خبر فوری
شناسه خبر: 47229

شنیده‌ام عزم سفر کرده‌ای/ هوای دلدار دگر کرده‌ای

سفر غیرکاری وزیر جدید به مشهد و دیار مادری

مهندس غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم، طی هفته گذشته دو سفر استانی غیرکاری را تجربه کرد.

سفر غیرکاری وزیر جدید به مشهد و دیار مادری

اخبار سبز کشاورزی؛ سفر اول او به مشهد و زیارت امام رضا(ع) و سفر دوم به بستان‌آباد و زیارت دیار مادری و صد البته مادر.

هر دو سفر ارزشمند و ضروری بود، به‌ویژه سفر به بستان‌آباد که قطعاً جهت کسب اجازه از مادر جهت ادامه کار وزارت و تقدیر و تشکر از مقام والای مادر برای تربیت و آموزش و پرورشی که غلامرضا خان را به این منصب رسانده بود.

تقدیر و تشکر از دوستان و همکاران سابق

شاید هم وزیر به دیدار مردم شهر بستان‌آباد رفته و از آنان پوزش طلبیده که بدون اذن رای دهندگان، پایگاه آنان در مجلس را رها کرده تا وزیر شود.

شاید حلالیت طلبیده از اینکه برای مدتی این مردم بی‌نماینده خواهند بود و کسی نیست تا مطالباتشان و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی حوزه انتخاباتی این مردم را پیگیری کند.

البته در این سفر از دوستان و همکاران سابق در اداره جهاد کشاورزی شهر بستان‌آباد و در ادامه، قاعدتاً همکاران سازمان کشاورزی در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز نیز تقدیر و تشکر صورت کرده است.

پرهیز از سفرهای غیرضرور استانی

گذشته از این دو سفر واجب، امید می‌رود مهندس نوری مانند وزرای سلف خود سفرهای غیرضرور استانی را پیشه نکند؛ چراکه در دیدارهای استانی معمولا بهترین و جامع‌ترین طرح‌ها برای بازدید جدول‌بندی می‌شود که نیازی هم نیست و دردی را چاره نمی‌کند!

مراسم تشریفات و پذیرایی، ریخت و پاش‌های فراوان و بعد از آن، اضافه ‌کاری‌ها و حق مأموریت‌‌های فراوان استانی و ایاب و ذهاب‌ها، بخشی از منابع سازمان و استان را همراه با چندین روز از وقت کاری پرسنل و مدیران استان برای برنامه‌ریزی سفر به هدر می‌دهد و دیگر هیچ!

در این میان کشاورزان مسیر بازدید مجبور می‌شوند که بنر خوشامد به وزیر و تبریک و تقدیر از رییس استان  نصب کنند گوسفند قربانی کنند، شربت و شیرینی و ده‌ها هزینه و تشریفات دیگر را متحمل شوند به امید دریافت وام یا اعتباراتی که «نه به بار است و نه به دار»!

علاوه‌بر این‌ها، حضور وزیر حتی بر بالین طرح‌های نیمه تمام، جز آه و ناله کشاورزان و نهایتا دستوری که تا اعتبار نباشد راهگشا نخواهد بود، مفید به فایده نمی‌گردد... .

کارشناسان معتقدند مهندس نوری ضرورت دارد با دعوت و انجام دیدار رو در رو با رؤسای سازمان‌های استان‌ها اتمام حجت نماید یا اینکه رؤسایی را انتخاب کند که انگار هر روز صبح خودش بر کار استان نظارت دارد و در آنجا حاضر است!

جرم انگاری آمار غلط

نوری باید ارائه آمار غلط مانند بسیاری از همین آمار افتتاح طرح‌های هفته دولت را که برخی مربوط به سال‌های پیش بوده یا به بهانه‌های مختلف فاز اول، دوم و سوم آن افتتاح شده و اطلاعات سطح زیرکشت و برداشت غیرواقعی محصول را جرم‌انگاری کند، برای اجرای هر طرح و پروژه زمان غیر قابل تمدید بگذارد و مدیرکل امور استان‌ها و رییس سازمان هر استان حس کند که وزیر، آبرو و اعتبار دولت وزارتخانه و منافع ملی را بر مماشات با رییس استان ترجیح می‌دهد.

اگر پزشکیان وزرای خود را توصیه و حتی تهدید کرده که حق ندارند خاله و خان باجی و دوست و آشنا و همشهری خود را بر سر کار بیاورند و پست کارشناسی یا مدیریت یا معاونت را اشغال نمایند، لازم است وزیر در جمع مدیران استان‌ها آنها را توجیه کند که به محض دریافت نخستین جایگزینی از این دست، رئیس سازمان عزل و دادگاهی خواهد شد.

نوری باید ترس رؤسای سازمان‌ها را از نمایندگان مجلس، استانداران و ائمه جماعات و برخورد قهری آنان بریزاند و انحراف بودجه و اعتبار سازمان و طرح‌های معین را به‌سمت طرح‌های محلی و منطقه‌ای نماینده یا... از آنها دور کند و به رؤسای سازمان‌ها تضمین دهد که در صورت شایسته‌سالاری و مدیریت صحیح و آمار درست، بنا به شکایت یا تهدید یا درخواست هیچ نماینده مجلسی یا هیچ استانداری یا ائمه جمعه‌ای هرگز، رئیس سازمان برکنار نخواهد شد مگر به حکم قانون یا مشخص شدن تخلف وی در مراجع ذی‌صلاح.

مهم‌ترین دستور و تأکید نوری به رؤسای سازمان استان‌ها باید بر حذر داشتن آنها از دادن وعده‌های توخالی، مصاحبه‌های تشریفاتی، جابه‌جایی اعتبارات، بی‌توجهی به کشاورزان و تبدیل کردن ستاد و صف سازمان استان به پایگاه‌های غیرکاری یا محل گعده نماینده‌های مجلس و... باشد.

نوری باید رؤسای سازمان‌ها را توجیه نماید که واقعاً حرف، حرف کشاورز است. حرف، حرف تشکل‌هاست و اتفاقاً شکایت و گلایه یک روستایی یا  کشاورز خرد، یا مدیر یک مگاپروژه یا تشکل یا زنجیره در صورت واقعی بودن می‌تواند به عزل رئیس سازمان بینجامد!

در آن صورت، سفر و اردوکشی وزیر به استان‌ها و دیدار از طرح‌هایی که معمولاً ضرورت ندارد یا در آن دیدار، نمایندگان مجلس یا لابی‌های قدرت، امتیازات ویژه‌ای از وزیر می‌گیرند حذف یا به حداقل می‌رسد.

همان‌طور که پرزیدنت پزشکیان چنین تصمیمی دارد و امید که کامیابی روزافزون نصیبش گردد. آمین

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای