آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45674

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان خبر داد

سهم کمتر از یک درصد ایران از اقتصاد خلاق

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: سهم ایران در اقتصاد خلاق زیر یک درصد و کمتر از ۴ میلیارد دلار است. در افق کوتاه مدت سهم اقتصاد خلاق ما باید به سه درصد برسد. اکنون سهم دنیا از اقتصاد صنایع خلاق ۱۰ درصد است. ما برای رسیدن به این نقطه فاصله زیادی با دنیا داریم.

سهم کمتر از یک درصد ایران از اقتصاد خلاق

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا، مسعود حسنلو امروز در آیین افتتاحیه نخستین دوره رویداد مانوین در پارک فناوری پردیس همزمان با نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، گفت: ما برنامه‌های متنوعی را در این ستاد دنبال می‌کنیم. یکی از این برنامه‌ها، مانوین است. آغاز رویداد مانوین یک جریانی است که توجه بیشتری به صنایع خلاق و فناوری‌های نرم داشته باشیم.

وی افزود: راهکار حل مسائل کشور در گروی توجه به این مساله است. هرچقدر به این جریان در اکوسیستم توجه بیشتری داشته باشیم، باعث رشد کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: صنایع خلاق در اقتصاد جهانی سهم بسزایی دارد که معادل قیمت نفت در دنیاست.

اکنون سهم دنیا از اقتصاد صنایع خلاق ۱۰ درصد است

حسنلو یادآورشد: این اقتصاد در کشورمان زیر یک درصد و کمتر از ۴ میلیارد دلار است. در افق کوتاه مدت سهم اقتصاد خلاق ما باید به سه درصد برسد. اکنون سهم دنیا از اقتصاد صنایع خلاق ۱۰ درصد است. ما برای رسیدن‌ به این نقطه فاصله زیادی با دنیا داریم.

وی یادآور شد: دومین مساله، تقدیر و تشکر از پیشکسوتان و اساتیدی است که باعث شدند اکنون در این نقطه قرار بگیریم. اکنون در میانه این راه قرار گرفته‌ایم. اکنون برخی از مسائل اجتماعی کشور در حوزه سخت با همت دانش‌بنیان‌ها رفع شده است، در این حوزه نیز نیاز به رفع مسائل اجتماعی داریم. تنها راه حل مسائل اجتماعی در گروی توسعه صنایع خلاق یا ابزارهای صنایع خلاق است. امروز با امضای توافقنامه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با منطقه آزاد قشم امیدواریم گامی در توسعه صنایع خلاق، نوآوری و فناوری داشته باشیم.

اقتصاد خلاق به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و صنایع گفته می‌شود که بر پایه خلاقیت، نوآوری و مهارت‌های ذهنی شکل می‌گیرند و به تولید کالاها و خدمات فرهنگی، هنری و فناورانه می‌پردازند. این صنایع شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها مانند مد، طراحی، فیلم، موسیقی، بازی‌های ویدئویی، نرم‌افزار و تبلیغات می‌شود.

تاثیر اقتصاد خلاق بر پیشرفت کشورها را می‌توان در زمینه‌های مختلف مشاهده کرد: رشد اقتصادی: صنایع خلاق می‌توانند به طور قابل توجهی به رشد اقتصادی یک کشور کمک کنند. این صنایع با ایجاد شغل‌های جدید، افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کنند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، سهم صنایع خلاق در اقتصاد بریتانیا ۹.۹ درصد بود و بیش از ۲ میلیون شغل ایجاد کرد.

نوآوری: اقتصاد خلاق بستری مناسب برای نوآوری و ایده‌های جدید فراهم می‌کند. این امر به دلیل ماهیت خلاقانه این صنایع و تمرکز آنها بر حل مشکلات و ارائه راه حل‌های جدید به چالش‌های مختلف است. به عنوان مثال، بسیاری از استارت‌آپ‌های موفق در حوزه‌های مختلف مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دل صنایع خلاق بیرون آمده‌اند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای