خبر فوری
شناسه خبر: 9544

نگاه متفاوت وزیر جهاد کشاورزی نسبت به وزرای دیگر

به نظر می رسد وزیر کنونی جهاد کشاورزی دارای نگاهی متفاوت نسبت به وزرای قبلی وزارتخانه است

نگاه متفاوت وزیر جهاد کشاورزی نسبت به وزرای دیگر

به نظر می رسد وزیر کنونی جهاد کشاورزی دارای نگاهی متفاوت نسبت به وزرای قبلی وزارتخانه است؛ زیرا دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد نسبت به مسائل نگاه علمی دارد و این موضوع برای پیشبرد امور بسیار موثر است. نگاه ساداتی‌نژاد کاملا با نگاه محمود حجتی، وزیر اسبق جهاد کشاورزی، متفاوت است. هر چند نقدهایی به وی وارد است که شاید نگاه نظری نسبت به مسائل دارد، ولی شاهدیم که ساداتی نژاد برای تحقق این نظرات دست به اقدام عملی نیز می‌زند.

مزرعه سبز: وزیر جهاد کشاورزی بر این باور است که باید نگاه اقتصادی و تجاری به کشاورزی داشت و در راستای این نگاه نیز گام های مثبتی برداشته که از جمله آن افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا برای سال آینده است (قیمت خرید تضمینی کلزا به 15 هزار تومان رسیده است) و اقداماتی از این قبیل مانند قیمت تضمینی چغندرقند، مشکل حمل چغندرقند کشاورزان همدانی و… که نشان می‌دهد، وزیر فعلی جهاد کشاورزی اقل رویکردهای مورد نیاز این بخش را داراست.
دکتر عبدالله مخبر دزفولی در واکنش به این گفته که با توجه به برنامه‌های تعهد شده وزیر جهاد کشاورزی و عملکرد وی یکی از نگرانی‌های فعالان بخش کشاورزی این است که وزیر جهاد کشاورزی از سوی همین کمیسیون کشاورزی که قبل از رأی اعتماد مجلس، به وی رأی داده، زیر سوال برود و نگرانی کارشناسان بخش کشاورزی این است که با تداوم سیاست‌های فعلی مشکل عدم تامین امنیت غذایی کشور هم بر انبوه مشکلات دیگر اضافه شود، (زیرا اکنون براساس آمار، کشور گندم ذخیره استراتژیک خود را هم مصرف کرده ایم و وزیر اعلام کرده که باید هشت میلیون تن گندم و شش میلیون تن جو خریداری شود) که جای نگرانی دارد و فرصت آزمون و خطا در وزارت جهاد کشاورزی دیگر وجود ندارد، گفت: در یک نگاه کلی و خوشبیانه باید بگوییم مشکلات کشور با روش های قبلی حل شدنی نیست و نیاز به مدیرانی با رویکردی جدید در این عرصه داریم.

اکنون نیز در این تیم، حداقل هایی را برای داشتن رویکرد جدید می بینیم. من با وزیر فعلی جهاد کشاورزی هیچ رابطه و صنمی ندارم ولی معتقدم وزیر هم طی این مدت انتصابات خوبی را داشته که برخی از آنها انتخاب دماوندی نژاد، به سمت سرپرست معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و انتخاب مهاجر به سمت سرپرست معاونت زراعت و… است. وزیر در مدت کوتاه وزارت خود در حوزه‌های تخصصی افراد را به درستی انتخاب می‌کند و این جای امیدواری دارد. البته باید توجه داشت که هر کس ضعف‌ها و کاستی‌هایی نیز دارد. اگر در دیگر بخش های اجرایی هم مثل حوزه‌های قبلی انتخاب درستی داشته باشد، نمره قبولی می‌گیرد.
از حوزه‌های اجرایی و تولیدی که بگذریم وزیر در بخش های دیگر افراد نظری موفقی را انتخاب کرده است؛ یعنی برنامه ریزی اقتصادی داشته و از آدم‌های کارکشته و اقتصادی استفاده نموده است یعنی کسانی که راهکار تبدیل دانش به خدمت را می‌دانند.‌
اکنون یکی از مشکلات کشور این است که در بخش مدیریت فاقد افرادی هستیم که هم تحصیلات دانشگاهی دارند و هم می‌توانند دانش خود را در قالب خدمت در حوزه های مشخص کسب و کار عرضه کنند که جای تاسف دارد. در این رابطه من معتقدم در حال حاضر مشکل از دانشگاه‌های کشاورزی است که آموزش‌های آنها کاربردی نیست و بسیاری از دانش‌آموخته‌گان و تحصیلکردگان علمی کشور توانایی و تجربه کافی برای مدیریت امور را ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای