آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44646

رتبه‌ای نامطلوب و روندی ناخوشایند

اقتصاد ایران به نسبت سال گذشته دولتی‌تر و به‌عبارت بهتر حکومتی‌تر شده است؛ هر سال بنیاد هریتیج شاخص‌های آزادی اقتصادی در کشورهای گوناگون را بررسی و بر اساس آن میزان آزادی اقتصادی در هر کشور را اعلام می‌کند.

رتبه‌ای نامطلوب و روندی ناخوشایند

اخبار سبز کشاورزی؛ بر اساس این شاخص‌ها می‌توان فهمید که یک کشور طی یک سال گذشته به نسبت سال قبل و هم اکنون به نسبت آزادترین اقتصاد جهان، در چه موقعیتی قرار دارد و چقدر اوضاع آن بهبود یافته یا بدتر شده است.

البته در جمهوری اسلامی ایران نتایج این بنیادها و مجموعه‌های غیردولتی، با نگاهی آمیخته با سوء‌ظن و بدبینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره بر این باورند که این گونه مجموعه‌ها و بنیادهای غیردولتی و مستقل، دست‌های پنهان عوامل استکبار جهانی هستند و به‌طور غیرمستقیم منویات و اهداف سران استکبار را دنبال می‌کنند و راهبردهای ایشان را عملی می‌سازند.

 از این بابت است که نتیجه این بنیادهای غیرانتفاعی و مستقل که در واقع دیده بان اقتصادی _ اجتماعی محسوب می‌شوند و با همین عنوان مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتا از سوی رهبران و تصمیم‌گیران ایرانی انکار می‌شود.

جالب است که اگر همین نهادهای غیرانتفاعی حقایق مثبت و قابل استقبالی درباره ایران بیان کنند، حتما از سوی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد و نه فقط رسانه‌های حکومتی که چهره‌ها و مقامات حکومتی نیز آن را بازتاب می‌دهند به آن استناد و آن را تبلیغ می‌کنند.

نکته جالب توجه در این باره آن است که رفتارها، تصمیم‌ها و راهبردهایی که در ایران به اجرا درآمده یا در می‌آید، عمدتا منفی است و تاثیرهایی منفی دارد و از این روست که سوء‌ظن و بدبینی‌ها در میان مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به این بنیادها و محصولات ایشان تشدید شده و نتیجه بررسی‌های ایشان هر روز بیش از گذشته توطئه‌آمیز و خطرناک ارزیابی می‌شود.

در آخرین گزارش انتشار یافته بنیاد هریتیج که سالانه شاخص‌ها و امتیاز کشورها در زمینه آزادی اقتصادی را منتشر می‌کند، رتبه ایران تنزل یافته است.

امتیاز ایران از 2/ 42 در سال گذشته به 2/ 41 کاهش یافته و به همین نسبت رتبه کشورمان نیز تنزل یافته و به 169 رسیده است.

در میان 184 کشوری که این بنیاد میزان آزادی اقتصادی را در آنها بررسی کرده است، کشورهایی مانند عراق، اوکراین، سوریه و سومالی و... هستند که به دلیل وجود بحران‌های داخلی، جنگی و یا درگیری‌های مزمن منطقه‌ای، امکان بررسی و ارائه نتایج در موردشان وجود ندارد و به همین دلیل نه امتیاز این کشورها در خصوص آزادی اقتصادی و نه رتبه ایشان اعلام نشده است.

همچنین از نظر این بنیاد میزان آزادی‌های اقتصادی در جهان به‌طور کلی کاهش یافته و متوسط امتیاز جهان در زمینه آزادی اقتصادی از 3/ 53 در سال 2023 به 6/ 58 در سال 2024 امسال، کاهش یافته است.

همچنین متوسط امتیاز منطقه خاورمیانه در سال 2023 از 58 به 4/ 57 در سال 2024 رسیده است که تقریبا یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نکته ناخوشاید برای کشورمان آن است که از سال 2019 و در پنج سال گذشته شاخص آزادی اقتصادی و امتیازهایی که این شاخص را تولید می‌کند ، به طور مرتب کاهش یافته است و امتیاز کشورمان از 1/ 51 در سال 209 به 2/ 41 در سال 2024 تنزل پیدا کرده است.

علاوه‌بر این در مورد شاخص‌هایی که امتیاز کل ایران را پدید آورده، ذکر این نکته ضروری است که محورهایی مانند سلامت، پرداخت‌ها و حمایت‌های دولتی اخذ مالیات، توانسته رتبه خوبی در ایران داشته باشد؛ اما کشورمان در حوزه‌هایی مانند عدالت گستری، آزادی سرمایه‌گذاری، آزادی مالی، آزادی تجارت و... کاهش امتیاز داشته و کماکان در منطقه قرمز و جزو اقتصادهای سرکوب شده، از امتیاز 50 تا 60 اقتصاد عمدتا غیرآزاد، 60 تا 70 آزاد متوسط، 70 تا 80 عمدتا آزاد و از 80 تا 100 آزاد نامیده می‌شود.

براساس همین امتیازها، رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز کم رنگ تعبیه شده است که امتیازهای ایران در حوزه‌های حمایت‌های دولتی، اخذ مالیات و حمایت‌های بهداشتی_ پزشکی عمدتا سبز بوده و در حوزه‌ها اقتصادی و آزادی‌های آن عمدتا قرمز و در امیتازهای زیر 50 قرار دارد.

البته آنچه در این گزارش‌ها می‌آید آنقدر اعتماد برانگیز است که فعالان و کارگزاران بخش خصوصی به‌راحتی به آن استناد می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. مثلا در حالی که اقتصادهای قدرتمندی مانند ایالات متحده، آلمان و چین در دنیا وجود دارد، آزادترین اقتصاد دنیا در این گزارش تحلیلی سنگاپور و پس از آن سوئیس، ایرلند و تایوان معرفی شده است.

همچنین کشورهایی قدرتمندی مانند ایالات متحده (25- 1/ 70)، بریتانیا (30- 6/ 68)، آلمان (18- 1/ 72) و فرانسه (62- 5/ 62) در میانه جدول آزادی اقتصادی قرار گرفته‌اند.

همچنین همسایگان ایران همگی در وضعیت بهتری نسبت به کشورمان قرار دارند؛ ترکیه (102- 2/ 56) ، ترکمنسان (162- 3/ 46)، عربستان سعودی (69- 9/ 61)، روسیه (131- 52)، عمان (56- 9/ 62)، کویت (90- 5/ 59)، قطر (28- 8/ 68)، پاکستان (147- 5/ 46) و عراق هم جزو کشورهایی است که به دلیل بحران‌های داخلی امکان ارزیابی و برآورد امتیاز و رتبه آن مقدور نبوده است.

همچنین کره‌شمالی با امتیاز 9/ 2 در آخرین رتبه 176 قرار گرفته که به نظر معقولانه می‌رسد.

 به هر حال، رتبه 169 و امتیاز 2/ 41 برای آزادی اقتصادی ایران، واقعیتی قابل افتخار برای کشورمان نیست، به‌ویژه آنکه در سال‌های اخیر هم امتیاز و هم رتبه آزادی‌های اقتصادی در ایران روندی رو به تنزل دارد که بر ناخوشایند بودن واقعیت پیش رو می‌افزاید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای