خبر فوری
شناسه خبر: 49175

آدرس ۷۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای تعاون روستایی کجاست؟

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی: تاکنون حدود ۷۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای عرضه محصولات کشاورزی راه‌اندازی شده و قرار است ۴۰ فروشگاه دیگر نیز افتتاح شود

آدرس ۷۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای تعاون روستایی کجاست؟

اخبار سبز کشاورزی؛ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اخیرا اعلام کرد: تاکنون حدود ۷۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای عرضه محصولات کشاورزی راه‌اندازی شده و قرار است در دهه مبارک فجر ۴۰ فروشگاه دیگر نیز افتتاح شود.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرده است تا پایان ۲۲ بهمن، تا ۸۱۰ فروشگاه با سیستم یکپارچه راه‌اندازی و نسبت به عرضه تخصصی محصولات کشاورزی اقدام کنند.

طلایی همچنین به تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر ایجاد "روستا بازار" و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعاون روستایی اشاره کرده و افزوده است: برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت، ۳ هزار فروشگاه در سراسر کشور راه‌اندازی شود.

راستی‌آزمایی ۷۰۰ فروشگاه‌های مصرف

براساس پیگیری‌های میدانی انجام شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعاون روستایی در سطح کشور بسیار محدود است و فروشگاه‌های تعاون روستایی عموما محدود و مشابه سوپرمارکت‌های کوچک در حال فعال هستند.

هرچند تعداد اندکی از فروشگاه‌های متعلق به شبکه تعاون روستایی عملکرد قابل قبول دارند که آن هم به‌دلیل نبود رقبا قوی مانند رفاه و کوروش در آن مناطق است؛ لذا برای شفافیت در اعلام آمار و همچنین تحقق عملیاتی برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی براساس آنچه حق سفره مردم است و همچنین اقناع افکار عمومی می‌بایست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نسبت به انتشار لیست ۷۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای موجود و یکصد و ده فروشگاه در دست اقدام به تفکیک استان‌ها جهت بهره‌برداری مردم اقدام کند.

مفهوم واقعی فروشگاه عرضه محصولات کشاورزی چیست؟

آنچه از ارائه گزارش عملکرد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برمی‌آید فعالیت فروشگاه‌هایی است که به‌صورت اختصاصی محصولات کشاورزی مورد نیاز روزمره مردم مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، میوه و تره‌بار را با حذف واسطه در دسترس مردن قرار دهد؛ اما آنچه از عملکرد فعلی این سازمان برآمده است راه‌اندازی فروشگاه و مغازه‌هایی با عرضه محصولات مورد نیاز خانوار و در حاشیه آن به‌صورت بسیار محدود محصولات کشاورزی است.

به گفته کارشناسان با حذف یا حتی کاهش واسطه‌های بخش کشاورزی از عرضه محصولات یا به‌عبارت دیگر اجرای طرح از مزرعه تا سفره قیمت‌های محصولات بخش کشاورزی در سبد غذایی مردم کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد؛ بنابراین مطالبه همه مسئولان و مردم اجرای موفق این طرح بدور از ارائه گزارش‌های مبهم است.

اجرای طرح جدید یا تغییر نام طرح‌های پیشین

از مزرعه تا سفره عنوان طرحی بود که وزرای جهاد کشاورزی همواره بر آن تاکید می‌کردند و پیشینه این طرح به سال‌های دور بازمی‌گردد؛ حتی این طرح مزرعه تا سفره با دستور وزارت کشور نیز با مصوبه و دستورالعمل به تمام استان‌ها ابلاغ شد و مسئولیت آن به استانداران واگذار شد که در چندین استان فروشگاه‌هایی با عنوان این طرح افتتاح شد.

در ادامه با روی کار آمدن وزرای جدید نام این طرح به روستا بازار تغییر کرد و بار دیگر با تغییر بیلبوردها از طرح قبلی به طرح جدید از افتتاح روستا بازارهای خبر داده شد.

امروز نیز عنوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای به میان آمده، اما آنچه نیازمند ارائه گزارش است نمود عینی و اثربخشی این طرح در سفره خانوار است. برای نمونه گفته شده بود با اجرای طرح از مزرعه تا سفره مردم می‌توانند به‌دلیل کاهش واسطه‌ها ۳۰ درصد ارزان‌تر محصولات کشاورزی مورد نیاز خود خریداری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای