خبر فوری
شناسه خبر: 47405

تاخیر غیر قابل توجیه؛ کشاورزان نگران تعیین قیمت تضمینی

کشاورزان نگران و منتظرند؛ برابر قانون شورای تعیین قیمت های محصولات کشاورزی، این شورا باید از خردادماه تشکیل جلسه دهد

تاخیر غیر قابل توجیه؛ کشاورزان نگران تعیین قیمت تضمینی

اخبار سبز کشاورزی؛ کشاورزان نگران و منتظرند؛ برابر قانون شورای تعیین قیمت های محصولات کشاورزی، این شورا باید از خردادماه تشکیل جلسه دهد و در نهایت در پایان مردادماه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تععین و اعلام نماید.

این زمان گذاری و تعیین ضرب الاجل برای آن است که کشاورزانی که می خواهند برای کشت سال آینده خود تصمیم بگیرند، بتوانند نوع محصولی که قرار است در سال زراعی جدید کشت می کنند را انتخاب نمایند. در واقع این تعیین قیمت برای بسیاری از کشاورزان و باغدارانی که می خواهند محصولات تحت حمایت دولت بکارند و با دولت همکاری کنند، اهمیت راهبردی دارد.

 این اهمیت از آن روست که که این کشاورزان از هم اکنون باید برای سال مالی آینده خود تصمیم بگیرند و اگر این تصمیم گرفته شود دیگر نمی توان در میانه راه تصمیم اتخاذ شده را تغییر داد.

اما امسال از خردادماه این جلسه تشکیل نشد و با حوادثی که از اردیبهشت ماه رخ داد و منجر به درگذشت رئیس جمهور شد تلاقی کرد. رویداد های پس از آن حادثه نیز که اهمیت زیادی داشت مانند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و معرفی دولت چهاردهم، باعث شد که برگزاری این جلسه و تعیین قیمت خرید تضمینی کالاهایی مانند گندم و ... تحت الشعاع این رویدادها قرار گیرد.

 اعضای دولت مرحوم رئیسی البته توضیح می دهند که تا روز آخر به همه وظایف خود مانند روز اول فعالیت شان عمل کرده اند اما بسیاری موارد و از جمله تعیین همین قیمت خرید تضمینی نشان می دهد که این کابینه آن قدر هم که ادعا می کرده، به اجرای تکالیف خود پای بند و مصر نبوده است. چرا که دست کم در همین مورد هیچ جلسه ای برای مذاکره به منظور تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی برگزار نشد و این ماموریت مهم که زندگی هزاران و بلکه دهها هزار کشاورز به آن وابسته است، بر زمین ماند و انجام نشد بر اساس اعلام قبلی قرار بود شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی کالاهای اساسی کشاورزی در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شود. این قرار بعد از آن گذاشته شد که جلسه قبلی این شورا در هفته گذشته بدون نتیجه و با بروز اختلاف شدید میان اعضای صاحب رای، پایان یافت. به این ترتیب هفته گذشته جلسه شورا بدون نتیجه پایان یافت و مقرر شد در هفته جاری موضوع پیگیری گردد. گفتنی است تعیین قیمت خرید تضمینی گندم مبنای قیمت گذاری ۳۱ قلم کالا و محصول کشاورزی است که بر سر تعیین نرخ آن مناقشه‌های بسیاری وجود دارد.

 اما جالب است که به دلایل اعلام نشده اعضای اصلی این شورا مانند وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از حضور در این نشست خودداری کردند و برگزاری جلسه دوباره به تعویق افتاد. اختلافی که میان اعضا وجود دارد قابل انکار نیست؛ چرا که درباره نرخ مصوب برای خرید گندم که مبنای خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تشکیل می دهد پیشنهاد بخش خصوصی برای هر کیلو گرم خرید تضمینی گندم حدود ۲۳ هزار تومان است در حالی که اعضای دولتی این شورا با نرخ 19 هزار تومان موافق هستند. شایعه هایی وجود دارد مبنی بر این که اعضای دولتی این شورا می خواهند با خرید زمان و به تعویق انداختن تعیین قیمت، به کشاورزان فشار وارد و آنان را برای قبول نرخ پیشنهادی دولت مجبور کنند.

اما کشاورزان تاکنون در برابر خواست دولتی ها مقاومت کرده اند. با این همه و برابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی قرار بود در ساعات پایانی دیروز یک شنبه، جلسه فوق العاده ای برای بررسی قیمت های پیشنهادی و به سرانجام رساندن قیمت نهایی، برگزار شود. البته تا ساعات پایانی دیشب خبری از برگزاری و یا عدم برگزاری این نشست منتشر نشد، اما خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که جلسه روز گذشته با حضور مقامات ذی ربط برگزار شده ولی خبری درباره حصول نتیجه در این نشست دریافت نشده است.

با این همه و حتی اگر قیمت کالاهای کشاورزی در همین روزها هم اعلام شود باز هم تقریبا بیست روز تاخیر در اعلام این نرخ به وقوع پیوسته است. تاخیری که برای کشاورزان امری مهم و غیرقابل چشم پوشی محسوب می شود. چرا که در این زمان و تا امروز کشاورزان باید تصمیم خود را برای کشت سال آینده خود، اتخاذ کرده باشند. حالا اوضاع وقتی پیچیده تر می شود که جلسه دیروز نیز به نتیجه نرسیده باشد و تاخیر به مراتب طولانی تر بر کشاورزی ایران تحمیل شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای