خبر فوری
شناسه خبر: 47507

4.5 میلیون کشاورز ایرانی در انتظار

آقای وزیر وقت گذرانی نکند

بعد از تاخیر در اعلام نرخ تضمینی خرید گندم، حالا نوبت سایر اقلام خرید تضمینی است تا قیمت خریدش با تاخیر اعلام شود

آقای وزیر وقت گذرانی نکند

اخبار سبز کشاورزی؛ بعد از تاخیر در اعلام نرخ تضمینی خرید گندم، حالا نوبت سایر اقلام خرید تضمینی است تا قیمت خریدش با تاخیر اعلام شود و کشاورزان را در بلاتکلیفی و سردرگمی رها سازد.

در حقیقت قرار بود دیروز مقامات وزارت جهاد کشاورزی و اعضای شورای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گردهم بیایند و پس از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، برای سایر محصولات که تعدادشان به 31 محصول می‌رسد، تصمیم بگیرند.

اما در آستانه کشت پاییزه، کشاورزان هنوز سرگردانند که چه محصولی بکارند و چگونه برای سال زراعی خویش برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه وزارت جهاد کشاورزی قیمت ۳۱محصول اساسی کشاورزی ازجمله برنج، جو، گیاهان قندی و دانه‌های روغنی را با دو ماه تاخیر از مهلت قانونی، هنوز اعلام نکرده است.

این در حالی است که طبق قانون، سه ماه قبل از شروع فصل زراعی جدید، دولت باید قیمت همه محصولات اساسی کشاورزی (۳۲ محصول) را مشخص کند.

اما پس از تلاش‌ها و اعتراضات کشاورزان بالاخره قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شد، اما این قیمت در مورد کلزا چه نرخی تعیین می‌شود؟

برای سویا و برنج چه خواهد شد؟ یا سایر محصولات دیگری که جزو خرید تضمینی هستند که ۳۲ محصول کشور را شامل می‌شوند چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟ این موارد هیچ یک معلوم نیست و بدتر آنکه چشم‌اندازی هم برای تعیین آن وجود ندارد.

البته کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی توضیح می‌دهند که قیمت خرید گندم به‌عنوان قیمت پایه برای سایر محصولات اساسی کشاورزی محسوب و بعد از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت سایر محصولات هم تعیین می‌شود.

در این میان شاید آقای وزیر چندان نگران نباشد؛ چراکه او در پاسخ به خبرنگاران گفته است: با توجه به اینکه همه آن قیمت‌ها معطل قیمت گندم بودند برابر عرفی که هست، ان‌شاءالله به‌زودی و به‌صورت چند محصوله در جلسات شورا در روز‌ها و هفته‌های آینده به تدریج قیمت‌ها مشخص خواهند شد.

اما آقای وزیر در حالی این‌گونه موضع می‌گیرد که همین حالا هم نزدیک دو ماه از مهلت قانونی تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی گذشته است و ۴.۵ میلیون کشاورز در انتظار مطلع شدن از این قیمت‌ها هستند.

آیا آقای وزیر جهاد کشاورزی و همکارانش نمی‌دانند که نباید درمورد این موضوع حیاتی که تکلیف زندگی 4.5 میلیون کشاورز کشورمان را تعیین می‌کنند با تساهل و بی‌تفاوتی برخورد کنند؟

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای