آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45515

ایران اکسپو 2024؛ نمایشگاهی برای دلگرمی ایرانیان

نمایشگاه دستاوردهای صادراتی ایران، حتی اگر برای هیچ کس سودی نداشته باشد، لااقل دولتمردان و همکاران دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران را در این باره که کشورمان چیزهایی برای عرضه به خارجیان دارد و علی‌رغم فشارهای خارجی از جانب ایالات متحده و متحدانش، باز هم توانسته محصولاتی قابل صادرات داشته باشد، دلگرم و امیدوار کرده که همین کارکرد برای نمایشگاهی که هم اکنون در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال انجام است، کفایت می‌کند.

ایران اکسپو 2024؛ نمایشگاهی برای دلگرمی ایرانیان

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ بعد از تبلیغات و زمینه‌سازی فراوان بالاخره نمایشگاه دستاوردهای صادراتی ایران که به اختصار «ایران اکسپو» نامیده می‌شود و در سال جاری ششمین دوره آن برگزار شده است، برپا گردید.

این نمایشگاه از یک سو با همایش فرصت‌های همکاری ایران و آفریقا که جمعه گذشته و در محل همایش‌های جمهوری اسلامی ایران افتتاح گردید همزمان شد و از سوی دیگر با دعوت گسترده از سرمایه‌گذاران و بازرگانان از کشورهای گوناگون آسیای میانه و قفقاز، آفریقا و آمریکای لاتین همراه شده بود.

از این جهت به نظر می‌رسد دولت جمهوری اسلامی ایران برای آن این رویداد تاثیرگذار شود و بتواند بهترین یا بیشترین بهره را بدهد تدارک زیادی دیده بود تا آنجا که در دو روز متوالی رئیس جمهور به هر دو مراسم آمد و سخنرانی مفصلی ایراد کرد.

عبارت‌هایی که ابراهیم رئیسی هم در افتتاحیه نشست همکاری‌های ایران و آفریقا ایراد کرد و هم سخنانی که وی در مراسم افتتاح نمایشگاه ایران – اکسپو 2024 بیان کرد، حاکی از آن بود که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد این پیام واضح را منتقل کند که تمامی تمهیداتی که غرب و در راس آن ایالات متحده علیه ایران اندیشیده مثمرثمر نبوده و نتوانسته ایران را از دستیابی به پیشرفت و ساخت تجهیزات یا محصولات قابل عرضه به جهان بازدارد.

از این بابت است که به نظر می‌رسد حتی اگر نمایشگاه دستاوردهای صادراتی ایران تنها همین یک کارکرد تبلیغاتی را داشته باشد احتمالا مقامات جمهوری اسلامی ایران از برگزاری آن شاد و خرسند خواهند بود.

اتفاقا همین کارکرد محور سخنان ابراهیم رئیسی در نشست افتتاحیه این نمایشگاه بود.

وی که با حضور در افتتاحیه این نمایشگاه نشان داده بود که برپایی چنین رویدادی تا چه حد برای دولت اهمیت دارد، آنقدر ذوق زده بود که برخی عبارت‌ها را حین بیان سخنانش فراموش کند. مثلا وقتی می‌خواست درباره کارکرد نمایشگاه سخن بگوید، تاکید کرد: این نمایشگاه و این رویداد بزرگ اقتصادی و تجاری و صادراتی و آن است که ما توانسته‌ایم و باز می‌توانیم.

 مشهود است که پیش از عبارت آن است، رئیس جمهور باید عبارت «نشان دهنده» و یا کلمه مشابه را استفاده می‌کرد اما ظاهرا رئیسی چنان عجله‌ای داشته که بیان برخی کلمات را فراموش نموده است.

به هر حال این نمایشگاه با همه ملاحظات و حاشیه‌های دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار و 800 شرکت ایرانی محصولات، دستاوردها و خدمات خود را در آن عرضه کردند.

اختصاص یک سالن بزرگ به پاوین وزارت کشور، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی اصلی امور تجاری کشور است در این نمایشگاه حتی غرفه هم ندارد نشان‌دهنده نقش محوری وزارت کشور در برگزاری این نمایشگاه است.

برخی اخبار غیررسمی دیروز در سالن‌های نمایشگاه شنیده می‌شد مبنی‌بر این وزارت کشور به استاندارها تکلیف کرده با دادن یارانه و اعطای کمک برای هزینه‌های اجاره و برپایی غرفه، شرکت‌های بزرگ استان خود را به حضور در این نمایشگاه ترغیب کنند.

البته با توجه به مشکلات بودجه‌ای، استانداری‌ها تلاش کرده بودند تا شرکت‌هایی را برای حضور در این رویداد تجاری – اقتصادی ترغیب کنند که کمترین دردسر و هزینه را برای استانداری‌ها به همراه داشته باشند.

به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های بزرگ که نخست پوشش بانک‌ها، نهادهای عمومی و یا نهادهای حاکمیتی است در این نمایشگاه حضور داشتند و بخش خصوصی به معنای بخش خصوصی که توان اندکی برای حضور در این گونه رویدادها دارد، حضور پر رنگی در ایران اکسپوی 2024 نداشت.

در عین حال یکی از مشخصه‌های قابل ملاحظه در نمایشگاه ایران اکسپو 2024، ترتیبات امنیتی و حضور گسترده پلیس مسلح و غیرمسلح در محوطه نمایشگاه، درون نمایشگاه و سالن‌ها و محوطه اطراف نمایشگاه و حتی بزرگراه چمران و خیابان سئول و چه در دورن نمایشگاه و سالن‌های آن وظیفه حفاظت از آن را برعهده داشتند و اگرچه هیچ یک از مقامات ارشد ایرانی برای بازدید به نمایشگاه‌ها نیامدند؛ اما حضور برخی سفیران کشورهای آسیایی و آفریقایی باعث ایجاد حساسیت‌های امنیتی برای حفاظت از این مکان شده بود.

برای نخستین‌بار در هنگام برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران بیش ار صد مترجم همزمان به خدمت گفته شد بود تا وظیفه برقراری ارتباط میان مخاطبان غیرایرانی و غرفه‌داران ایرانی را بر قرار کنند.

این مترجمان که همگی از میان جونان و دانشجویان انتخاب شده بودند تحت قرارداد با ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندهای صادراتی ایران فعالیت می‌کردند و گفته می‌شد که روزانه یک تا سه میلیون تومان از این ستاد دستمزد دریافت می‌کنند.

در مجموع اگرچه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 ، نمایشگاهی دولتی و وابسته به دولت است، اما قدم خوبی است برای آنکه هم خارجیان با توانایی ها و محصولات صادراتی کشورمان آشنا شوند و هم ایرانیان درباره آنچه دارند و می‌توانند به جهان عرضه کنند، دلگرم باشند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای