خبر فوری
شناسه خبر: 14040

زیرپا گذاشتن مسئولیت

حتی نمایندگان تندرو مجلس هم فهمیده‌اند که تبدیل ایران به کره شمالی امکان‌پذیر نیست

زیرپا گذاشتن مسئولیت
مزرعه سبز : حتی نمایندگان تندرو مجلس هم فهمیده‌اند که تبدیل ایران به کره شمالی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان آنچه درباره قطع دسترسی شهروندان به جهان خارج در کره شمالی به اجرا درآمده است را در ایران به اجرا گذاشت و به نتیجه رسید و به همین دلیل طرح صیانت از کاربران فضای مجازی که پیش از این با رای نمایندگان، بررسی و تصویب آن به کمیسیون واگذار شده بود، کار گذاشته شد و طرح جدیدی جایگزین آن شده است.
نمایندگان در این طرح که نام آن را به طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تغییر داده‌اند می‌خواهند خدمات دهندگان فضای مجازی را سامان‌دهی کنند و البته گفته شده که مفاد طرح منتشر شده و همگان می‌توانند آن را نقد کنند.
اما نکته مهم آن است که پیش از انتشار این مفاد، کلیات طرح در کمیسیون ویژه فضای مجازی به رای گذاشته شده و تصویب گردیده است؛ به همین دلیل پرسش اول آن است که چرا طرح بدون آن که در معرض دید و نقد افکار عمومی گذاشته شود در کمیسیون مطرح و کلیات آن تصویب شده است.
آیا ملاحظات و یا نگرانی‌هایی وجود داشته که تهیه‌کنندگان ترجیح داده‌اند از بروز دردسرهای احتمالی دوری کنند و در تاریکی این کلیات را تصویب نمایند؟
پرسش دیگر آن است که چرا با عجله این طرح در کمیسیون مطرح شده است؟ بسیاری از نمایندگان می‌گویند در حالی که بودجه در صحن علنی مطرح است، تمام وقت و توان نمایندگان باید صرف تصویب بودجه شود و هیچ دستورکاری نباید در صحن یا کمیسیون‌ها مطرح شود؛ چرا این طرح بدون آگاهی نمایندگان در کمیسیون مطرح شده و به تصویب رسیده است.
از نظر حقوقی نیز مطرح شدن بودجه در صحن علنی که به لحاظ تغییر محتوایی آن نسبت به طرح صیانت با آیین‌نامه داخلی مجلس تفاوت دارد و به همین دلیل گمان غالب آن است که این مصوبه باید ابطال و طرح دوباره علنی به رای گذاشته شود.
دقیقا به همین دلیل است که موضع به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارجاع شده تا در جلسه‌ای مغایرت آن با آیین‌نامه بررسی و در صورت لزوم مصوبه لغو گردد. در این باره گمانه زنی‌های زیادی صورت گرفته و گفته می‌شود هیات رئیسه مجلس با مصوبه کمیسیون ویژه موافقت نکند؛ ضمن آنکه که کمیسیون ویژه خود را راسا اقدام به اصلاح، بازنویسی و تغییر محتوایی صیانت کرده و طرح جدیدی خلق نموده که به لحاظ ماهوی با طرح پیشین تفاوت دارد.
از این بابت این طرح نباید جایگزین طرح پیشین شود؛ چراکه رای نمایندگان به هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت، انحصار را در مورد آن طرح قابل اجرا می‌کرد و شامل طرح جدید نمی‌شود.
به لحاظ حقوقی این طرح جدید محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، اکنون مرکز پژوهش‌های باید بررسی کند که آیا طرح جدید با طرح صیانت تفاوت ماهوی دارد یا خیر.
اگر مرکز پژوهش‌های به این نتیجه برسد که طرح جدیدی در واقع همان طرح صیانت است، می‌توان گفت که نمایندگان محافظه کار برای عوام فرایبی، نام و شکل طرح صیانت را تغییر داده و می‌خواسته‌اند همان طرح را با نامی فریبنده و جدید به تصویب برسانند؛ اما اگر طرح جدیدی با طرح صیانت تفاوت محتوایی داشته باشد، آن گاه چون این طرح جدید محسوب می‌شود همه مقررات درباره بررسی و به رای گذاشتن طرح جدیدی باید برای طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به اجرا درآید؛ در این صورت روشن است که باز هم مصوبه کمیسیون ویژه ابطال می‌شود.
روشن نیست چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتارهای شک برانگیز و نگران‎کننده انجام می‌دهند. آیا دوباره باید جایگاه نماینده مجلس و مسئولیت نمایندگان برای وکلای ملت تعریف شود؟

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای