خبر فوری
شناسه خبر: 46879

بازگشت به تنظیمات دوران رقابت

اظهارات مسعود پزشکیان در مجلس، در جریان برگزاری مراسم تحلیف یک بار دیگر رای‌دهندگانی را که از و او برنامه‌هایش حمایت کرده بودند، امیدوار کرد.

بازگشت به تنظیمات دوران رقابت

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ حرف‌هایی که رئیس جمهور در موقعیت‌های گوناگون بر زبان آورده بود، این ابهام جدی را مطرح ساخته بود که نکند رئیس جمهور از موضع خود درباره تعامل سازنده با دنیا و تلاش برای رفع تحریم‌ها عدول کرده باشد، اما دیروز وقتی در پارلمان ایران، دوباره وی از تعامل با دنیا و همکاری با کشورهای جهان سخن گفت و بر تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه تاکید کرد رای‌دهندگان دریافتند که پزشکیان دوباره به تنظیمات رقابت‌های انتخاباتی بازگشته و به وعده‌های خود در این زمینه وفادار است.

البته اظهارات استکبارستیزانه و حمایت‌های وی از مردم غزه، محکوم کردن اسرائیل و حمله به حامیان آن کشور که نقطه تکراری گفتار مقامات ایرانی است آنقدرها هم مهم به نظر نرسید که به حساب آید و اگرچه در برابر این سخنان بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار و مهمانان فلسطینی پزشکیان را تشویق کردند، اما این گونه سخنان تقریباً در همه موضع‌گیری‌های مقام‌ها برنامه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و چندان معنی‌دار نیست.

البته پزشکیان مانند همه گذشتگان خود از طرف‌های خارجی که احتمالاً غربی‌ها در کانون آن هستند، خواست که با ایرانیان با زبان احترام و تکریم سخن بگویند و از تهدید و فشار دست بردارند.

اما این هم نکته مهمی به نظر نمی‌رسد به‌ویژه آن که او در این سخنرانی موضع تکراری فراموش نکردن کسانی که در روزهای سخت در کنار ایران بوده‌اند را باز هم بیان کرد.

این سخن که در این روزها زیاد به گوش می‌خورد، حاوی این پیام به چین و روسیه است که روال گذشته در مناسبات فی ما بین ادامه خواهد یافت.

با این حال برخلاف محافظه‌کاران تندرو که خود را در حوزه توافق هسته‌ای طلبکار می‌دانند و معتقدند که اروپا علاوه بر این که باید تحریم‌ها را به طور کلی لغو کند یک عذرخواهی نیز به ایران بدهکار است، پزشکیان اشاره‌ای به عذرخواهی نکرد و اروپا را سرزنش ننمود.

در عین حال پزشکان فراموش نکرد که رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را وعده داده است؛ در این نطق او این وعده را تکرار نمود تا اینجای کار می‌توان امیدوار بود که حتی پس از پیروزی، پزشکیان و اطرافیانش توجه خوبی به تحریم‌ها و اثرات مخرب آن دارند و لزوم از میان برداشتن سخت‌گیری‌هایی که بر تمام شئون اقتصادی - بین‌المللی ایران اثر گذاشته را فراموش نکرده‌اند.

موضوع جالب رئیس جمهور در این باره که "با دوستان مروت، با دشمن مدارا" نشان می‌دهد که پزشکان در دوره فعالیت خویش برای انگشت کردن در چشم دشمنان و رقبا برنامه‌ریزی نکرده است؛ البته محمدباقر قالیباف که پیش از پزشکیان سخن می‌گفت یادآوری کرد که در حوزه سیاست خارجی، مجلس ملاحظاتی دارد و این ملاحظات باید از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد.

اما آنچه در واکنش نمایندگان به سخنان پزشکان مشاهده شد، گمان نمی‌رود که در این باره موافقت جدی با اظهارات قالیباف وجود داشته باشد.

نکته مهم در این میان نوع تشویق‌های نمایندگان در برابر سخنان رئیس جمهور بود: در حالی که شیوه معمول تشویق در مجلس محافظه کاران ایران گفتن تکبیر و دادن شعارهای مذهبی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه تحلیف ترجیح دادند از کف زدن که شیوه‌ای غربی است، استفاده کنند و به این ترتیب نشان دادند که چندان با رویه‌های متعارف و تحمیلی محافظه‌کاران مذهبیون سنتی و افراطی‌های اصولگرا موافق نیستند.

در دفعات گوناگون و هنگامی که پزشکیان درباره تعامل با دنیا سخن می‌گفت حاضران برای او کف زدند. این تشویق اگرچه در هنگامی که وی از مردم غزه حمایت و اسرائیل را به‌خاطر رفتار خشن و غیر انسانیش سرزنش کرد هم ادامه یافت، اما به وضوح و تشویق پایانی نمایندگان و سایر مهمانان نشان داد که حمایت از رویکرد جدید رئیس جمهور اقدامی نهادینه و مداوم و پایدار خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای