آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44223

فهم و عمل؛ همین کافی است

مسئولیت اجتماعی پارلمان بخش خصوصی

همه نهادهای جامع خواه، ناخواه یک پیوست و مسئولیت اجتماعی در میان جامعه خود دارند. نمی‌توان انکار کرد که نهادهای ریز و درشت اقتصادی، حتی یک مغازه در یک خیابان فرعی یا کوچه در قبال جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، مسئولیتی مداوم و پویا ندارند که تعطیل نمی‌شود و سطح آن به‌طور پیوسته ارتقاء پیدا می‌کند.

مسئولیت اجتماعی پارلمان بخش خصوصی

اخبار سبز کشاورزی؛ یعنی هم به لحاظ حجم و وسعت و هم به لحاظ عمق، انسان‌ها دارای مسئولیت‌های متفاوتی هستند که هر چه بی‌توجه باشند یا بخواهند بی‌توجهی کنند باز هم نمی‌توانند از آنها فروگذار نمایند.

ناگفته قابل مهم است که هر چه نهاد اقتصادی در هرم قدرت اقتصادی، اجتماعی، جایگاه بالاتری داشته باشد نقش فراگیرتری در جامعه بر عهده می‌گیرد و از این بابت مسئولیت بالاتر، عمیق و وسیع‌تری در قبال جامعه و شهروندان هم وطن خود دارد.

این مسئولیت البته ناظر به منافع خود این نهادها و اعضای حقیقی یا حقوقی آنها نیز هست. در این باره توجه می‌شود یک نهاد اقتصادی در محیطی به نام جامعه فعالیت می‌کند و هر چه این محیط مساعدتر باشد و ساکنان جامع از توانایی‌های اقتصادی و طبیعی بیشتری برخوردار باشند، به همین ترتیب جامعه از ظرفیت و قابلیت بالاتر و بهتری برای خدمت محصولات کالایی و خدماتی بنگاه‌های اقتصادی برخوردار می‌شوند.

در نتیجه بهبود شرتیط جامع به طور مستقیم یا غیرمستقیم، زمینه و میزان پذیرش محصولات فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی را افزایش می دهد و از این بابت در جهت منافع این بنگاه‌ها قرار می‌گیرد و در نهایت به سود ایشان به پایان می‌رسد.

از جمله مهم‌ترین نهادهایی که در نقش محوری در تحولات اجتماعی دارد و این نقش را هیچ گاه فراموش یا انکار نکرده است، اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی استان‌ها و در مجموع اتاق ایران است.

هر یک از اتاق‌های استانی به مشابه یک آپارتمان منطقه‌ای اقتصادی و متعلق به بخش خصوصی عمل می‌کند و از این بایت به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر جریان اقتصادی اجتماعی و حتی فرهنگی استان تاثیر قابل توجهی دارد.

در این میان تهران که پایتخت حکومت و مرکز کشور است نقش مهم و راهبردی در مجموعه تحولات کشور ایفا می‌کند بسیاری از بازارهای کشور از جمله اقلام گران‌بها و مسکن از نوسان‌های قیمتی تهران تاثیر می‌پذیرد و رکودی که در این بازارها در تهران رخ می‌دهد، بلافاصله و یا با فاصله در سایر استان‌ها و به ترتیب در سایر شهرستان‌های آن استان مشاهده می‌شود و اقتصاد آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گاهی مشاهده شده که فعالان اقتصادی در استان‌ها و حتی شهرستان‌ها برای تصمیم‌گیری درباره فعالیت یا توسعه فعالیت خود، در وهله نخست به تحولات اقتصادی تهران توجه می‌کنند و گاه از فعالان اقتصادی تهرانی مشورت می‌گیرند.

همین امر باعث می‌شود تا سایر رفتارهای فعالان اقتصادی ارشد تهرانی و در مجموع رفتارهای اجتماعی، فرهنگی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشاورزی استان تهران، مشابه الگویی هوا، آلودگی آب، کمبود بارش‌های سالانه و کمبود آب و... پیشگام می‌شود.  وظیفه خود را در قبال سایر شهروندان ایرانی و تهرانی می‌شناسد و آن را انجام می‌دهند، دست کم می‌تواند به‌عنوان یک نمونه و الگو برای سایر شهروندان تهرانی و ایرانی مورد توجه قرار گیرد.

برای رسیدن به این نقطه و راهبری بخش اقتصادی جامعه برای عمل به وظیفه‌های اجتماعی و فرهنگی و حضور در صحنه‌های مختلف جامعه به گونه‌ای که سایر شهروندان از رفتار استقبال کنند و آن را ادامه دهند با تکمیل نمایند، لازم نیست اعضای نهادها و سازمان‌های غیردولتی اقدام خاصی انجام دهند.

مثلا اتاق بازرگانی تهران به‌عنوان یک مجموعه مردم‌نهاد و اعضای آن به عنوان اعضای پارلمان بخش خصوصی کافی است، نیازها، ضرورت‌ها و ملاحظات جاری و مبتلا به شهر و استان خود را درک کنند و در حد خود برای مرتفع ساختن مشکلات و بهبود شرایط تلاش کنند.

همین اقدام کافی است فهم وعمل در حد توان فردی و تبلیغ آن از طریق رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در این صورت جامع خودکار خوب را درک می‌کند و مسیر را ادامه می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای