای مدیر روابط عمومی از معاونت توسعه مدیریت و منابع، از جمله حدود دو میلیارد تومان از محل کارتهای هدیه نوروزی (که بخشی از آن توسط دکتر علاییمقدم افشا شد)، و همچنین دهها میلیارد تومان دریافتی از زیرمجموعههای وزارتخانه مانند مؤسسه جهاد استقلال، سازمان تعاون روستایی، اتحادیه مرکزی، شرکت پشتیبانی و… که تحت عنوان «حمایت از رسانههای زرد طرفدار وزیر» پرداخت شدهاند، بدون شفافسازی باقی مانده است.
شایعات اخیر و نارضایتی گسترده بدنه روابط عمومی از چنین مدیریتی، احتمالاً با حمایت جدی بهرنگ نجاتی و مسعود نمازی همراه است؛ اما این وضعیت بزرگترین صدمه را به اعتبار و حیثیت وزیر جهاد کشاورزی و هویت وزارتخانه وارد کرده است. اخبار پشتپرده روابط عمومی با سرعت در حال انتشار است و این موضوع بر بیاعتمادیها میافزاید.