خبر فوری
شناسه خبر: 39194

جوانان روستایی زمین رایگان می‌گیرند؟!

براساس قانون دولت مکلف به تأمین مسکن برای همه اقشار جامعه است، در حالی‌که مسکن در کشور ما با نگاه سرمایه‌ای نه مصرفی، خرید و فروش می‌شود.

جوانان روستایی زمین رایگان می‌گیرند؟!

اخبار سبز کشاورزی؛ باید بپذیریم که بازار مسکن هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر با دستور و وضع یک‌شبه قانون به‌جایی نمی‌رسد. برای بازگشت این بازار به حالت طبیعی عرضه و تقاضا، باید جامعه آماری درست در دست داشت تا با همفکری متخصصان حوزه مسکن، این نیاز جامعه برطرف شود.

بیشتر بخوانید: بازار مسکن با تصویب قانون آرام نمی گیرد

دستور به وزارت راه‌ و شهرسازی

در این شرایط رئیس‌جمهور به وزارت راه‌ و شهرسازی دستور داده که علاوه‌بر ساخت مسکن، به مردم «زمین به‌شرط ساخت مسکن» واگذار کند تا خودشان با ساخت مسکن در روند تولید مسکن در کشور مشارکت کنند.

بر این اساس دولت در صدد اختصاص زمین به خانوار‌های دارای سه فرزند و بیشتر برآمد، لذا اگر فرزند سوم خانواده‌ای از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد به آن خانواده زمین‌هایی با قیمت بسیار پایین و اقساط ۱۰ ساله واگذار می‌شود.

افرادی که مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌شوند در صورتی که در شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سکونت داشته باشند می‌توانند ۲۰۰ متر زمین دریافت کنند و کسانی که در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند نیز می‌توانند در شهرهای مجاور یا شهرهایی جدید یا شهر محل تولد پدر، ۲۰۰ متر زمین دریافت کنند.

ابهامات و سوالات این واگذاری

اما این واگذاری زمین رایگان به مردم با ابهامات و سوالاتی روبه روست؛ زیرا به طور متوسط قیمت زمین حدود 50 تا 60 درصد هزینه تمام شده ساخت یک واحد مسکونی را شامل می‌شود و هزینه ساخت و قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است. اکبر میرشفیعی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران، نیز در مصاحبه‌ای که هفته گذشته انجام داده، گفته است: برای ساخت سالی یک‌میلیون واحد مسکن، ۴۰۰هزار هکتار زمین لازم و ۴۸۰هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که دولت چنین منابعی را ندارد.

تغییر کاربری و آسیب‌های زیست‌محیطی

همچنین در حال حاضر بسیاری از زمین‌های موجود در کشور متعلق به منابع ملی است و امکان واگذاری آنها وجود ندارد. تغییر کاربری برخی از مناطق نیز آسیب زیست‌محیطی به آن منطقه وارد می‌کند و سبب تشدید تغییر اقلیم می‌شود.

نقش سازمان‌های متولی چیست؟

در این واگذاری نقش سازمان‌ها و نهادهای متولی این اراضی همچون سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی که مجوز تغییر کاربری را صادر می‌کند، مشخص نیست؟ و اینکه آیا رئیس‌جمهور در زمینه این واگذاری به وزیر جهاد کشاورزی دستور ویژه‌ای داده است یا خیر؟

تجاوز به حریم شهرها

باید توجه داشت که تحمیل هزینه‌های قابل‌توجه برای ساخت تأسیسات گسترده شهری و تجاوز حریم شهرها به طبیعت و تخریب دشت‌ها و جنگل‌ها و همچنین تخریب کوه‌ها که ثروت‌ ملی محسوب می‌شود موجب بر هم خوردن چرخه حیات و بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای مردم آن شهرها می‌شود.

زمین‌های خارج شهر سنگلاخ هستند

این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که قسمت قابل توجی از زمین‌های خارج شهر سنگلاخ هستند و برای تغییر شریط در مناطق و مسکونی شدن آنها نیاز به خدمات زیرساختی گسترده است که قیمت تمام شده زمین را بسیار افزایش خواهد داد و این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت منابع کافی را برای این در کار در دسترس دارد.

هزینه بسیار بالای ساخت و نگهداری تأسیسات شهری

همچنین هزینه بسیار بالای ساخت و نگهداری تأسیسات شهری مثل راه، ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شبکه آب، برق، گاز و مخابرات، مراکزی مانند درمانگاه‌ها، مسجدها، مدرسه‌ها و… را هم باید در نظر گرفت و توجه داشت که مخارجی که باید صرف این خدمات شود در صورت گسترش شهرها باید صرف ساخت و نگهداری زیرساخت‌های جدید شود.

با این ‌حال باید دید پیشنهاد رئیس‌جمهور با چه پشتوانه علمی مطرح شده تا بتوان درباره هزینه و فایده آن نظر داد.

سمیه لطفی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای