خبر فوری
شناسه خبر: 47245

اسب مجروحی که پزشکیان باید آن را درمان کند

اقدام نمایندگان مجلس در اعتماد کردن به همه فهرست پیشنهادی کابینه پزشکیان هنوز هم در محافل گوناگون مطرح و از آن تقدیر می‌شود

اسب مجروحی که پزشکیان باید آن را درمان کند

اخبار سبز کشاورزی؛ اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اعتماد کردن به همه فهرست پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان هنوز هم به‌عنوان یک اقدام شگفت و البته قابل استقبال در محافل گوناگون مطرح و از آن تقدیر می‌شود؛ چنانکه دیروز و در مراسم تودیع و معارفه وزیر جهاد کشاورزی تقریبا همه سخنرانان و ازجمله محمدرضا عارف از این اقدام به نیکی یاد کردند و آن را ستودند.

البته پیروزی خود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری و افزایش مشارکت مردم ایران از حدود 40درصد به بالاتر از 50درصد، برای آمارگیرندگان که با نظرسنجی درصدد پیش‌بینی احتمالی نتایج انتخابات بودند، چندان غیرمنتظره نبود؛ اما در مورد کابینه چهاردهم، برخی نمایندگان اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری، نه فقط احتمال می‌دادند که در این راستا تلاش هم می‌کردند که دست‌کم برخی اعضای فهرست معرفی‌شده رای نیاورند.

معلوم نیست که نظرسنجی انجام شده که نتایج آن در آخر وقت سه‌شنبه یا صبح چهارشنبه در بهارستان توزیع شد، چه موقع انجام شده بود، اما قدرمسلم آن است که اگر نتایج مذکور غیرواقعی هم باشد، روشن است که طرف مقابل پزشکیان حتما می‌خواسته جهت دیدگاه و نظر رای‌دهندگان بهارستان‌نشین را به سوی عدم‌اعتماد به برخی وزیران پیشنهادی بچرخاند.

در آن نظرسنجی اعلام شده بود که چهار وزیر از جمله همتی، ظفرقندی و عراقچی رای نخواهند آورد.

در برخی دیگر از شایعات فهرست‌های دیگری که شامل میدری، ظفرقندی و پاک‌نژاد و عراقچی می‌شد، از ورود به کابینه بازمانده بودند.

تا اینجا تقریبا محرز بود که ظفرقندی و عراقچی نخواهد توانست به کابینه راه پیدا کنند اما بعدازظهر چهارشنبه که محمدباقر قالیباف آرای ماخوذه و رای هر یک از وزیران را قرائت کرد تمامی اعضای کابینه توانستند به پاستور راه پیدا کنند و راهی اتاق‌های‌شان در وزارتخانه‌ها شوند.

این نتایج احتمالا برای همان کسانی که نظرسنجی توزیع شده را تهیه یا تولیدکرده بودند هم شگفت‌آور و ناراحت‌کننده بوده است.

هرچند که بسیاری از نمایندگان که راه حمایت از پزشکیان را پیمودند، از اعتماد پارلمان به تمامی اعضای کابینه خوشحال شدند و به دولت و همکارانش تبریک گفتند.

البته هیچ‌کس انکار نمی‌کند که سخنرانی پایانی پزشکیان در مجلس شورای اسلامی که مانند همیشه بدون رعایت تشریفات و با همان الفاظ ساده بیان شد، تاثیر زیادی در افزایش اعتماد نمایندگان به پزشکیان و همکارانش داشته است.

تا آنجا که برخی صاحب‌نظران و حتی نمایندگان، این رای‌اعتماد را به پزشکیان دانسته و ارزیابی کردند که کابینه دولت چهاردهم میوه آن را نصیب خود کرد.

اگر آنچه مسعود پزشکیان در بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی گفت صحیح باشد تاکنون هم بیشتر از نیمی از رای‌دهندگان، هم مقامات ارشد و دستگاه‌های امنیتی و هم برابر رای چهارشنبه گذشته، مجلس شورای اسلامی به او و همکارانش اعتماد کرده و راه را برای فعالیت و شروع کار دولت چهاردهم باز کرده‌اند.

گفته می‌شود که اعضای این کابینه با مقامات ارشد، نهادهای امنیتی و... هماهنگ‌شده و همین هماهنگی نقشی موثر در اعتماد نمایندگان داشته است.

اگرچه این ادعا را نمی‌توان انکار کرد، اما حتی درستی این ادعا هم نمی‌تواند تغییری تعیین‌کننده در نتیجه پدید آورد؛ چراکه پزشکیان با مقامات ارشد تعامل داشته و بالاخره بر سر فهرست پیشنهادی به تفاهم رسیده است.

بنابراین تعامل مذکور را می‌توان مثبت ارزیابی کرد و آن را گام موثری در جهت اجرای برنامه‌های رییس‌جمهور دانست.

اکنون و در این نقطه زمانی، مردم، مقامات ارشد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مقبولیت پزشکیان صحه گذارده‌اند و برای اجرای برنامه‌ها، اهداف و وعده‌هایش به او اعتماد کرده‌اند.

اما از این پس رییس‌جمهور، همکارانش و دستیاران او وظیفه دارند وعده‌هایی را که پزشکیان داده و بر آن تاکید کرده است، اجرا کنند.

از جمله مهم‌ترین وظیفه‌هایی که پزشکیان برعهده دارد و خود بارها و در مواقع گوناگون وعده اجرای آن را داده است، بازگرداندن کرامت انسانی شهروندان ایرانی و بالاخص الزام به رعایت حرمت و کرامت انسانی زنان و دختران کشورمان است.

نیازی به توضیح نیست که کرامت انسانی شهروندان یک کشور نسبتی به حمایت ایشان از راهبردها و رفتارهای حکومتی ندارد.

بازگرداندن اعتبار ایران از شرایط کنونی به شرایط مطلوب از دیگر وعده‌هایی است که پزشکیان درباره حصول آن سخن گفته و هم‌اکنون ضرورت اجرای این وعده به شدت احساس می‌شود.

اکنون و در جامعه بین‌المللی ایران به عنوان کشوری ماجراجو شناخته می‌شود و حتی چین هم حاضر نیست خرید نفت از ایران را تایید کند.

در این‌باره توضیح داده می‌شود که هم‌اکنون نفت ایران از طریق واسطه فروش (مالزی) و با تخفیف 6دلار برای هر بشکه به دست چین می‌رسد و چین در مواضع رسمی‌اش همواره تاکید کرده است که حتی یک بشکه نفت هم از ایران خریداری نمی‌کند.

پزشکیان موظف است این اعتبار نازل که در اثر حکومت دلواپسان و تفکر نزدیک به جبهه پایداری برای ایران در جهان پدید آمده را تقویت کند و شخصیتی که کشورمان در دوره ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی داشت را به میهن بازگرداند.

اقتصاد رو به ویرانی ایران که همین الان دامنه آسیب‌های ویرانی‌اش به بازنشستگان، پرستاران، گندمکاران و کلزاکاران و… رسیده است، اقدام عاجل و اورژانسی دولت را می‌طلبد؛ با همه تمجیدها و آفرین‌هایی که اعضای دولت سیزدهم برای خود گفته و می‌گویند، نمی‌توان انکار کرد که پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان، بازنشستگان و پرستاران به خاطر خالی بودن خزانه دولت رخ داده است و اگر دولت به اندازه کافی پول و نقدینگی داشت حتما این مطالبات تاکنون پرداخت می‌شد.

حالا و با گسترش یافتن تعهدات و افزایش میزان مطالبات گروه‌های دیگر، حجم اعتراض‌ها نیز افزایش می‌یابد و اگر اقتصاد کشور آن‌طور که مرحوم رییسی و همکاران او می‌گفتند درست کار می‌کرد، اکنون این وضعیت وجود نداشت.

دیروز و در کنار تبلیغ همه اقدامات انجام شده، محمدعلی نیکبخت هم پذیرفت که چالش‌های مهمی و از جمله پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان وجود دارد که وزیر کنونی باید آن را برطرف سازد.

حالا پزشکیان و همکارانش این اسب پا شکسته و مجروح رو به احتضار که برخی حامیان دولت سیزدهم آن را اسب زین کرده می‌نامیدند را باید درمان و تیمار کند و به روزهای قوتش بازگرداند.

دولت مسعود پزشکیان ماموریت‌ها و مسئولیت‌های دیگری هم دارد که در همین روزها برخی ناظران و تحلیلگران بیان کرده‌اند، اما در صدر آنها پزشکیان و همکارانش باید به سرعت این نکته را دریابند که زمان کسب مقبولیت به پایان رسیده و دوران انجام مسئولیت آغاز شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

  • دکتر شایسته پاسخ به نظر

    اسب مجروحی که پزشکیان باید آن را درمان کند

    آقای دکتر پزشکیان دکتر عمومی و جراح قلب است. دامپزشک نیست که اسب مجروح را درمان کند.
    حالا این که حامیان دولت سیزدهم، عنوان اسب زین کرده را مطرح کردند؛ خود می دانند.
    اما این اسب را قبلا لوکوموتیر پیشرفت می‌نامیدند و ناگهان تبدیل به اسب شد!!

چندرسانه‌ای