آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45111

راهبرد هوشمندانه ایران در مقابل اسرائیل

شواهد، قوانین و تظاهرات رفتار اسرائیل و ایالات متحده حاکی از احتمال وقوع حمله یا حملاتی در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران و تلافی این عملیات از سوی تهران است.

راهبرد هوشمندانه ایران در مقابل اسرائیل

اخبار سبز کشاورزی؛ رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به شدت تاکید می‌کنند که ایران ناگریز از حمله متقابل به اسرائیل است و همین ناگریزی جهموری اسلامی را به گردابی سوق خواهد داد که جنگ با آمریکا و اسرائیل در آن حتمی است.

سناریوهایی که در این باره بیان می‌شود، حتما مبتنی‌بر تشدید منازعه میان تهران با تل آریو و واشنگتن است و تشریح می‌شود که ممکن است اقدام تلافی‌جویانه ایران با آنچه در مورد عین الاسد انجام داد، مشابه باشد و ایران بخواهد ضمن حفظ آبرو، اقدامی که موجب اجرای پاسخ متقابل از سوی اسرائیل شود را انجام دهد.

در همین روزهای گذشته که موضوع اجرای پاسخ تلافی‌جویانه در مقابل حمله اسرائیل مطرح شده، حتی مساله لزوم جنگ تمام عیار علیه اسرائیل از سوی ایران، توسط گروه‌های متعددی ایرانی مطرح و تقاضا شده اما در موقعیت و شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که این گونه اقدامات، مورد علاقه و نظر مقامات سیاسی و نظامی ایران باشد و به همین دلیل حتما چنین توصیه‌هایی جایگاهی در راهبردهای تعیین شده و یا احتمالی ایران ندارد و دست‌کم در مقطع کنونی، حرکت به سوی جنگ رخ نخواهد داد.

با این حال، در تل‌آویو علاقه زیادی وجود دارد که ایران به سوی انجام یک اقدام تحریک‌آمیز که لزوما به افزایش تنش‌ها منجر شود و منازعه را پیچیده کند، سوق داده شود.

رهبران تل آویو اکنون که اهداف خود در نابودی حماس، از بین بردن رهبران گروه‌های مقاومت و آزادی گروگان‌ها نرسیده در داخل با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند راه فرار از مشکلات کنونی و زمان خریدن برای ادامه جنگ را در گسترش جنگ و افزودن به سوژه ها و منازعه دیده‌اند.

از این بابت علاقه زیادی وجود دارد که با تحریک ایران به ورود منازعه این هدف حاصل شود. طی هفته‌های گذشته تمامی اقداماتی که اسرائیل انجام داده تقریبا با هدف تحریک ایران به ورود به منازعه صورت گرفته است. اما نه فقط این هدف حاصل نشد، بلکه به تصویب رسیدن قطعه نامه غیرالزام آور پیشنهادی روسیه در مورد ضرورت توقف در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان داد که جریان اوضاع به نفع اسرائیل به پیش نمی‌رود برخی ناظران اسرائیلی می‌گویند اینکه بالاخره راهبردی‌ترین متحد اسرائیل حاضر شد در مورد توقف جنگ در غزه چراغ سبز نشان دهد و با سایر اعضای شواری امنیت همکاری کند، زنگ خطری است که برای نتانیاهو و همراهانش به صدا درآمده است.

از این بابت بی‌دلیل نیست که دولت اسرائیل به سختی از ایالات متحده برای دادن رای ممتنع به این قطعنامه انتقاد کرده است.

با این حال روشن است که تهران نمی‌تواند حمله به کنسولگری و کشته شدن نیروهای نظامی خود در دمشق را با سکوت برگزار کند.

 در این باره نکته با اهمیت آن است که اگرچه در نزد افکار عمومی، مقامات کشور و ... یقین وجود دارد که این حمله را اسرائیل انجام داده است، اما تل آویو درباره مسئولیت خود در اجرای این حمله سکوت نموده و آن را به عهده نگرفته است.

بر این اساس، همپایگی نظامی اقتضاء می‌کند که در پاسخ به این حمله، ایران عملیاتی انجام دهد که اگرچه اطمینان و یقین وجود داشته باشد که حمله از جانب ایران صورت گرفته است ولی تهران مسئولیت انجام آن را نپذیرد با از مسئولیت حقوقی آن فرار کند در واقع این اقدام هوشمندانه است که ایران ضربه وارده را جبران کند ولی عواقب آن متوجه تهران نباشد.

در این صورت احتمالا تهران از متعهدان خود در کشورهای اطراف اسرائیل یا گروه‌های جهادی درون سرزمین‌های اشغالی و یا حتی یمن خواهد خواست تا پاسخ‌هایی به اسرائیل بدهند. در نخستین نمونه از این دست، یکی از گروه‌های عراقی حملاتی را به بندر حیفا انجام داده که خساراتی را در بر داشته است.

با این وضع تهران می خواهد عملیاتی که در 7 اکتبر شروع شده و اسرائیل را به شدت درگیر کرده است، همچنان کارکرد خود را داشته باشد.

اکنون آشکار شده که عملیات طوفان الاقصی با آگاهی و مشور ایران آغاز شده و بنا بر بیانیه شواری انتلاف نیروهای انقلاب، در این حمله محمدرضا زاهدی به عنوان طرف مشورت نیروهای فلسطینی عمل کرده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد برای ایران مناسب‌تر آن است که اجازه دهد عملیاتی که خود اجرای آن تائید کرده در بستری آرام به پیش برود و گلوی نتانیاهو را تا مرز نابودی بفشارد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای