آقای ساداتینژاد؛ مرغی که انجیر میخورد نوکش کج است
سایت بازرگام که در موقعیتهای گوناگون در رسانهها تبلیغ میشود اعم از صدا و سیما، ملاقاتهای گوناگون سخنرانیها و غیره
اخبار سبز کشاورزی: این در حالی است که اخیراً کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که جواد ساداتینژاد در جمعی خصوصی عملکرد و دستاوردهای سایت بازارگام را برای رئیس جمهور توضیح میدهد و از توسعه این سایت خبر میدهد.
سید ابراهیم رئیسی نیز از این اقدام استقبال میکند. ساداتینژاد در این جمع همچون سایر موقعیتهایی که به تشریح فواید بازارگام پرداخت بود، از توسعه فعالیت و پوشش این سایت خبر میدهد و خطاب به رئیسجمهور تاکید میکند که خودمان هم از این سفارش خرید دادیم تا ببینیم آیا واقعاً کالا را میآورند یا خیر.
تجربههای ناموفق از سایت بازرگام
احتمالاً سفارشهای آقای وزیر و همکارانش موفقیتآمیز بوده و آنها خرسند از این موفقیت دست به تبلیغ و معرفی سایت بازارگام به دیگر شهرستانها و از جمله آقای رئیس جمهور زدهاند؛ اما افرادی که در حساب کاربری بازارگام در اینستاگرام ابراز عقیده کردهاند مانند نگارنده چند بار استفاده از بازارگام را تجربه کردهاند یا مانند کسانی که در یزد و اصفهان تجربه ناموفق و تلخ استفاده از سایت بازرگام را دارند و با نگارنده صحبت کردهاند، هیچ یک نمیتوانند با ادعاهای بیان شده این پایگاه، موفقیت آن و تاثیرگذاریهایش را تایید کنند.
حتی نگارنده از اپراتورهای باشگاه مشتریان بازارگام تجربههای ناامیدکنندهای شنیده است که با حرفهایی که آقای وزیر و همکارانش در و صدا و سیما و سخنرانیها میزنند تفاوت آشکاری دارد.
شاید نگارنده به تعمیم یافتهها و مشاهدات خود و دیگران همواره متهم شود؛ اما نگاهی به دیدگاههای مندرج در صفحه اینستاگرام سایت بازارگام و گفتوگو با افراد دیگری که خواستهاند از این سایت کنند از نگارنده درباره تعمیم مشاهدههای خود به دیگران رفع اتهام میکند. نگارنده خود چند بار از این سایت استفاده کرده و هر بار تجربه ناموفقی داشته است؛ تا آنجا که از دیگران پرسیده شده و دیگران نیز تجربه ناموفق داشتهاند. احتمالاً کسانی هستند که در استفاده از این سایت تجربه موفقی داشته و دارند، اما این تجربه موفق به چند درصد مراجعهکنندگان مربوط میشود.
تا آنجا که به شهروندان تهرانی مربوط میشود نگاه خوشبیانهای به عملکرد سایت بازرگام وجود ندارد و شهروندان هنوز با ابهام درباره موفقیت آن سخن میگویند.
تجربه ناموفق نگارنده در خرید از بازرگام
اجازه دهید تجربههای خرید از سایت بازرگام را بر اساس تجربههای عینی بررسی کنیم. شما به سایت بازرگام مراجعه و ثبت نام میکنید و سپس کالاهای خود را انتخاب کرده و هزینه آن را از طریق درگاههای معرفی شده پرداخت میکنید. در گذشته درگاههای متعددی وجود داشت و گاهی عملیات بانکی ناموفق میشد، اما اکنون تعداد درگاههای بانکی کمتر شده، ولی عملیاتها کاملا موفق است.
پس از پرداخت هزینه موفق بودن فرآیند خرید از طریق پیامک به شما اعلام و شماره ثبت درخواست ارسال می شود. در این هنگام شما مطمئن می شوید که عملیات خرید و پرداخت را به درستی انجام داده اید و از این پس باید منتظر دریافت کالای خود باشید.
در همان هنگام خرید شما براساس بازههای زمانی تعیین شده و هنگام دریافت کالا را تعیین می کنید. بازه های زمانی معمولا به سه بخش 8 تا 12، 12 تا 16 و 16 تا 23 تقسیم میشوند.
صف های طولانی انتظار
فرض کنید شما تا بازه زمانی ۸ تا ۱۲ را انتخاب کردهاید، اما قطعاً در این زمان کالا به دست شما نمیرسد. سفارش از روزهای قبل دچار تاخیر شده و ارسال آنها در اولویت است. حال اگر شما با باشگاه مشتریان سایت تماس بگیرید و اپراتوری که در مرکز ۲۴۱۸ نشسته به شما اطمینان میدهد که تا ساعت ۱۴ کالا به دست شما میرسد؛ اما چنین نمی شود و شما در ساعت ۱۵ تماس میگیرید و در هر تماس مجبورید حدود ۳۵ تا ۵۵ دقیقه در صف انتظار بمانید تا بتوانید با اپراتور صحبت کنید.
ساعت ۱۵ پس از انتظاری ۴۰ دقیقهای اپراتور به شما میگوید که کالای شما از انبار خارج شده و سفیر بازرگام حداکثر تا ساعت ۲۳ (۱۱ شب) کالا را به شما تحویل خواهد داد. ساعت ۲۲ فرا میرسد و شما هنوز کارهای خود را تحویل نگرفتهاید و به همین دلیل باز هم به شماره ۲۴۱۸ تماس میگیرید؛ اما این بار حدود یک ساعت پیش خط آنلاین آهنگ پخش میشود و بارها تعداد افراد پشت خط زیاد می شود و چنان که یک بار به شما گفته می شود که نفر ۲۳ هستید، ولی بعد شما نفر ۳۵ در صف انتظار میشوید.
گاهی نمیشود که نمیشود که نمیشود!
معلوم نیست چگونه عده ای که پس از شما تماس گرفتند، جلوتر از شما هستند. بالاخره تا ساعت ۱۱ شب نه کالا به دست شما میرسد و نه کسی جوابگویی شماست. شما صبح روز بعد باز هم با ۲۴۱۸ تماس میگیرد و پس از حدود ۴۰ دقیقه انتظار اپراتور به شما میگوید که دیروز سفارش شما به امروز منتقل شده است؛ یعنی در تمام مدتی که در خانه منتظر دریافت کالا بودید فرآیند انتقال کالا به روز بعد منتقل شده و به شما هم اطلاع داده نشده که به انتظار پایان دهید و از وقتتان برای کار دیگری استفاده کنید.
در روز دوم و اپراتور به شما اطمینان میدهد که امروز تا حدود ساعت ۱۵ کالا به دستتان میرسد؛ اما دوباره نمیرسد و شما ساعت ۱۶ با اپراتور تماس میگیرید و پس از ۴۵ دقیقه صبر کردن در صفحه انتظار اپراتور دوباره وعده ساعت را به شما میدهد و دوباره انتظار بینتیجه است.
در روز سوم شما تماس میگیرید و از اپراتور انتقال سفارش تان را به روز سوم را میشنوید اما قبول نمیکنید و سفارش را لغو می کنید. این فرایندی است که برای نگارنده و بسیاری از سفارشدهندگان سایت بازارگاه اتفاق افتاده است. معلوم نیست که آیا سفارش آقای وزیر جهاد کشاورزی هم چنین فرایندی داشته است یا نه.
اما این روندی است که دست کم در یزد، اصفهان و تهران مشاهده و تجربه شده است و آنان عطای سایت بازارگام را به لقایش بخشیدند؛ اما آقای وزیر و همکارانش هم چندان همچنان دوست دارند در مورد این این سایت و عملکردش اغراق کنند و چشم اندازهای اغواکننده ارائه دهند. واقعا ساداتی نژاد و مدیران ارشد جهاد کشاورزی به واقعی بودن حرف هایی که می زنند آیا باور دارند؟