خبر فوری
شناسه خبر: 48057

مسعود پزشکیان با حضور در مجلس شورای اسلامی:

بودجه ۱۴۰۴ واقعی و در حد توانمان نوشته شده است

رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: در تدوین لایحه سعی کردیم با مردم و نمایندگان صادقانه صحبت کنیم؛ اعداد را واقعی بنویسیم

بودجه ۱۴۰۴ واقعی و در حد توانمان نوشته شده است

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان جهت ارائه بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی وارد مجلس شد و سخنرانی کرد. جمعی از معاونین و اعضای دولت، رئیس جمهوری را برای حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی همراهی کردند.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود، گفت: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را تقدیم نمایندگان محترم مجلس می‌کنم. این بودجه باید دغدغه شما عزیزان را با اطلاع از تجربه طولانی کار در مجلس و بر اساس تعهداتی که در انتخابات با شما داشتم تقدیم شده است.

من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم

وی افزود: من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم و قویاً اعتقاد دارم هرگونه اصلاح اقتصادی صرفاً با وفاق تحقق خواهد یافت.

پزشکان تاکید کرد: به همین دلیل در تدوین لایحه سعی کردیم همه گروه‌ها و اقشار را ببینیم. همچنین سعی کردیم با شما مردم و نمایندگان صادقانه صحبت کنیم؛ اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی که در توانمان بوده است را تعهد کنیم.

رئیس جمهور اذعان کرد: این بودجه مخصوصاً در بخش اصلاحات اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه، رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت بوده است و در زمان تدوین دارای چهار اولویت بوده است.

پزشکیان با بیان آنکه امیدوارم با کمک شما [نمایندگان مجلس] بتوانیم راهی را که تصمیم گرفتیم با وفاق و همدلی پیش ببریم و خدا کمک کند صادق باشیم و تا جایی که می‌توانیم بر اساس صداقت و راستی جلو برویم، گفت: تمام احکام، ردیف‌ها و جداول بودجه بر اساس شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است.

بودجه-۱۴۰۴.jpg1

بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر دولتمردان است

رئیس جمهور با اشاره به این‌که امروز بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر دولتمردان است تقدیم مجلس می‌کند، در تشریح اولویت‌های مهم بودجه سال ۱۴۰۴، تاکید کرد: دقت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در اولویت تدوین بودجه بوده است. بنده بر رعایت تکالیف برنامه هفتم تاکید کردم. در گزارش این لایحه نیز یک فصل انعکاس احکام برنامه ترسیم شده است.

وی ادامه داد: عدالت محوری است. معنی حرف من این نیست که بخواهیم یک‌دفعه تبعیض را رفع کنیم اما تلاش کردیم به این سمت برویم. با توجه به شرایطی منطقه‌ای در احکام بودجه اطمینان شده تقویت بنیه دفاعی مورد توجه قرار گیرد. کاهش تورم نیز سرلوحه احکام برنامه بوده است.

شفافیت و جامعیت بودجه

رئیس قوه اجرایی کشور با اشاره به وجه تمایز بودجه سال آینده، بیان کرد: مهم‌ترین وجه تمایز بودجه جاری یکپارچگی، شفافیت و جامعیت بودجه است. رعایت نظم و انضباط و تقدیم سند مالی دولت در زمانبندی مقرر در قانون است. لایحه بودجه مطابق با قانون، اول آبان ماه و در نظام جدید تدوین بودجه تقدیم شد تا مجلس فرصت لازم برای بررسی بودجه را داشته و به سود اقتصاد کشور است.

رئیس جمهور گفت: امسال برای اولین بار تمام موارد فرابودجه‌ای منابع و مصارف سازمان هدفمندی‌ها در درون سقف بودجه قرار گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مقایسه احکام این بودجه با سنوات قبل، نیازمند دقت در ارزیابی است، زیرا هم متفاوت از سهم گذشته بوده و هم دیگر با سهم و درصدهای دستگاه‌ها و امور مختلف قابل مقایسه نیست و نیازمند تدبیر و بازنگری جدی است.

بودجه-۱۴۰۴.jpg1.jpg--

شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه

وی افزود: یکی دیگر از اصلاحات مهم در تدوین بودجه استفاده از شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه است؛ تمام احکام ردیف‌ها و جداول بر اساس بیان شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است.

این مهم در بند نهم سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری تاکید شده است و به صورت دقیق در این لایحه مد نظر بوده است.

پزشکیان گفت: در فصل سوم گزارش لایحه تقدیمی این نظام شناسه گذاری تبیین شده است. یکی از مهم‌ترین اصلاحات در ساختار بودجه تاکید بر پرداخت به ذی‌نفع نهایی، از طریق هوشمندسازی بودجه دولت به اجرای تخصیص اعتباری، مطابق بند ب ماده ۱۳ قانون برنامه هفتم است.

رئیس قوه اجرایی کشور با اشاره به بخش دوم لایحه، تصریح کرد: در بخش دوم لایحه نیز کلیات اعتبار در غالب برنامه اجرایی مجلس خواهد شد.

وی افزود: به منظور تحقق بسیاری از احکام برنامه هفتم در خلال تبصره‌های بودجه، احکام اجرایی بودجه، تبدیل به پیشنهاد شده است. به طور خاص برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت، ایجاد ذخایر دارویی از طریق مشارکت با بخش خصوصی، تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت کنترل تعهدات و تضامین دولت، مدیریت توزیع عادلانه آب، مدیریت بافت فرسوده و حمایت از مسکن محرومین در لایحه بودجه دیده شده است.

رئیس جمهور افزود: برخی احکام برنامه هفتم توسعه وسایل قوانین دائمی، مانند قانون تأمین مالی زیرساخت‌ها، به ویژه در مشارکت عمومی خصوصی نیازمند تکرار در لایحه بودجه نبوده و صرفاً در ردیف‌های بخش دولت و در جداول تفصیلی اعتبارات لازم برای آنها تدارک دیده شده است.

حمایت از محرومین و کاهش فاصله طبقاتی، ملاک اصلی بوده است

پزشکیان گفت: در بخش عدالت محوری رهنمودهای مقام معظم رهبری، نحوه اجرا را مشخص کرده است، لذا اگر قرار است یک حکم شکاف را زیاد کند، آن حکم را حذف کرده‌ایم، زیرا برای ما حمایت از محرومین و کاهش فاصله طبقاتی، ملاک اصلی بوده است.

وی‌ادامه داد: به دنبال احکامی بوده‌ایم که موجب توزیع منصفانه منابع و فرصت‌های شود. منزلت و کرامت انسانی حفظ شود و مشارکت مردم در اقتصاد به واقع انجام شود.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع عدالت بین نسلی تاکید کرد: عدالت بین نسلی نیز برای دولت اساسی است. از نگاه دولت بسیاری از احکام در راستای همین عدالت محوری است.

وی ادامه داد: در این لایه یارانه نقدی مستمری بهزیستی و کمیته امداد، به جداول بودجه منتقل شده است و این انتقال نه تنها انسجام بودجه را بهبود می‌بخشد بلکه سهام یارانه‌ها و کمک به محرومین را در بودجه افزایش می‌دهد.

رئیس قوه اجرایی کشور گفت: اگر قرار بود مانند سالیان قبل منابع یارانه‌ها را به فروش حامل‌های انرژی مرتبط کنیم، نمی‌توانستیم رشد کافی برای حمایت از محرومان داشته باشیم. همچنین دو برابر شدن سقف مالیات اقشار حقوق بگیر و صاحبان مشاغل نیز در راستای حمایت از گروه‌های کم درآمد و کاهش شکاف طبقاتی است./ مهر

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای