خبر فوری
شناسه خبر: 46736

برنامه نامزدهای وزارت جهاد کشاورزی با آمارهای غلط زیر بوته نقد

گمانه‌زنی پیرامون تعیین وزراء پیشنهادی دولت چهاردهم بسیار داغ است، در این میان نامزدهای مطرح برای وزارت جهاد کشاورزی دارای اهمیت دوچندان هستند

برنامه نامزدهای وزارت جهاد کشاورزی با آمارهای غلط زیر بوته نقد

اخبار سبز کشاورزی؛ گمانه‌زنی پیرامون تعیین وزراء پیشنهادی دولت چهاردهم بسیار داغ است، در این میان نامزدهای مطرح برای وزارت جهاد کشاورزی برای فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی دارای اهمیت دوچندان هستند؛ چراکه اوضاع این بخش آن‌گونه که باید روی ریل حرکت نمی‌کند و با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است.

کارشناسان اولویت‌های متعددی برای اقدام توسط وزیر جهاد کشاورزی تعریف می‌کنند که هم اکنون بایست برای تعیین سکاندار وزارت جهاد کشاورزی مدنظر قرار گیرد؛ از یک سو برخی معتقد هستند باید سیاست‌های کلان بخش کشاورزی تغییر کند؛ برای مثال به‌جای تولید و حمایت از محصولات استراتژیک باید به‌سمت تبادل کالاهای دارای مزایای رقابتی با دنیا پیش رویم و از سوی دیگر برخی خواستار رویکرد توسعه بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی را مهم می‌دانند.‌

مبرهن است که امنیت ملی در گرو تامین امنیت غذایی پایدار است؛ از این رو بخش کشاورزی که تامین کننده غذای مردم است، دارای اهمیت بالایی در دولت چهاردهم خواهد بود بنابراین اشرافیت و تخصص به مباحث روز بخش کشاورزی برای کاندیداهای وزارت جهاد کشاورزی دارای اهمیت است.

آنچه برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی در زمان حاضر و برای آینده اجتناب‌ناپذیر است برخورداری از داده و اطلاعات صحیح از وضعیت موجود بخش کشاورزی است، چیزی که در زمان حاضر وجود ندارد و حتی وزراء پیشین جهاد کشاورزی نیز به این چالش در وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشته‌اند.

حرکت کور وزارت جهاد کشاورزی هر ساله سبب هدر رفت میلیاردها تومان از بیت المال می‌شود، به دلیل اینکه  وزارتخانه نتوانسته است پایگاه اطلاعاتی مستندی از میزان کشت انواع محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور را راه‌اندازی کند، کشاورزان دچار زیان‌های کلانی می‌شوند که بعد دیگر آن هدررفت آب و خاک به‌عنوان سرمایه‌های اصلی بخش کشاورزی است.

این امر در کنار عدم توان اجرای الگوی کشت در کشور و همچنین ترویج کشت‌های قراردادی فلسفه وجودی این وزارتخانه را زیر سوال برده است.

بنابراین انتظار می‌رود در گام نخست کاندیدای وزارت جهاد کشاورزی بداند بر پایه اعداد و آماری برنامه می‌دهد که چندان شفافیت ندارد و در مورد آنها قطعا ابهام وجود دارد.

بنابراین به عنوان اولین گام ابتدا ایجاد پایگاه اطلاعاتی مستند را در دستور کار قرار دهد، چراکه برای هر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به اطلاعات صحیح و درست نیاز خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

  • سیاک پاسخ به نظر

    کدوم یکی از وزراتخونه ها درست کار می کنن که از کشاورزی این انتظار رو دارین؟

  • Saman sabori پاسخ به نظر

    نقد بجا و مثبت اندیش،بدون درنظر گرفتن جنبه های سیاسی با رویکردی ملی گرایانه و آینده نگر
    ممنونم از یادداشت مفید و کاملتون خانم امیری

چندرسانه‌ای