انقلاب فلفلی
یک بیمبالاتی و شاید هم یک توطئه، نامهای، تذکری و درخواستی از روسیه که خواستههای استانداردهای مورد نظر خریدار محصولات گلخانهای در ارتباط با صدور محصول

مزرعه سبز : یک عدم توجه، یک بیمبالاتی و شاید هم یک توطئه، نامهای، تذکری و درخواستی از روسیه که خواستههای استانداردهای مورد نظر خریدار محصولات گلخانهای در ارتباط با صدور محصول به کشورش از جمله بحث آفتکشها رعایت شود اما نامه رسمی یک کشور در کشوها گم و گور میشود یا پاسخ به «ما مربوط نیست» به آن داده میشود.
مهمتر اینکه امور بینالملل وزارتخانه به صرف ارسال نامه به سازمان حفظ نباتات بسنده میکند و تنها یک مجتمعهای گلخانهای صادرکننده را با میلیاردها تومان ضرر روبرو میکند یعنی که شکست طرح توسعه گلخانهها.
40بار مکاتبات روسیه برای رعایت استانداردها
این در حالیاست که پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت میگوید که بیش از 40 بار مکاتبههای مختلف برای رعایت استانداردهای مورد نظر روسیه از سوی آن کشور انجام گرفته است و همه مکاتباتی بود که عموما بیپاسخ گذاشته شده است. با این همه از آنجا که ارس تارلا امیر به عنوان یک شرکت برتر صادراتی در کشور مورد قدردانی و تقدیر قرار گرفت، در این شماره به طرح گوشهای از فعالیتهای آن پرداختهایم.
بحث سنجش محصول و سم بهانه است
بررسیها نشان میدهد محصولات گلخانهای «ارس تارلا امیر» عاری از سموم دفع آفات و باقیمانده سموم است؛ چرا که در این گلخانهها از آخرین تکنولوژی روز دنیا، مبارزه بیولوژیکی و شکارگرهای طبیعی استفاده میگردد. به نحوی که باقیمانده سموم در این فلفلها همواره نزدیک به صفر است اما متاسفانه بدون اینکه درب کانتینرهای برخی شرکتها در مقصد باز و محتوای آن بررسی شود، از سوی کشور روسیه عودت داده شد و میلیاردها تومان ضرر و آینده تاریک کسب وکار گلخانهای را موجب شده است.
در بخش کشاورزی چنانچه اقدامات به صورت فنی و کارشناسانه انجام شود، ظرفیتهای فراوانی در ایجاد اشتغال، تولید، امنیت غذایی، صادرات و ارزآوری به همراه خواهد داشت؛ به عبارتی اگر تصمیمات در این بخش به صورت اصولی و منطقی گرفته شده و منابع در مسیر درستی هدایت شوند، تولید در بخش کشاورزی توجیه اقتصادی فراوانی به همراه دارد.
از جمله فرصتهای پیشروی بخش کشاورزی در کشور ما پرداختن به موضوع گلخانهها است؛ در حال حاضر کشور با کمبود منابع ارزشمند آب و خاک مواجه است، لذا کشت گلخانهای روشی بسیار کارآمد در هموار کردن چالشهای موجود بر سر راه کشاورزی در کشور ما محسوب میشود. همچنین استفاده از روش کشت گلخانه ای نقش موثری در اشتغالزایی، تولید ثروت، صادرات و ارزآوری به همراه دارد که در این مقال قصد پرداختن به تمامی مزایای گلخانهها را نداریم اما به طور خلاصه گلخانهها «هم فال است و هم تماشا».
یکی از مزیتهای گلخانهها امکان تولید محصولات سالم و مطابق با خواستهها و استانداردهای دیگر کشورها و فروش محصولات تولیدی در بازارهای بینالمللی است که ضمن ایجاد ارتباطات مالی و سیاسی، ارزآوری مناسبی را نیز نصیب کشور میکند.
«ارس تارلا امیر»؛ شاهد از غیب
گواه این حرف و مدعا هم شرکتهای گلخانهای هستند که توانستهاند ضمن ایجاد فرصتهای مالی، اشتغالزایی و تولید، بازارهای تجاری و صادراتی خوبی را نیز برای محصولات تولیدی خود دست و پا کنند که از این نمونهها در کشورمان کم نداریم.
یکی از شرکتهای موفق در این زمینه شرکت «ارس تارلا امیر» است که از سال 1397 به عنوان یک شرکت و مجتمع گلخانهای فعالیت خود را آغاز کرده است.
صادرکننده برتر سال 1400
این شرکت با مساحت کل 800 هزار متر مربع، سطح زیرپوشش 570 هزار متر مربع و مساحت مفید 540 هزار مترمربع، بزرگترین مجتمع گلخانهای یکپارچه شیشهای هیدروپونیک در ایران و منطقه خاورمیانه است که امسال (سال1400) بهعنوان شرکت صادرکننده برتر کشور انتخاب شده است.
این شرکت عظیم گلخانهای توان تولید سالانه بیش از 24 هزار و 200 تن انواع صیفیجات گلخانهای به روش هیدروپونیک را دارد که در مجموع و به طور مستقیم برای 650 نفر ایجاد اشتغال کرده است. این شرکت گلخانهای برای تولید محصولات استاندارد و بهبود راندمان تولید، از آخرین تکنولوژی روز و دانش فنی برتر کشورهای پیشرو در این زمینه استفاده کرده است.
گلخانههای شرکت ارس تارلا امیر با استفاده از سیستمهای اتوماسیون هوشمند و خودکار به صورت دقیق مورد کنترل قرار میگیرند و به واسطه آن ضمن حصول راندمان و بهرهوری بالاتر، به دلیل پایین آمدن آلودگی به آفات و بیماریها، با کیفیتترین و سالمترین محصولات را تولید میکنند.
محصولات این شرکت با برند «آتاویتا» در ایران به ثبت رسیده است و محصولات گوجهفرنگی و فلفل دلمهای آن بازار بسیاری قابل توجهی را در کشور روسیه به دست آورده که ضمن صدور این محصولات و ارزآوری برای کشور، تاثیری بر بازار داخلی این محصولات نیز ندارد و رقیبی برای دیگر محصولات فصلی نیست.
گروه بازرگانی ابراهیمی و برند «آتاویتا»
گروه بازرگانی ابراهیمی، موسس برند آتاویتا، از سال 1373 در زمینه صادرات میوه و سبزیجات به کشورهای حوزه اوراسیا فعالیت خود را آغاز کرد.
کشت گلخانهای، تجربه دیگری بود که این گروه در پیشینه خود داشت و برای نخستین بار در سال1393 ایده تاسیس گلخانههای مدرن و تکنولوژیک و رسیدن به استانداردهای کشاورزی روز دنیا، در این گروه مطرح شد.
این آغازی بود برای ایجاد شرکتهای «ارس تارلا امین» و «ارس تارلا امیر».
ارس تارلا امین
شرکت «ارس تارلا امین» در سال 1393 تاسیس و با برنامهریزی کلان و دقیق، کار احداث بزرگترین مجتمع گلخانهای یکپارچه شیشهای هیدروپونیک کشور در منطقه تجاری صنعتی ارس، در همان سال آغاز شد. این پروژه مهم و تاثیرگذار در بخش کشاورزی، با بهرهگیری از تکنولوژی و مشاوره شرکتهای طراز اول دنیا در زمینه ایجاد مجتمعهای گلخانهای طراحی گردید. تجهیزات و ماشینآلات لازم از کشور هلند وارد و تحت نظر مشاوران هلندی نصب و راهاندازی گردید.
قابل توجه اینکه این شرکت جزو شرکتهای پیشرو در زمینه گلخانههای شیشهای ایران محسوب میشود و در زمان تاسیس و شروع به کار هنوز شرکتهای داخلی چندانی به کار گلخانههای شیشهای ورود نکرده و بسیاری از تاسیسات گلخانهای، بخصوص در نوع شیشهای آن هنوز بومیسازی نشده بود و همین امر مدیران شرکت را مجاب به واردات و استفاده از این تکنولوژی از کشور هلند نمود که اتفاقا چنین اقداماتی باعث تحریک و تشویق گلخانهسازان داخلی و حرکت به سمت بومیسازی آن شد و از این جهت نیز توفیقات بسیار قابل توجهی نصیب کشور گردید.
به هر صورت پروژه شرکت «ارس تارلا امین» یک گلخانه شیشهای با سیستم کشت هیدروپونیک و در زمینی به مساحت 50 هکتار احداث شد که 30 هکتار سطح گلخانه آن میباشد. این گلخانه به اشتغال مستقیم 400 نفر و با ظرفیت تولید سالانه 17 هزار تن، محصولاتی نظیر فلفل دلمهای، بادمجان و گوجه فرنگی، حدود 85 درصد از محصولات تولیدی خود را صادر مینماید.
مجتمع گلخانهای «ارس تارلا امیر»
پس از انجام موفقیت آمیز پروژه «ارس تارلا امین»، در سال 1396 عملیات اجرایی پروژه «ارس تارلا امیر» آغاز شد. این گلخانه شیشهای با فناوری مدرن و کشت هیدروپونیک در پهنهای به وسعت 80 هکتار و 57 هکتار سطح گلخانه در منطقه آزاد ارس اجرا شد.
«ارس تارلا امیر» با ظرفیت تولید سالانه حدود 26 هزار تن و با صادرات سالانه تا 85 درصد تولیدات خود، برای بیش از 700 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.
آتاویتا؛ شرکتی با اهداف متعالی
برند جهانی «آتاویتا» تولید غذای سالم را شعار و رسالت خود میداند و اهداف نهایی این شرکت تولید محصولات سالم، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در صنعت کشاورزی، حفظ و پاسداشت محیط زیست و منابع طبیعی و بهرهگیری از فناوریهای سبز میداند.
از جمله اهداف و ماموریتهای دیگری که این شرکت برای خود تعریف کرده میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- گسترش گلخانهها و تداوم تولید در طول سال برای حفظ بازارهای صادراتی
- گسترش صادرات محصولات تولیدی به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور
- توزیع حدود 15 درصد از محصولات در داخل کشور برای کمک به افزایش ضریب امنیت غذایی
- تولید کمترین میزان پساب و ضایعات؛
- بالا بردن راندمان مصرف آب با استفاده از سیستم گردشی تا حد ممکن؛
- استفاده از بستهبندیهای قابل بازیافت؛
- استفاده از کمترین میزان سموم و کودهای شیمیایی، حتی کمتر از حد استاندارد؛
- تولید کمترین میزان گازهای گلخانهای؛
- کشت هیدروپونیک و بدون خاک.
شرکتی به فعالیت چندوجهی
مجموعه بازرگانی ابراهیمی در کنار تولیدات گلخانهای، فعالیتهای قابل توجهی در کشاورزی قراردادی، تامین نهادههای با کیفیت در بخش کشاورزی، طراحی، نظارت و ساخت گلخانههای شیشهای و نیز مشاوره فنی در احداث گلخانههای شیشهای از جمله فعالیتهای این شرکت میباشند.
حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس ارشد کشاورزی
ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۵۹ - دی ۱۴۰۰