خبر فوری
شناسه خبر: 24498

رکوردشکنی دلار قیمت‌ها را به آتش می‌کشد

بازار ارز که طی هفته ها و روزهای اخیر شاهد تلاطم شدید و رکوردشکنی های روزانه و حتی ساعتی بوده هنوز با تمهیدات بانک مرکزی به آرامش نرسیده

رکوردشکنی دلار قیمت‌ها را به آتش می‌کشد

بازار ارز که طی هفته ها و روزهای اخیر شاهد تلاطم شدید و رکوردشکنی های روزانه و حتی ساعتی بوده هنوز با تمهیدات بانک مرکزی به آرامش نرسیده و گرچه روز یکشنبه از شتاب تورمی این بازار کاسته شد، هنوز نمی توان با قاطعیت از توقف روند رشد قیمت ارز در بازار ارز سخن گفت.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از آرمان امروز؛ چالشی که همواره با افزایش قیمت دلار در اقتصاد ایران خود را نمایان می کند، هماهنگ شدن نرخ ها در سایر بازارها با نرخ دلار است که موجب افزایش قیمت کالاهای سرمایه ای همچون طلا و مسکن و کالاهای مصرفی همچون گوشت، مرغ، برنج، روغن و… می شود.

این افزایش قیمت همچون دومینویی است که گاه با کوتاه ترین فاصله و به صورت آنی در بازار برخی کالاها مثل سکه و طلا و موبایل اتفاق می افتد و گاه با تاخیر چند روزه و چند هفته ای به بازار کالاهایی مثل اقلام خوراکی سرایت می کند.

کاهش اجاره‌بها؛ امید چندانی وجود ندارد

عمیق تر شدن رکود تورمی بازار معاملات مسکن

بررسی های میدانی از بازار مسکن حکایت از آن دارد که رکود در این بازار طی هفته های اخیر عمیق‌تر شده و اندک معاملاتی که در مهرماه شاهد آن بودیم در روزهای سپری شده از آبان ماه بسیار کمتر شده و به صفر نزدیک شده است.

اظهارات مشاوران املاک نشان می دهد فروشندگان با افزایش دلار خواهان توقف عرضه فایل در بنگاه ها تا اطلاع ثانوی شده و نوعی بلاتکلیفی در مورد قیمت ملک در بازار مسکن ایجاد شده است.

یکی از فعالان بازار مسکن درباره وضعیت این روزهای بازار می گوید: افزایش قیمت دلار همیشه از دو جنبه در بازار مسکن اثرگذار است. موضوع اول هماهنگ شدن قیمت مسکن با نرخ جدید ارز در بازار آزاد است که از حدود 5 سال قبل این اتفاق با سرعت بیشتری در بازار مسکن روی می دهد.

به این معنی که با جهش های قیمت دلار در بازار آزاد معاملات مسکن متوقف می شود و بعد از تثبیت قیمت دلار درکانال های بالاتر فروشندگان نرخ املاک و آپارتمان های خود را با تورم دلار هماهنگ کرده و قیمت های پیشنهادی خود را برای فروش افزایش می دهند.

وی افزود: موضوع دومی که با افزایش قیمت دلار در بازار مسکن اتفاق می افتد اثرگذاری نرخ دلار بر قیمت مصالح ساختمانی است. این بحث نیز موجب می شود سازندگان برای شروع کار با احتیاط بیشتری عمل کنند و حتی بخشی از سازندگان به جای استارت پروژه جدید، نقدینگی و سرمایه خود را از ساخت و ساز خارج کرده و در بازار دلالی ارز به کار می اندازند. این تحولات که منشأ همه آنها افزایش قیمت دلار است موجب کاهش عرضه و تولید مسکن و افزایش قیمت در بازار می شود که می توان از آن به عنوان تشدید رکود تورمی نام برد.

دومینوی جهش دلار با تاخیر کوتاه به بازار اجاره می رسد

یکی از بازارهایی که با جهش قیمت ارز دچار دست انداز و چالش می شود بازار اجاره است. چالش های این بازار به اقشاری وارد می شود که بسیاری از آنها توانی برای افزایش اجاره بهای مسکن ندارند و در نوسان های شدیدی که سال های گذشته و خصوصا در فصل جابجایی مستاجران در سالجاری اتفاق افتاد، بخش قابل توجهی از مستاجران به دلیل ناتوانی از پرداخت اجاره های سنگین وادار به ترک منطقه های مسکونی همیشگی خود و عزیمت به مناطق حاشیه ای شهرها شدند.

اکنون نیز با وضعیتی که در بازار مسکن در پی جهش دلار شاهد آن هستیم باید در انتظار روزهای سخت‌تر برای مستاجران باشیم و اگرچه اکنون فصل جابجایی مستاجران نیست اما با قیمت‌هایی که دلار در بازار به خود می‌بیند، تورمی کمرشکن با چندماه تاخیر به بازار اجاره نیز سرایت خواهد کرد.

تلاطم در بازار اقلام خوراکی وابسته به واردات

تلاطم در بازار اقلام خوراکی وابسته به واردات

پیامد افزایش قیمت دلار در بازار برخی اقلام خوراکی به سرعت خود را نمایان می‌کند چرا که نهاده‌های تولید این اقلام به شدت به قیمت دلار وابسته است.

از سوی دیگر هزینه های بسته بندی نیز به صورت روزانه با دلار هماهنگ می شود و گرچه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مجوزی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی صادر نمی کنند اما اتفاقی که درعمل می افتد تلاطم و افزایش قیمت در بازار اقلامی مثل مرغ، گوشت، لبنیات و … است.

تجربه نشان داده است که در پی افزایش قیمت این کالاها، برخی جرایم نیز به شرکت هایی که افزایش قیمت داشته اند تعلق می‌گیرد؛ اما چیزی به جیب مردم که بار گرانی را به دوش کشیده‌اند بازگردانده نمی شود.

امنیتی شدن بازار ارز جواب می دهد؟

دولت و بانک مرکزی تلاش می کنند آرامش را به بازار ارز برگردانند و غیرحضوری کردن ارز یکی از این اقدامات بوده است. ضمنا رفته رفته شاهد ایجاد جو امنیتی در بازار ارز نیز هستیم به صورتی که رسانه ها از قول پلیس گزارش کرده‌اند، نیروی انتظامی وارد میدان شده و همزمان با افزایش اقدامات سودجویانه برخی شبکه‌های دلالی در افزایش کاذب تقاضا در بازار ارز و ایجاد جو ملتهب اقتصادی در چند روز گذشته، ضمن شناسایی فعالان غیرمجاز بازار ارز، حساب بانکی بیش از 2300 نفر از این افراد را مسدود و پیگیری قضایی اعمال مجرمانه آنها را در دستور کار قرار داده‎ است.

به گفته پلیس این افراد برخلاف مقررات و ضوابط اعلامی، اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز در بازار غیررسمی و یا معاملات فردایی نموده و از این طریق موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده‌اند. باید منتظر ماند و دید آیا این اقدامات به آرامش دلار می انجامد یا خیر. از آینده بازار ارز نمی توان به آسانی سخن گفت وحتی برخی کارشناسان اقتصادی مثل احسان سلطانی معتقدند پیش بینی نرخ های بالاتر برای دلار توسط عده ای سودجو با اهداف خاص انجام می شود.

وی در صفحه خود در شبکه های اجتماعی نوشته است؛ عده ای که عناوینی مانند مشاور اقتصادی، تحلیلگر مالی و… را یدک می کشند، اخیرا بر مبنای قیمت سکه صحبت از آزاد شدن فنر قیمت دلار و صعود آن تا 39000 تومان می کنند. شگرد آنها در 5 سال گذشته برای استمرار سونامی قیمت ها این است که قیمت یک دارایی بالاتر را ملاک قرار داده و با تحریک ایجاد التهاب در بازار افزایش قیمت‌ها را دامن زده اند.

همیشه قیمت یک دارایی یا … از سایر قیمت‌ها جلوتر می رود و اینها یک حباب قیمت را ملاک افزایش سایر قیمتها قرار می دهند. آنها با دامن زدن به جو گرانی و استمرار افزایش قیمت دلار و به تبع آن کالاها و خدمات دولتی و بنگاه‌های دولتی و خصولتی، منافع دولت، بنگاه‌های رانتی، بانک‌های فاسد و کاسبان تحریم‌ها را دنبال می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای