آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44851

هم گام شدن تعاونی روستایی با جامعه امروز

سازمان تجارت تشکل‌ها و بازرگانی محصولات کشاورزی

60 سال پیش که این گنبد مینا بنا نهاده شد؛ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با ماهیت شرکت سهامی عام و وابسته به وزارت کشاورزی وقت تاسیس شد و بعدها زیرمجموعه وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی (1350-1346)، زیرمجموعه وزارت تعاون و امور روستاها (1356-1350) و درنهایت وزارت کشاورزی و عمران روستاها(1356 تاکنون) قرار گرفت و اینک نیز خدمات خود را ارائه می‌دهد.

سازمان تجارت تشکل‌ها و بازرگانی محصولات کشاورزی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ دکتر ایوب فصاحت با بیش از دو دهه کار کارشناسی و مدیریتی و مشاور وزیر بودن، اینک(در قامت معاون وزیر جهادکشاورزی) سکان هدایت سازمانی را عهده‌دار است که در دهه 40 و 50 ماحصل مدیران چهار وزارتخانه را در خود جای داده بود و خبره‌ترین افراد از جمله، کارشناسان، مدیران و معاونان وزرای وقت، افتخار همکاری با آن را داشتند.

این سازمان به‌عنوان یک ارگان دولتی برای سیاستگذاری، هدایت، حمایت، نظارت، کنترل و همچنین اجرای نظام‌های بهره‌برداری مناسب و پیشرو فعال است و از طرفی ارتباط تنگاتنگ با همه مقامات‌های اجرایی و تولیدی وزارت جهادکشاورزی و بانک کشاورزی دارد.

سازمان مرکزی تعاون روستایی در 31 استان و منطقه جنوب کرمان دارای مراکز تعاون روستایی مستقل است، اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی و کشاورزی همچنین تشکل‌های کشاورزی(عملکرد در قالب بخش خصوصی) همراه با نیروهای ستاد و صف خود در سراسر ایران با حضور مدیرعامل جدید دکتر ایوب فصاحت پایگاه مردمی خود را توسعه داده و در کنار وظیفه اصلی ارائه خدمات به کشاورزان و رسالت و ماموریت فراگیر در تمام بخش‌های کشاورزی، در مواردی خدماتی بیشتر از معاونت‌های اجرایی وزارتخانه به بهره‌برداران ارائه می‌دهد.

به‌ویژه اینکه علاوه‌بر نظارت تولید، خدماتی چون تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی(که موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد کشاورزان و روستاییان) جمع‌آوری و خرید تضمینی و توافقی، انبارسازی و تامین محصولات به اندازه ذخیره استراتژیک(طی مدت کوتاه مدیریت ذخیره استراتژیک بیش از 100درصد تامین شده است) تدارک و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی و مایحتاج عمومی شامل مواد پروتئینی، خرما، محصولات تازه‌خوری کشاورزی و محصولات غذایی اساسی را به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه عهده‌دار است.

02

کارشناسان معتقدند تعامل بازرگانی داخلی و خارجی با سیستم مدیریتی برنامه‌ریزی شده می‌تواند به صادرات محصولات مازاد و واردات محصولات مورد نیاز بپردازد.

دکتر فصاحت با بهره‌گیری تجارب مدیریتی خود در سازمان جهادکشاورزی استان تهران و سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اینک در گستره کل کشور و برای 5/4 میلیون بهره‌بردار و اعضای شرکت‌های تعاون روستایی و اتحادیه‌ها انجام وظیفه می‌کند

خوشبختانه وی حرکت جدیدی برای طراحی چارت راهبردی مناسب امروز انجام داده که امید است منجر به پویایی و فعال‌شدن سازمان تجارت تشکل‌های بخش کشاورزی و بازرگانی محصولات کشاورزی» بشود، چرا که بسیاری از روستاها، دهستان‌ها و شهرک‌ها مدتها مدیدی است که در محدوده شهرها قرار گرفته یا خود به شهر تبدیل شده‌اند.

به همین دلیل ایجاد و فعال کردن فروشگاه‌های زنجیره‌ای نهاده‌های کشاورزی برای حمایت از میلیون‌ها خانوار بهره‌بردار کشاورز عضو تعاونی‌های کشاورزی روستایی و تامین و توزیع به‌موقع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای اساسی برای رفع نیاز خانوارهای آنان مورد نظر است؛ زیرا سازمان مرکزی تعاون روستایی امکانات وسیعی در استان‌ها و مرکز دارد که با هم‌افزایی و ارتقاء جایگاه کشاورزی و کشاورزان می‌تواند بر رونق اقتصاد کشاورزی اثر بگذارد.

خدمت بیشتر به روستاییان و کشاورزان

دکتر فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای رسیدن به این هدف و خدمت بیشتر به روستاییان و کشاورزان، برنامه‌ای در چهار محور پیش‌بینی کرده که عبارتنداز:

• ایجاد و راه‌اندازی زنجیره‌های تخصصی تولید؛

• توانمندسازی مالی تشکل‌ها و تقویت بنیه مالی سازمان؛

• توانمندسازی در جهت افزایش فعالیت‌های بازرگانی؛

• ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعات بخش تعاونی‌ها؛

• اصلاح نظام‌های بهره‌برداری.

به اعتقاد سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران این برنامه علمی، فنی و جامع در جهت رشد وضعیت تعاونی‌های شبکه تعاون روستایی است و قطعاُ موجب کمک به امنیت غذایی در کشور خواهد شد.

ارائه چارت جدید اداری به سازمان استخدامی کشور با هدف افزایش

امنیت شغلی همکاران سازمان

دکتر فصاحت با هدف چابک‌سازی و پویایی بیشتر سازمان به تغییر ساختار اداری می‌اندیشد و پیشنهاد ارائه چارت جدید اداری را به سازمان استخدامی کشور داده تلاش می‌کند شرایط مطلوب کاری و امنیت شغلی همکاران را افزایش دهد تا کارکنان شبکه تعاون روستایی بتوانند با روحیه بالا و انگیزه بیشتر در پیشبرد اهداف سازمانی در راستای خدمت بیشتر به روستاییان و کشاورزان فعالیت کنند.

سفرهای استانی دکتر فصاحت

دکتر فصاحت از زمان پذیرفتن سمت معاونت وزیر و ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی به استان‌های مختلف از جمله استان قم، استان خراسان‌رضوی و ... سفر کرده سعی در بررسی و رصد عملکرد نیروهای استانی سازمان تعاون روستایی همراه با راهکار مدیریتی و تشویق آنها به ارتقای جایگاه تولید و تولیدکننده و دیدارهایی به شرح زیر داشته است:

نشست صمیمی با کارکنان و پرسنل

مدیریت تعاون روستایی استان خراسان رضوی

دکتر فصاحت به همراه دکتر حایک، عضو هیات‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی در جلسه نشست صمیمی با پرسنل و کارکنان مدیریت تعاون روستایی این استان حضور یافت و در این نشست از تغییر ساختار اداری و پیشنهاد ارائه چارت جدید اداری به سازمان استخدامی کشور خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم شرایط مطلوب کاری و امنیت شغلی همکاران را افزایش دهیم تا کارکنان شبکه تعاون روستایی بتوانند با روحیه بالا و انگیزه بیشتر در پیشبرد اهداف سازمانی در راستای خدمت بیشتر به روستاییان و کشاورزان فعالیت نمایند.

در ابتدای این مراسم مهندس آوان، مدیر تعاون روستایی استان گزارش مختصری از وضعیت پرسنلی و کارکنان مدیریت تعاون روستایی استان و شهرستان‌ها ارائه نمود و افزود: سرمایه هر مجموعه نیروی انسانی هست و ما تلاش کردیم برای افزایش انگیزه و روحیه کاری پرسنل، خدمات رفاهی متعدد ازجمله بن‌خرید کالا و ... برای همکاران فراهم نماییم.

برگزاری جلسه شورای هماهنگی

مدیران تعاون روستایی استان خراسان‌رضوی

جلسه شورای هماهنگی مدیران تعاون روستایی استان خراسان‌رضوی با حضور دکتر فصاحت، ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تشکیل شد.

در این جلسه، که با حضور مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و معاونان و روسای ادارات ستادی و روسای ادارات شهرستان‌ها برگزار شد، مدیران‌عامل اتحادیه‌های استانی، گزارشی از اقدامات انجام شده و پروژه‌ها و برنامه‌های در دست اقدام و پیگیری را ارائه نمودند و در گفتگوی دو طرفه مستقیم با سرپرست سازمان مرکزی، پاسخ و راهنمایی های لازم را دریافت کردند.

دکتر فصاحت در این مراسم گفت: ما برای رسیدن به این هدف و خدمت بیشتر به روستاییان و کشاورزان، برنامه‌ای در چهار محور پیش‌بینی کرده‌ایم. که یک برنامه علمی، فنی و جامع برای رشد وضعیت تعاونی‌های شبکه تعاون روستایی و قطعاً موجب کمک به امنیت غذایی در کشور خواهد بود.

در ادامه جلسه دکتر حایک، عضو هیات‌مدیره، مدیران عامل را پتانسیل و ظرفیت بالای شبکه در پیشبرد اهداف مطابق اساسنامه تعاون روستایی دانست

.بازدید از انبار مرکزی نگهداری زعفران استان خراسان‌رضوی

دکتر فصاحت، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به همراه دکتر حایک، عضو هیات‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی، از انبار نگهداری زعفران‌های خریداری شده در طرح خرید حمایتی سال گذشته استان خراسان‌رضوی بازدید کرده و در جریان شرایط نگهداری زعفران قرار گرفت.

در این بازدید، مدیر تعاون روستایی این استان توضیحاتی در خصوص دستورالعمل ابلاغی خرید زعفران و شرایط ابلاغی خرید، ارائه نمود.

در ادامه بلوچی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان‌رضوی روش نمونه‌گیری هنگام تحویل زعفران از کشاورز را بیان نمود و روند خرید حمایتی زعفران را تشریح کرد و به سوالات مطرحه در این خصوص پاسخ داد.

در پایان دکتر فصاحت از آزمایشگاه بررسی نمونه‌ها به‌منظور رصد و تایید شرایط خرید زعفران بازدید کرد و از نزدیک در جریان مراحل و انواع آزمایش‌های انجام شده روی نمونه‌های زعفران قرار گرفت.

لازم به ذکر است که اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان‌رضوی علاوه‌بر خرید حمایتی زعفران، خرید توافقی نیز انجام داده و همچنین در امر بسته‌بندی زعفران و صادرات برای کشورهای چین، پاکستان و اسپانیا نیز فعالیت دارد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۴-اسفند ۱۴۰۲

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای