کاهش صادرات زعفران به بازار ارزشمند چین
رئیس شورای ملی زعفران گفت: چین تا پارسال بزرگترین هدف صادراتی زعفران ایران بوده، اما امسال صادرات به آن کشور کاهش زیادی یافته است
چین تا پارسال بزرگترین هدف صادراتی زعفران ایران بود
رئیس شورای ملی زعفران گفت: چین تا پارسال بزرگترین هدف صادراتی زعفران ایران بوده، اما امسال صادرات به آن کشور کاهش زیادی یافته است.
اخبار سبز کشاورزی : محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران گفت: چین، بازار نوظهوری بود که طی سالهای گذشته جهت صادراتی زعفران ایران را تغییر و آن را افزایش داد، این کشور طی ۲ سال گذشته مقام نخست را در بین کشورهای دیگر از محل واردات زعفران ایران داشت و در این مدت بیشترین زعفران ایران به آن کشور صادر شده است.
او افزود: صادرات زعفران به چین در پنج ماهه ابتدای امسال ۶۱۸ کیلوگرم به ارزش ۸۲۴ هزار و ۱۷۱ دلار بوده است در حالی که در پنج ماهه ابتدای پارسال سه هزار و ۶۹۱ کیلوگرم زعفران به ارزش یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۲۰ دلار به چین صادر شده بود.
هیچ بازاری برای زعفران ایران بزرگتر و ارزشمندتر از چین نیست
رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر تجزیه و تحلیل درست از بازارهای هدف صادراتی زعفران کشور ادامه داد: باید ضعفهایی که در بازار صادراتی این محصول وجود دارد بررسی و برطرف شود و هیچ بازاری برای زعفران ایران بزرگتر و ارزشمندتر از چین نیست، زیرا آن کشور در طب سنتی خود به خاصیتهای زعفران باور دارد و برای مصرف زعفران دیگر نیازی به فرهنگ سازی در آن کشور نیست.
ضعف مدیریت صادرات
احتشام بیان کرد: دلیل اصلی این که صادرات زعفران ایران به چین کاهش یافته است به ضعف مدیریت صادرات این محصول در کشورمان بازمی گردد، چون ما نتوانستیم توقعات چینیها را در عرضه زعفران با کیفیت تامین کنیم و زعفران قاچاق و کم کیفیت که از طریق کشورهای واسطهای مانند امارات به چین صادر شده، اعتماد این بازار را به کیفیت بالای زعفران ایرانی کاهش داده است.
او با تاکید بر متمایز ساختن زعفران صادراتی ایران از زعفرانی که از امارات به نام ایران به چین صادر میشود تصریح کرد: چند سال قبل این شورا پیشنهاد داد که برند ملی زعفران ثبت شود تا محصول زعفران اصلی ایران با استانداردهای بالا و با کیفیت ممتاز با برند ملی در دنیا شناخته شود و هر محصولی به نام زعفران ایران به کشورهای دیگر صادر نشود، اما همکاری لازم در این زمینه انجام نگرفت.
رئیس شورای ملی زعفران تأکید کرد: شورای ملی زعفران در سال ۱۳۹۷ طرح جامعی برای جهش تولید و صادرات زعفران تدوین کرد تا مانع از بین رفتن بازارهای هدف صادراتی کشور شود، اما این طرح اجرایی نشد و اکنون با افت صادرات زعفران به ویژه به کشور چین مواجه هستیم.
احتشام اظهار کرد: صادرات زعفران در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن کاهش داشته، اما در ارزش افزایش یافته و دلیل افزایش آن در ارزش، رشد قیمت پایه صادراتی بوده است زیرا که ارزش یک کیلوگرم زعفران امسال نسبت به پارسال ۲ یا سه برابر شده به طوری که هر کیلوگرم زعفران به قیمت ۶۰۰ دلار در سال ۱۳۹۸ به قیمت هزار و ۵۶۳ دلار در سال جاری رسیده هرچند قیمت زعفران در بازارهای جهانی نیز نسبت به سالهای ۹۸ و ۹۹ افزایش یافته است.
او افزود: در پنج ماهه ابتدای امسال ۶۵ درصد از زعفران ایران به ۲ کشور اسپانیا و امارات متحده عربی و ۳۵ درصد باقیمانده به سایر نقاط جهان صادر شده است در حالی که در مدت مشابه پارسال چین بیشترین سهم را از صادرات زعفران ایران به خود اختصاص داده بود و امارات در واقع چهارراهی برای صادرات کالاهای ایرانی از جمله زعفران به کشورهای دیگر بوده و خود، مصرف کننده زعفران نیست.
هدف ما این بوده که فرآیند صادرات زعفران را استاندارد کنیم
رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: امروزه که همه موانع برای صادرات مستقیم زعفران به کشور چین برداشته شده است میزان صادرات زعفران به آن کشور نسبت به زمانی که به صورت غیرمستقیم صادر میشد و موانع زیادی در مسیر بود کمتر شده و این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است.
احتشام بیان کرد: طی سالهای گذشته بازارشناسی و رصد بازار زعفران به خوبی انجام گرفته و رویکرد ما به این موضوع علمی و تخصصی بوده است و این شورا هم به وظیفه خود عمل کرده و طرحها را داده است.
او تصریح کرد: هدف ما این بوده که فرآیند صادرات زعفران را استاندارد کنیم و با برندسازی، این محصول را با برند ملی به دنیا بشناسانیم و صادرات زعفران را مدیریت کنیم که محصول کم کیفیت به دست مشتری نرسد، رقابت منفی ایجاد نشود و تلاش شود زیر سایه همکاریها و بازارداری و بازارسازی، قیمت جهانی زعفران افزایش یابد تا کشاورزان نیز سود کنند.