آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45668

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران در گفت‌وگو اخبار سبز کشاورزی تشریح کرد

خرید گوجه فرنگی با هدف تأمین منافع کشاورزان استان فارس

در پی انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر این که اتحادیه سراسری کشاورزی باغبانی ایران در زمینه معامله خرید گوجه فرنگی دچار زیان شده است، کمال یداللهی مدیرعامل اتحادیه سراسری کشاورزی باغبانی ایران ضمن تکذیب این خبراظهار کرد: جمع آوری گوجه فرنگی مازاد استان فارس، با هدف حفظ منافع کشاورزان و اتحادیه و همچنین جلوگیری ازخرید تضمینی از سوی دولت با مشارکت بخش خصوصی به صورت توافقی انجام پذیرفته است.

خرید گوجه فرنگی با هدف تأمین منافع کشاورزان استان فارس

یداللهی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی در این باره گفت در سال 1402 بر اساس تاکید وزیر جهاد کشاورزی به منظورحمایت از تولیدات کشاورزی و تولیدکنندگان گوجه فرنگی بخصوص در استان فارس که قیمت گوجه فرنگی با روند کاهشی مواجه گردید مقرر شد با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان فارس و اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغبانی ایران و مشارکت بخش خصوصی گوجه فرنگی کشاورزان استان فارس با قیمتی بیش از قیمت بازار خریداری شود.

یداللهی با بیان این که نرخ خرید گوجه فرنگی در آن هنگام دراستان فارس حدود 2800 تومان برای هر کیلوگرم بود و دلالان این محصول را با نرخ 2500 تومان برای هر کیلوگرم خریداری نموده درحالی که متوسط قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی با عملکرد 90 تن در هکتار معادل 3200تومان بوده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران با بیان این که در این مشارکت سه جانبه قیمت خرید گوجه فرنگی 3800 تومان تعیین شده که این مبلغ هزار تومان بالاتر از نرخ بازار بوده و حداقل 600 تومان بالاتر از قیمت تمام شده بوده گفت: به منظور جلب موافقت کارخانجات صنایع تبدیلی در استان برای مشارکت دراین طرح جلسات متعددی توسط سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان فارس با اکثر کارخانه داران برگزار گزدیده که تنها یک کارخانه در استان آن هم به شرط تأمین تسهیلات بانکی ارزان قیمت موافقت خود را جهت مشارکت در این امر اعلام داشت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری کشاورزی باغبانی ایران افزود: طی مدت 40 روز از آغاز تا پایان طرح خرید توافقی میزان 33.166 تن گوجه فرنگی به قیمت هر کیلوگرم 38000 ریال از کشاورزان خریداری گردید که این خرید از 08/5 لغایت 27/6 سال 1402 انجام گرفت.

وی مهمترین دستاورد این طرح تثبیت قیمت گوجه فرنگی دراستان فارس را ذکر کرد و گفت: در سایر استانهای کشور قیمت 38000 ریال پایه خرید لحاظ شد.

او دیگر منفعت اجرای این طرح عدم ورود دولت به خرید تضمینی محصول و جلوگیری از وارد شدن زیان به بیت المال ذکر و اضافه کرد: منابع بانکی استان برای پرداخت تسهیلات به کارخانه خریدار گوجه فرنگی‌ها کافی نبود و این مشکل با تلاش وزیر جهادکشاورزی و ریاست سازمان تعاون روستایی ایران با تخصیص تسهیلات به کارخانه و اتحادیه مرتفع شد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی سراسری باغبانی ایران گفت: تضمین بازپرداخت اصل و سود تسهیلات از سوی کارخانه خریدار گوجه فرنگی به بانک عامل اعطا شده است.

وی توضیح داد: 80 درصد از مطالبات کشاورزان از سوی کارخانه با اخذ تسهیلات بانکی و 20 درصد مابقی از سوی این اتحادیه ازمحل منابع در اختیار پرداخت گردید و کلیه تعهدات بازپرداخت موارد اشاره شده توسط کارخانه تضمین و تعهد شد.

وی تصریح کرد: مبالغ تسهیلات اخذ شده از بانک کشاورزی مستقیما به حساب کشاورزان واریز شده و هیچ گونه انحرافی در جریان منابع تخصیصی شکل نگرفت.

مدیر عامل اتحادیه باغبانی افزود: ورود این اتحادیه به طرح خرید توافقی گوجه فرنگی به منظور حمایت از سهامداران و همچنین حفظ منافع اتحادیه وایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی بوده است. یداللهی گفت: تمامی محصول گوجه فرنگی به صورت فراوری شده یعنی رب گوجه فرنگی، به خارج از کشور صادر شده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای