خبر فوری
شناسه خبر: 35560

وزیری که می‌تواند سال‌ها صندلی خویش را حفظ کند

به پیشواز رفتن رئیس‌جمهور از وزیر پیشنهادی کشاورزی در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه، نشان داد که سیدابراهیم رئیسی تا چه حد علاقه‌مند است که محمدعلی

وزیری که می‌تواند سال‌ها صندلی خویش را حفظ کند
به پیشواز رفتن رئیس‌جمهور از وزیر پیشنهادی کشاورزی در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه، نشان داد که سیدابراهیم رئیسی تا چه حد علاقه‌مند است که محمدعلی نیکبخت اعتماد مجلس را کسب کند و بر صندلی وزارت جهاد کشاورزی بنشیند.
اخبار سبز کشاورزی ، نادر کریمی جونی | این حمایت ممکن است نشانه‌ای باشد از اینکه احتمالا سیدابراهیم رئیسی در جلسه دفاع از وزیر خود حاضر نخواهد شد و حمایتی که قرار بوده در آن جلسه از وزیر پیشنهادی بکند، در جلسه ارائه برنامه هفتم انجام داده است.
شاید هم رئیسی نمی‌خواسته فرصت‌های تعیین شده برای وزیر در ارائه برنامه‌ها و تشریح دیدگاه‌های را تصاحب کند و خواسته است که آن جلسه مذکور را طولانی کند یا از فرصت تعیین شده برای دفاع از نیکبخت استفاده کند و حمایتش از او را اعلام نماید.
احتمال دیگر در این باره آن است که با توجه به مجموعه سمت‌گیری‌ها و مواضع، رئیس‌جمهور اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این وزیر پیشنهادی را حتمی دیده و با خود اندیشیده که با این فرض نیاز زیادی برای حضور در جلسه اخذ رأی اعتماد وی وجود ندارد.
همان‌طور که در نشست مجلس، برای دادن رأی اعتماد به وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس جمهور حضور نیافت و نمایندگان هم به این وزیر پیشنهادی اعتماد کردند.
بر این پایه، رئیسی اندیشیده که حمایتی که قرار است در جلسه دادن رأی اعتماد مجلس به نیکبخت از این همکارانش بنماید، در همین فرصت ارائه برنامه هفتم اظهار کند و آن زمان را صرف کارهای مهم‌تر و مفیدتر بنماید.
با این موقعیت، گمان نمی‌رود که فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دشواری زیادی برای جلب اعتماد نمایندگان در خانه ملت داشته باشد و ورود او به ساختمان خیابان طالقانی این وزارتخانه در تهران، موانع یا چالش قابل اعتنایی داشته باشد.
در این باره نکته مهم آن است که اگرچه وزارت جهاد کشاورزی همیشه از مجموعه‌های زیر ذره‌بین و پرمناقشه کشور است و وزیر آن در هر حال به مجلس احضار می‌شود تا درباره نکات گوناگون و مشکلات کشاورزان، باغداران، تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی و دامی، نیاز و سامان‌دهی بازار غذا در کشور و ده‌ها موضوع دیگر به نمایندگان توضیح دهد، جالب است که در این حوزه‌ها اگر مشکلی فی‌مابین مردم (مصرف‌کنندگان) و منابع تولید و تولیدکنندگان یا واردکنندگان پدید می‌آید همه یا دست‌کم عمده نگاه‌ها به وزارت جهاد کشاورزی و وزیر آن دوخته می‌شود.
البته این نگاه‌ها به حق است و وزیر جهاد کشاورزی هم خود را موظف به پاسخ‌گویی می‌داند و درباره رفع آن مشکلات توضیح می‌دهد.
می‌توان اطمینان داشت که محمدعلی نیکبخت به خوبی درباره آنچه می‌خواهد انجام دهد و مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، آشناست و اگاهی نسبتا خوبی درباره آنها دارد.
او سابقه زیادی در همکاری با این وزارتخانه دارد و به کارگاه‌های تولید محصولات کشاورزی و روستا‌ها رفت و آمد زیادی داشته است.
در عین حال به‌خاطر حضور مستمر و موثرش در سازمان تعاون روستایی با ساکنان روستا که در واقع تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اصلی محصولات دامی و کشاورزی هستند، ارتباط نزدیک و موثری داشته است.
این سابقه، دانش و توانایی‌هایی که نیکبخت در حوزه کشاورزی دارد اگر همراه توانایی‌های مدیریت و دانش سیاسی حضور در دولت باشد و بتواند آثار سوء سیاسی کاری‌هایی را که وزیر پیشین لطمه زد، خنثی کند، آنگاه احتمال آن که تا پایان این دوره دولت یا حتی دوره بعدی دولت سیدابراهیم رئیسی، نیکبخت بر صندلی مدیریت کشاورزی و تامین امنیت غذا در ایران بنشیند، بسیار زیاد است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای