خبر فوری
شناسه خبر: 47524

نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان/ تلاش برای رفتار صادقانه

بالاخره و در حالی که نخستین نشست خبری رئیس جمهور لغو شده بود، اولین کنفرانس خبری رئیس دولت دیروز برگزار شد.

نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان/ تلاش برای رفتار صادقانه

اخبار سبز کشاورزی؛ معمولا رسم است که افراد پیروز در انتخابات رئیس جمهوری، در همان روزهای نخست پیروزی به میان خبرنگاران می‌آیند و دیدگاه‌های خویش را با آنان در میان می‌گذارند و به سوال‌هایی که برای افکار عمومی پیش آمده پاسخ می‌دهند.

اما در مورد مسعود پزشکیان این اتفاق نیفتاد و هرچند اعلام شد که وی با خبرنگاران دیدار می‌کند، اما این دیدار لغو شد و مصاحبه‌ای انجام نگرفت.

اما در اولین دیدارش با روزنامه نگاران، مسعود پزشکیان رویه‌هایی به کار برد که اگر نه بی‌سابقه که دست‌کم، کم‌سابقه بود.

در این نشست مسعود پزشکیان رفتار کاملاً متفاوتی نسبت به پیشینیان خود داشت؛ او تلاش نکرد با ارائه خطابه‌های طولانی و گزارش عملکرد، وقت کنفرانس خبری را به بیان دیدگاه‌های خود اختصاص دهد و حق روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه را در این زمینه محترم شمرد.

علاوه بر این، او سعی نکرد اشتباهات یا ناکامی‌هایی که رخ داده را پنهان سازد یا وضع موجود را توجیه کند و چشم‌اندازهای غیرواقعی ارائه دهد.

دقیقاً به همین دلیل، می‌توان صداقت رفتاری و گفتاری پزشکیان را مهم‌ترین شاخص و وجه تمایز این نشست خبری با نشست‌های خبری روسای جمهور سابق کشورمان دانست.

برای مثال، زمانی که یکی از خبرنگاران از او پرسید چرا به میانگین سنی وعده‌ داده ‌شده برای همکاران دولت عمل نشده، او به‌جای ارائه دلایل عجیب و غریب و توجیه اقدامات، پذیرفت که به این وعده عمل نشده و باید در انتخاب سایر اعضای دولت و استانداران به این موضوع توجه شود.

همچنین، هنگامی که یکی از خبرنگاران درباره واهمه از گشت ارشاد پرسید، پزشکیان به‌سادگی اظهار کرد که این گشت باید جمع می‌شد و او پیگیری خواهد کرد که چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

با این حال، کسانی که نشست خبری رئیس‌جمهور را به‌طور کامل مشاهده کردند، دریافتند که اوضاع آن‌قدرها که گفته می‌شود، خوب نیست؛ از جمله این‌که برای برخی از تعهدات دولت، منابع لازم پیش‌بینی نشده است. برای مثال، مشخص نیست چرا برای تعهد مالی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی حقوق بازنشستگان، تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

افکار عمومی از مواضع و اظهارات پزشکیان احتمالاً درک کرده‌اند که انجام برخی امور خیلی هم ساده نیست؛ برای مثال، وقتی بحث رفع فیلترینگ شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها مطرح شد، پزشکیان مراحلی را توضیح داد که براساس آن، اجرای این کار حداقل سه ماه زمان می‌برد. به همین دلیل، این‌که برخی تصور می‌کردند با فشردن یک دکمه فیلترینگ پایان می‌یابد، صحیح نیست.

مسعود پزشکیان علاوه بر گزارش اقدامات صورت‌گرفته برای اجرای وعده‌هایش، مواضع دیگری را نیز مطرح کرد؛ از جمله تکرار دیدگاهش درباره برداشتن مرزها میان کشورهای اسلامی.

او گفت که این آرزو را از سال‌های جوانی با خود داشته است. با این حال، از این‌که قدرت‌های بزرگ موانعی برای اجرای دیپلماسی ایران ایجاد می‌کنند، گلایه کرد و توضیح داد که وقتی برای مذاکره به کشوری مراجعه می‌کنیم، آن کشور از ترس سخت‌گیری‌های قدرت‌های بزرگ، از مذاکره با ما پرهیز می‌کند.

با این حال، رئیس‌جمهور توضیح نداد که با وجود این هراس، او چگونه و بر چه مبنایی امیدوار است که مرزها میان کشورهای اسلامی برداشته شود. این موضوع را می‌توان از جمله آرزوهای غیرقابل تحقق پزشکیان دانست.

اظهارات پزشکیان در مورد ناترازی‌ها نیز قابل‌توجه بود؛ هرچند او وجود این ناترازی‌ها را تایید کرد، اما گفت که وقتی برای رفع یکی از موارد ناترازی اقدامی صورت می‌گیرد، صدای مخالفان بلند می‌شود و دولت از ادامه اقدام بازداشته می‌شود.

در این زمینه، رئیس‌جمهور نشان داد که به‌وضوح از پیچیدگی‌های موجود در مسیر اجرای اصلاحات و یا به‌عبارتی جراحی‌های اقتصادی خسته شده و انتظار همراهی بیشتری از مقامات و مسئولین در تمامی قوا با دولت دارد.

البته پس از پایان نشست خبری هم، رئیس جمهور دست کم به یک سوال مهم پاسخ داد و گفت که اقداماتی برای پایان دادن به حصر میرحسین موسوی در جریان است.

وی در همین پاسخ روشن ساخت که حصر مهدی کروبی به پایان رسیده است. با این حال و در مجموع می‌توان این نشست را برای نخستین دیدار رئیس جمهور با خبرنگاران خوب و مثبت ارزیابی کرد اما انتظار آن است که در نشست های بعدی با خبرنگاران، رئیس جمهور گزارش ها و دستاوردهای بیشتری برای بیان داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای