خبر فوری
شناسه خبر: 47443

بایدهای نخستین سفر پزشکیان به کشور عراق

سفر پزشکیان به عراق به منظور گفتگو با مقامات عراقی و زیارت عتبات عالیات را به فال نیک می‌گیریم، امیدواریم که دیداری با ایت‌الله سیستانی داشته باشد.

بایدهای نخستین سفر پزشکیان به کشور عراق

اخبار سبز کشاورزی؛ همچنین امیدواریم رئیس جمهور در این سفر برای ارتقای روابط تجاری ایران و عراق پیگیر موارد زیر باشید:

۱- عراق در دو سال گذشته به واردکنندگان عراقی ارز با نرخ رسمی تخصیص می‌دهد، ولی واردکنندگان از ایران را از این مزیت محروم کرده است، خواهشمند است پیگیری فرمایید که عراق برای کالاهای صادراتی غیرتحریمی ایران ارزی غیر از دلار تخصیص دهد و باعث غیررقابتی شدن کالای ایرانی در بازار عراق نگردد.

۲- یکی از زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی دو کشور حضور شرکت‌های فنی و مهندسی و پیمانکاران ایرانی در پروژه‌های دولتی و خصوصی عراق است، فعلا نمی‌توانیم برای شرکت در مناقصات عراق ضمانت‌نامه تهیه کنیم و در حال حذف شدن از این بازار هستیم، دولت عراق باید ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات یا بیمه مرکزی ایران را بپذیرد.

۳- نیروی کار ایرانی در عراق خریدار دارد و بسیاری از مهندسین، معماران و صاحبان حرف در این کشور فعالیت می‌کنند، ولی این فعالیت غیرقانونی است، ترتیبی داده شود که برای آنان مجوز صادر گردد.

۴- عراق سالانه حدود ۴ میلیارد دلار گاز و برق از ایران خریداری می‌کند، ولی به علت تحریم وجه آن با تاخیر و چالش‌های زیاد دریافت می‌گردد. توافق کنید که تاجر عراقی از این محل کالاهای اساسی مورد نیاز ایران را خریداری و ارسال نماید.

۵-برای گشایش مسیر ترانزیت از طریق عراق به کویت، سوریه، اردن و عربستان فشار بیاورید و آن را مطالبه نمایید.

سیدحمید حسینی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای