آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45490

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؟

مصوبه کمیسیون اجتماعی کافی نیست

ظاهرا دعوی دو گروه سنتی و فعالان اقتصادی درباره تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه به نفع فعالان اقتصادی به پایان رسیده و در گام نخست در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون تصمیم گرفته‌اند تا شنبه را به‌عنوان دومین روز تعطیلی در ایران انتخاب کنند.

مصوبه کمیسیون اجتماعی کافی نیست

پیش از این میان، محافظه‌کاران سنتی و فعالان اقتصادی منازعه کلامی رخ داده بود؛ در حالی که فعالان اقتصادی و ناظران مسائل تجاری تصریح می‌کردند که تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها در ایران می‌تواند برای چهار روز رابطه کشورمان را با بازارهای و مجموعه‌های تجاری‌– اقتصادی جهان قطع کند و از این جهت به تبادلات و تعامل‌های اقتصادی و تجاری ایران لطمه بزند.


بیشتر بخوانید: دولت با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد؟


برخی محافظه‌کاران در مجلس شورای اسلامی، با تعطیل شدن شنبه‌ها مخالف و به جای آن، تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها را پیشنهاد می‌کردند.

آنها در اثبات و دفاع از پیشنهاد خود، البته دلیل فنی و علمی نمی‌آورند، تنها دلیلی که محافظه‌کاران برای دفاع از تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها می‌آورند آن بود که شنبه‌ها روز تعطیلی قوم یهود است و نباید مسلمانان از قوم یهود تبعیت کنند.

این محافظه‌کاران به ماجرای تغییر قبله مسلمان‌ها از بیت‌المقدس به کعبه اشاره و تاکید می‌کنند که اکنون نیز تعطیل کردن شنبه‌ها نوعی تبعیت از قوم یهود محسوب می‌شود و از این بابت نباید موقعیتی پدید آید که در آن یهودیان و اسرائیلی‌ها ، مسلمان‌ها و شیعیان ایران را تمسخر کنند.

روشن است که حوادثی که اکنون در سرزمین‌های اشغالی در جریان است، بر جریان عاطفی این موضوع تاثیرگذارده و آن را هدایت کرده است.

به همین دلیل، جریان محافظه‌کار در جریان مذاکرات کمیسیون تخصصی امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی که در ذیل بررسی و اصلاح قانون مدیریت خدمات دولتی، در نظر داشت که تعداد تعطیلی هفتگی مراکز دولتی و عمومی را به دو روز افزایش دهد، تاثیر گذاشت و خواهان آن بود که به‌جای شنبه، پنج‌شنبه به تعطیلی‌های هفتگی کشور اضافه شود.

اما تا این لحظه، محافظه‌کاران موفق نشده‌اند و براساس گفته‌های اعضای کمیسون اجتماعی، آنچه قرار است به صحن علنی برای تصویب ارائه شود، از تعطیل شدن شنبه حمایت می‌کند.

در این صورت و اگر همین پیش‌نویس اصلاح قانون مدیریت خدمات دولتی به تصویب برسد، جمعه و شنبه جزء تعطیلات رسمی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

اما مشکل آن است که محافظه‌کاران که در جریان مذاکرات کمیسیون ناکام مانده و شکست خورده‌اند، ممکن است برای تاثیرگذاری بر جریان مذاکرات صحن و تغییر مفاد اصلاحیه این قانون تلاش نمایند.

تجربه تلاش محافظه‌کاران مجلس در دوره حاضر برای عدم تغییر ساعت در نیمه اول و نیمه دوم سال نمونه خوبی است که با استناد به آن می‌توان مساله تعطیل شدن شنبه و پنج شنبه را تمام شده ندانست.

در واقع، اگرچه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری به‌عنوان مصوبه و خروجی کمیسیون به صحن علنی ارسال خواهد شد و در صورت همراهی نمایندگان، این خروجی به قانون تبدیل و به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد؛ اما نکته مهم در چنین جریانی، تاثیرگذاری و ایجاد مانع از سوی محافظه‌کاران در مسیر این چرخه است. چنان‌که دلواپسان همواره می‌توانند در صحن علنی جلوی تصویب این مصوبه کمیسیون را بگیرند، با پیشنهادهای خود آن را تغییر دهند یا آن را برای بازنگری به کمیسیون اجتماعی بازگردانند.

محافظه‌کاران در بهارستان مصرانه بر عدم تبعیت ایران از یهودیان تاکید می‌کنند و با شنبه به‌عنوان دومین تعطیلی هفتگی در کشورمان مخالفت می‌ورزند.

آنها چنین می‌توانند با فضاسازی، مراجعه به علمای حوزه قم و تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان، این شورا را به عدم تایید مصوبه مجلس ترغیب و یا به‌عبارت بهتر وادار نمایند.

در این صورت، مصوبه یا دست‌کم این بند از مصوبه دوباره یه صحن علنی باز می‌گردد و باید در آن تغییر حاصل شود، اتفاقا در این بند از مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان فشارهای روانی و افکار عمومی علیه محافظه‌کاران بهارستان‌نشین را کاهش می‌دهد؛ چراکه مسئولیت تغییر آن را متوجه شورای نگهبان - و نه نمایندگان محافظه کار مجلس _ می‌نماید.

بر این پایه، اگر فعالان اجتماعی و اقتصادی از سخن صواب و صحیح تعطیل شدن شنبه طرفداری می‌کند و در صدد هستند که این سخن به اجرا درآید، باید تا تایید نهایی مصوبه مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان از تلاش باز نایستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای