آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44919

مذاکره‌ای که بود و نبود آن تفاوت ندارد

در حالی که روند جریان منازعه خاورمیانه به گونه‌ای پیش می‌رفت که ایران درگیر مجرا شود و ایالات متحده پس از کشته شدن سربازانش در اردن به گونه‌ای تهدید آمیز، ایران را مسئول اصلی حملات به پایگاه‌های آمریکایی قلمداد می‌کرد، زمینه مذاکرات میان تهران – واشنگتن برای آن که اوضاع از کنترل خارج نشود و سطح درگیری‌ها گسترش نیابد، مهیا شد.

مذاکره‌ای که بود و نبود آن تفاوت ندارد

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ البته ناظران و تحلیل‌گران بین‌المللی موقعی از انجام مذاکرات تهران – واشنگتن آگاه شدند که این مذاکرات بی‌نتیجه متوقف شده بود و مذاکره‌کنندگان به کشورهای خود بازگشته بودند.

همین توقف و بازگشت دیپلمات‌های مذاکره کننده به کشورهای‌شان گواه آن است که جریان مثبت و امیدوار کننده‌ای بر گفتگوها حاکم نبوده است.

در چنین شرایطی پرسش اصلی آن است که آیا اصولا مذاکره فی ما بین ایران و ایالات متحده مفید است و به نتیجه مثبتی که رضایت دو طرف را جلب کند، ختم خواهد شد؟

مسلم است که هر یک از دو طرف گفتگو دست‌کم در شرایط حاضر فهرست بلندی از خواست‌های دارند که طرف مقابل با تحقق و... ارائه آن موافق نیست.

به همین دلیل شانس اندکی وجود دارد که مذاکره میان ایران و آمریکا در چشم انداز پیش رو دستاوردی مطلوب و قبل ذکر در برداشته باشد.

از طرف ایران، ایالات متحده باید تحریم‌های وضع شده علیه تهران را بردارد و از وضع تحریم‌های بیشتر خودداری ورزد. تهران هم چنین علاقمند است که واشنگتن از حمایت‌های خود به نفع اسرائیل بکاهد و تل آویو را به توقف جنگ در غزه وادار نماید.

اما واشنگتن هیچ یک از این خواسته‌ها را در جهت منافع خود نمی‌داند و حاضر به برآورده کردن آن‌ها نیست.

در مقابل ایالات متحده فعالیت‌ها حزب الله لبنان، حماس و حوثی‌های یمن را دارای تاثیرهای مخرب در منطقه می‌داند و معتقد است که راهبر، هدایت کننده و حمایت کننده کلیه گروه‌های جهادی درمنطقه خاورمیانه، ایران است.

از این بابت واشنگتن بی‌صبرانه از ایران می‌خواهد تا کلیه حمایت‌های خویش را از این گروه‌ها متوقف سازد؛ به‌ویژه اقداماتی که حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی انجام می‌دهند، برای غزب و اروپا بسیار گران تمام شده و هزینه‌های گزافی داشته است.

در گزارشی که روزنامه فاینشنال تایمز درباره گفتگوهای ایران و ایالات متحده در مسقط عمان منتشر کرده تاکید شده که مساله قطع حملات حوثی‌ها یکی از خواست‌های محور و اصلی واشنگتن از تهران بوده است.

کاملا قابل انتظار است که ایران نیز با خواست‌های واشنگتن موافق نیست و همان‌گونه که دیروز نیویورک تایم نوشت مذاکره گذشته که در دی ماه در عمان انجام شده بی‌نتیجه رها شده و ایران اعلام کرد که فقط در ازای توقف کامل جنگ و آتش بس کامل در غزه حاضر است که نفوذ خود برای توقف حملات به آمریکایی استفاده کند.

با این شرایط، احتمالا مشکلات فی ما بین تهران – واشنگتن حتی کاهش نیز پیدا نکند به ویژه آن که بعد از مذاکرات دی ماه، ایران یک نفتکش آمریکایی در خلیج فارس را توقیف و نفت آن را مصادره کرد و ایالات متحده نیز تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع نمود.

با این شرایط، اگر گفتگویی میان ایران و آمریکا صورت نگیرد، در واقع چیز مهی رخ نمی‌دهد، به ویژه آن که هم تهران و هم ایالات متحده در امتیاز دهی با موانعی آشکار مواجه هستند که امکان انجام مانور سیاسی را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای