خبر فوری
شناسه خبر: 47153

از هم اکنون در قامت وزارت

دیروز و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت نوری قزلجه این طور به نظر رسید که او رأی اعتماد خود را از نمایندگان دریافت کرده است.

از هم اکنون در قامت وزارت

اخبار سبز کشاورزی؛ دیروز و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه که به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد  کشاورزی به مجلس معرفی شد، این طور به نظر رسید که او از هم اکنون و پیش از رأی‌گیری روز چهارشنبه و در پایان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان، رأی اعتماد خود را از نمایندگان دریافت کرده است.

دیرور و هنگامی که در نخستین ساعات شروع به کار مجلس و به‌عنوان اولین دستورکار، بررسی صلاحیت و برنامه‌های این وزیر پیشنهادی مورد توجه نمایندگان قرار گرفت، تقریبا هیچ مخالف مهمی به میدان نیامد و در رد سابقه، توانایی و دیدگاه های دکتر نوری صحبت نکرد.

شاید مهم‌ترین مخالفی که البته بیشتر توان و وقت خود را به انتقاد از رئیس جمهور اختصاص داد، علیه وزیر آینده صحبت کرد، بخشایشی بود که کنایه زد که اگر پزشکیان در همان میانه‌های نبرد انتخاباتی این کابینه را به جلیلی معرفی می‌کرد همان زمان جلیلی کنار می‌رفت و در هزینه‌ها و زمان صرفه‌جویی می‌شد.

نماینده مردم اردستان این کنایه را هم زد که امیدواریم آقای نوری به سرنوشت چای دبش دچار نشود.

اشاره او شاید در مورد انتخاب وزیر پیشین جهاد کشاورزی از سوی سیدابراهیم رئیسی باشد که سرانجام و در ارتباط با پرونده چای دبش، محاکمه و محکوم شد.

بخشایی همچنین گفت در برنامه وزیر پیشنهادی آنچه آمده، همان سنگ بزرگ علامت نزدن است.

وی تاکید کرد: ️حداقل یک شاخص به ما بدهند که تا ۴ سال آینده با آن ایشان را مورد بررسی قرار دهیم.

البته موافقت کمیسیون کشاورزی با وزارت نوری قزلجه، راه را برای رسیدن او به این منصب هموار کرد؛ اما یکی از نمایندگان نبود سابقه فعالیت در ستاد وزارت جهاد کشاورزی را نقطه‌ای نامطلوب برای نوری دانست و گفت: شما تا به حال وزیر نبودید و حتی کارمند وزارتخانه هم نبودید.

وی با این حال با تعجب گفت: با این همه بالای ۱۷۰ تا موافق به نفع شما ثبت نام کردند! با این حال برخی نمایندگان با بیان اینکه برنامه هفتم که مصوب مجلس است و نقاط هدف متعددی را بیان کرده بهترین شخص‌ها برای ارزیابی کارنامه وزیر را ارائه کرده است، از همکار خود پرسید که چرا با وجود یک برنامه مدون، باز هم انتظار ارائه برنامه‌های موازی را دارد؟

اسماعیل کوثری هم که از ثبت نام 178 نماینده برای سخنرانی در حمایت از نوری قزلجه تعجب کرده بود، به نوری هشدار داد که مبادا لایحه‌های پنهان وزارتخانه او را در خود هضم کند و دوباره همان مشکلات سوء‌استفاده‌های کلان در واردات نهاده‌ها و چای دبش تکرار شود.

اما نوری قزلجه در ضمن بیان برنامه‌ها و راهبردهای خویش برای اداره وزارت جهاد کشاورزی بر این نکته تاکید کرد که ابعاد و کارکردها و نیز لایه‌های پیدا و پنهان این وزارتخانه را به خوبی می‌شناسد و گرفتار باندهای فساد نمی‌شود.

وی تسریع در رفع تداخل اراضی زراعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: از ۱۸ میلیون زمین کشاورزی سه میلیون مورد اختلاف کشاورزان و منابع طبیعی است و اغلب هم حق با کشاورزان است قانون رفع تداخل که با پیشنهاد بنده تصویب شده قول می‌دهم ظرف دو سال این مشکل حل شود.

وی اتهام نداشتن برنامه را هم رد کرد و گفت: برنامه‌ها براساس توصیه‌های رئیس جمهور و اسناد بالادستی است که در حوزه کشاورزی هم قانون اساسی جمهوری اسلامی برنامه هفتم پیشرفت و اسناد بالادستی نظیر سیاست‌های ابلاغی که در بخش‌های مختلف کشاورزی ارتباط دارند و قوانین مادری که بخش کشاورزی مورد استناد بوده و براساس آنها تنظیم شده است.

در مجموع چنین به نظر می‌رسد که از هم اکنون و بسیار زودتر از آن چه که رای اعتماد در صحن علنی قطعی خواهد کرد، نوری قزلجه می‌تواند چمدان‌هایش را برای رفتن به دفتر کارش در خیابان طالقانی تهران ببندد.

حمید تهرانی 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای