آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44369

پایش‌‌های بازرسی تقابل با زیاده‌خواهی

به‌عنوان تولیدکننده محصولات کشاورزی، واردکننده نهاده‌های دامی، زراعی و یا صادرکننده محصولات کشاورزی چه بخواهید کالایی از خارج یا داخل خریداری کنید یا بفروشید، صادرکنید یا وارد نمایید یک شرکت بازرسی ارزیابی کالا نیاز است.

پایش‌‌های بازرسی تقابل با زیاده‌خواهی

اخبار سبز کشاورزی؛ این بازرسی کالا شایستگی، اصالت و ماهیت فروشنده یا خریدار را ارزیابی و تایید مقدار سفارش، کیفیت و کمیت کالا براساس توافقات مکتوب، بررسی تاریخ تولید، تایید سازنده و تولیدکننده، بررسی نوع و کیفیت بسته‌بندی، پالت‌بندی و ارائه گواهی قبل و بعد از حمل و نقل می‌تواند ضامن صحت، سلامت، کیفیت و کمیت کالای خریداری شده یا فروخته شده باشد.

سرانجام این که پرداخت تمام و کمال قیمت و هزینه کالای مربوطه بستگی به تایید شرکت بازرسی کالا دارد.

فراموش نکنیم همان‌قدر که انسان‌ها از تعریف و تمجید خوشحال می‌شوند و استقبال می‌کنند، معمولاً از انتقاد ناراحت شده و حذر می‌نمایند. به‌ویژه وقتی که انتقاد برای انسان‌ها مسئولیت یا وظیفه جدید ایجاد می‌کند، میزان دوری و انکار انتقاد افزایش می‌یابد.

آسیب‌های کنترل کیفیت؛ هوشیاری و دقت، تنها راه‌حل مفید

این امر از آنجا ناشی می‌شود که برخی تمایل ندارند سختی‌ها را تحمل و کاری را که می‌توان به‌راحتی انجام داد به‌خاطر کیفیت بالا یا مطلوب، دچار پیچیدگی و سختی کنند.

این‌گونه است که انتقادهایی که مسئولیت‌آور و دشوارکننده کارها هستند؛ معمولا نه‌فقط مورد استقبال واقع نمی‌شوند، بلکه مخاطبان و شنوندگان تلاش می‌کنند از قرار گرفتن در جایگاه مخاطب این انتقادها پرهیز کنند؛ تا مشمول مسئولیت و اقدام در قبال آن نشوند. این دقیقاً نقطه تقابل شهروندان با نهادهای نظارتی و بازرسی است.

نهادهای بازرسی که کنترل کیفیت و صحت فرآیند کاری را برعهده دارند، ابتدا فرایند درست و صحیح را تدوین می‌کنند و این مبنای پایش و بازرسی است.

یعنی اول باید استاندارد یا مبنایی وجود داشته باشد تا براساس آن فرایند عمل شده یا عملاً سنجیده و صحت‌سنجی شود. در این صورت نقطه صفر کار، شروع بازرسی و پایش نیست، بلکه تدوین و یا تحصیل آن فرایند درست و پایه است که مبنای بازرسی را تشکیل می‌دهد.

تا اینجا، تقابلی میان نیروهای کار و مدیران اجرایی با نهاد بازرسی وجود ندارد. البته ممکن است کسی یا کسانی بخواهند در تدوین یا تحصیل فرایند صحیح دخالت کنند و آن را به انحراف بکشانند.

این ترفند مهمی است که نارسایی‌ها، اختلافات و اشتباه‌های به وقوع پیوسته را پنهان نگاه می‌دارد. بنابراین، گروه بازرسی و پایش که قرار است کیفیت را کنترل و تایید کنند.

براین اساس باید همواره مراقب باشند که اشتباه‌های عمدی یا سهوی، سلامت مبنای کار آن‌ها را به مخاطره نیندازد و باعث انحراف در مبنا و خط مشی اولیه نشود.

به این ترتیب باید اذعان کرد که نهاد کنترل کیفیت، برای انجام دقیق و بهینه کار موظف است در وهله اول، مواظب کنترل کیفیت، برای انجام دقیق و بهینه کار باشد و مطمئن شود که کیفیت کار قابل قبول است و آنچه تولید می‌شود فرآیند صحیح تولید کالا یا خدمت از مقبولیت و دقت کافی برخوردار است.

اما وقتی اقدامات اجرایی آغاز شود، مقابله جدی و عملیاتی آغاز می‌شود. به تحقیق می‌توان دریافت که شیوه شروع فعالیت بازرسی و کنترل کیفیت از همین نقطه پایان تدوین و تحصیل فرایند عملیاتی صحیح آغاز گشته و در این نقطه، نهاد بازرسی و کنترل کیفیت نقطه‌به‌نقطه و بخش‌به‌بخش، مجموعه اقدام‌های در حال انجام را با عملیات اصولی و صحیح تطبیق می‌دهد و میزان مغایرت یا انحراف اعمال در حال انجام را با آنچه باید باشد، ارزیابی و اعلام می‌نماید.

در جریان این عملیات، نظارت، بازرسی و پایش با هدف کنترل کیفیت، اگر انحراف، سهل‌انگاری، بی‌توجهی و فرار از مسئولیت وجود داشته باشد، قابل درک است که مقاومت‌ها در قبال دیدبانی و پایش آغاز می‌شود.

این مقاومت ممکن است به‌صورت تلاش برای به انحراف کشاندن عملکرد بازرسان، اقدام به پنهانکاری، اتهام زدن به ناظران، تهدید، تطمیع و ... بروز کند.

در این نقطه پایداری و مقاومت ناظران و بازرسان حتما نتیجه خوبی در برخواهد داشت، به‌ویژه اگر بازرسان نسبت به صحت تدابیر و مسیر بازرسی خود ایمان داشته و آگاه باشند که انتقادهای صورت گرفته، صحیح و به جا است، حتما نباید در ادامه دادن مسیر حرکت خود تردید پیدا کنند؛ چراکه مجموعه افراد خطاکار به‌ویژه علاقه‌مند به ایجاد خلل در عزم بازرسان اصرار دارند تا رویه نادرست خود ادامه دهند.

ایجاد تردید در ذهن بازرسان و ناظران، فارغ از این که در چه شرایطی این تردید پدیدآمده بهترین، سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهی است که افراد خطاکار را به هدف خود می‌رساند.

علاوه‌بر این، بازرسان همواره باید مطمئن شوند که هیچ پنهان‌کاری انجام نشده و اگر پنهان‌کاری وجود دارد، به‌واسطه اقدامات ناظران از میان رفته یا بی‌اثر شده است. چراکه ممکن است خطاکاران، رفتار نادرست را در لایه‌ای درست، پنهان سازند.

در این صورت اگر چه رفتار نادرست است، اما ظاهر آن صحیح به‌نظر می‌رسد و همین باعث تخریب و اشتباه بازرسان می‌شود.

بدین‌ترتیب بازرسی و کنترل کیفیت، امری جاری، پویا و زنده است که همواره ممکن است در معرض آسیب خطاکاران قرار گیرد. تنها راه مقابله و رفع این آسیب‌های احتمالی، البته دقت، هوشیاری و اصول‌گرایی ناظران و بازرسان است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۲-دی ۱۴۰۲
 
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای