خبر فوری
شناسه خبر: 47191

کابینه کامل و بر هم نزدن بازی

​بالاخره رای گیری در باره کابینه مسعود پزشکیان انجام شد و تمامی اعضای کابینه توانستند اعتماد نمایندگان را برای شروع فعالیت‌شان کسب کنند.

کابینه کامل و بر هم نزدن بازی

اخبار سبز کشاورزی؛ اتفاق روز گذشته در بهارستان تقریبا و تا آنجا که ذهن و مطالعه نگارنده تائید می‌کند در تاریخ دولت‌های بعد از انقلاب بی سابقه بوده است؛ یعنی موردی وجود ندارد که مجلس به تمامی اعضای یک کابینه در دولت جمهوری اسلامی ایران رای اعتماد داده باشد.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این تاریخ سازی را انجام دادند و تمامی وزیران پیشنهادی پزشکیان را راهی پاستور کردند.

حتی کسانی که انتقادهای زیادی علیه شان مطرح و جو سنگینی در مورد رای نیاوردن شان وجود داشت، بیش از 60 درصد آرای مجلس را از آن خود کردند و به کابینه دولت راه یافتند.

این رای اعتماد به فهرست کامل وزیران پیشنهادی دولت، در حالی انجام گرفت که همزمان نظرسنجی‌هایی که در روز گذشته – سه شنبه – در مجلس منتشر شده بود، نشان می‌داد که دست کم سه وزیر پیشنهاد شده از جمله عبدالناصر همتی و سید عباس عراقچی از ورود به کابینه باز خواهند ماند. اما چنین نشد و اتفاقا همتی با رایی بالاتر از تصور، مورد اعتماد نمایندگان قرار گرفت.

برخی دیگر نیز ابراز اطمینان می کردند که ظفرقندی با توجه به مواضع گذشته‌اش نتواند اعتماد بهارستان‌نشین‌ها را کسب کند، اما او حدود 60 درصد از نمایندگان را با خود همراه ساخت و به این ترتیب همه پیش‌بینی‌هایی که در مورد ناقص ماندن کابینه مطرح می شد، نادرست از آب درآمد.

اگرچه در این باره برخی نمایندگان مجلس دیروز و در جریان مصاحبه‌های حاشیه‌ایی، سادگی و بی حاشیه بودن پزشکیان و ارتباطی که او با همکاران سابق خود برقرار کرده بود را عامل این حرکت مجلس می‌دانند و می‌گویند که بسیاری از وزیران، رای کسب شده را مدیون شخص رئیس جمهور و ارتباط صمیمی او با نمایندگان و همکاران سابقش هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که نقش اعلام هماهنگ شده فهرست وزیران پیشنهادی با مقامات ارشد و نهادهای امنیتی در اعتماد مجلس به این وزیران، نقشی غیرقابل انکار بوده است؛ در جریان بررسی صلاحیت و برنامه وزیران پیشنهادی، بارها برخی نمایندگان و مخصوصا نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس، تلاش کردند برخی وزیران را ناتوان و فاقد صلاحیت لازم برای کارگزاری ارشد در جمهوری اسلامی تصویر کنند.

آنان به ویژه تاکید می کردند که این دسته از وزیران پیشنهادی از معیارها و اصول جمهوری و انقلاب اسلامی ایران و خط امام و رهبری فاصله گرفته و به همین علت شایستگی حضور و عضویت در کابینه را ندارند.

اما در همین مجلس بارها و از سوی رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تاکید شد که صلاحیت همه فهرست پیشنهادی از جهات گوناگون توسط نهادهای امنیتی و چهره‌های ارشد تائید شده و جای نگرانی وجود ندارد.

با این حال باز هم تبلیغات و جنگ روانی گسترش یافته از سوی افراد مخالف پزشکیان و دولت در پارلمان به حدی بود که برخی را به ناقص ماندن کابینه امیدوار کرده بود؛ اما گمان می‌رود دفاع آخر پزشکیان از کابینه و عبارت هایی که در دفاع از برخی وزیران به کار برد و به طور صریح و واضح موافقت رهبر با حضور آنان در کابینه را اعلام کرد، باعث شده باشد که برخی نمایندگان مردد، به نفع کابینه و وزیران پیشنهادی تغییر موضع داده باشند و به این ترتیب تیر خلاص به مخالفان کابینه شلیک شده باشد.

تا این جای کار، البته می توان پزشکیان و تیمش را در اجرای برنامه هایش موفق دانست؛ تاکید او بر این نکته که وزیران در تغییر معاونان و مشاوران خود عجله نکنند، شاید توصیه ای مهم برای بر هم نزدن روال بازی باشد.

روالی که احتمالا می تواند موفقیت های امیدوار کننده ای را برای این کابینه به همراه داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • محسن پاسخ به نظر

    تایید شد چون باید تایید می شد.

چندرسانه‌ای