تکرار حوادث مترو اینبار در ایستگاه میدان ولیعصر
مترو تهران، کلکسیونی از حوادث متعدد
ظهر روز گذشته شهروندان تهرانی از آتشسوزی و دودگرفتگی شدید در ایستگاه مترو میدان ولیعصر تهران خبر دادند.
اخبار سبز کشاورزی؛ دود غلیظ ظن آتشسوزی در بخشی از مترو را در بین آنان تقویت کرد تا اینکه خط مترو متوقف و مسافران از آن پیاده شدند. خودروهای آتشنشانی سریعا خود را به میدان ولیعصر رساندند.
خط ۶ برای دقایقی در ایستگاه ولیعصر تعطیل شد تا حادثه بررسی و عیبیابی شود. این اولین بار نیست که خطوط مترو با حوادثی اینچنینی مواجه میشوند.
۸ خردادماه سالجاری هم ایستگاه مترو شهدای هفتم تیر به علت دود گرفتگی تعطیل شد. شاهدان میگفتند سیمهای بالای یکی از کابینهای مترو دچار اتصالی شد و دود فضا را فراگرفت. حادثهای که جزیی و در اثر اشکال در مقاومت سقفی مترو گزارش شد.
شهروندان تهرانی بارها نسبت به دیر رسیدن قطار مترو، خراببودن پلههایبرقی، خراببودن سیستم سرمایش، نقص فنی قطار یا نقص فنی سیستم رانش و همینطور سیستم شبکه برق گلایه کردهاند.
برخی از راهبران خطوط مترو ادعا میکنند بارها نقایص را به راس هرم مدیریتی شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه اطلاع میدهند اما این اطلاعرسانی تاثیری در پیگیری موضوع ندارد.
برخی دیگر هم به مواردی چون خالی بودن انبارهای قطعات و لوازم یدکی مترو سخن میگویند و اینکه برخی قطارها آنقدر مستهلک هستند که اورهال کردن آن بیفایده است.
خصوصا که برخی از واگنها ساخت اروپا بوده و عملا امکان تامین قطعه برایشان در حال حاضر وجود ندارد. کارشناسان معتقدند تاخیر ۸ ساله در خرید واگن و نوسازی آن موجب عقبماندگی، بروز مشکلات هر روزه و حتی تنش و درگیری بین مسافران مترو در ساعات شلوغ شده است.
سریال خرابیهای مترو پیوسته شده
اسفندماه سال گذشته بود که در دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران «سید جعفر تشکری هاشمی» در صحن شورا نسبت به گلایه شهروندان از خرابیهای مترو تهران تذکر داد و گفت: سریال خرابیهای مترو پیوسته شده و در حالی که هنوز از حادثهای بیرون نیامدهایم، شاهد حادثه دیگر هستیم و کلکسیونی از انواع حوادث در ماههای اخیر در مترو تهران به وقوع پیوسته است.
ین عضو شورا با اشاره به موارد متعدد خرابیها در مترو اضافه کرد: از قفل شدن ترمز و اختلال در خط گرفته تا عملنکردن ترمز در خط تست تا آتشسوزی در پست برق مترو تهران نمونههایی از این اتفاقها هستند. این خرابیها و اشکالاتی که هر روز به وقوع میپیوندند و گاهی چهره زنندهای برای مترو به وجود میآورند باعث شده است تا نگرانیهای جدی برای ما ایجاد شود.
«سیدمحمد آقامیری» عضو شورای شهر تهران: این اتفاقات در خطوط مترو که بیش از دو دهه از عمرشان میگذرد طبیعی است چون بخش زیادی از زیرساختها مستهلک شدهاند
وی با بیان اینکه این حوادث زیبنده شهروندان تهرانی نیست، نسبت به مستهلک شدن بخشهایی از خطوط مترو هشدار داد و گفته بود در سال جاری مبلغ ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی واگنها تخصیص داده شد. دلیل این کار این بود که میدانستیم عمر مفید واگنهای خریداری شده به پایان رسیده و دچار نقص شدهاند و باید به فوریت مورد تعمیرات اساسی قرار گیرند. اما طبق برخی از خبرها متوجه شدهایم برای بازآماد (اورهال) واگنهای مترو از قطعات کارکرده استفاده شده است. با جاریشدن قرارداد ۶۳۰ واگن به طور قطع دیگر شرکت واگن سازی توانایی اورهال قطارها را ندارد و فرصت بازسازی نیز از دست خواهد رفت، قرارداد ۵۰۰ میلیاردتومانی خرید قطعات نیز هنوز به نتیجه نرسیده و ۲۵ درصد پیش قرارداد آن پرداخت نشده است.
خطوط مترو مستهلک شدهاند
در همین زمینه سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورایشهر تهران به «پیام ما» گفت: اتفاقی که روز گذشته افتاد مربوط به اتاقهای برقی است که زیر نظر سیستم بهرهبرداری مترو نیست. مربوط به بخش ساخت و ساز مترو است که یکی از این اتاقها اختلال و اتصالی برقی پیدا کرده بود و منجر به آتش سوزی شد. این آتش سوزی کابل برق منجر به ایجاد دود غلیظ شد که در ایستگاه میدان ولیعصر پخش شد که البته به موقع آتش را خاموش کردند. اختلال و مواردی اینچنینی که در سیستم حمل و نقل و تجهیزات مترو پیش میآید طبیعی است و در همه جای دنیا ممکن است اتفاق بیفتد.
این اتفاقات در خطوط مترو که بیش از دو دهه از عمرشان میگذرد طبیعی است چون بخش زیادی از زیرساختها مستهلک شدهاند. در حالیکه عمر مفید قطارها نهایتاً ۱۵ سال است اما اکنون بیش از عمر مفیدشان دارند کار میکنند.
البته او این را هم اضافه کرد که حدود ۱۱۸۴ واگن مترو خریداری شده و از اواخر بهمن ماه امسال مرحله مرحله وارد کشور میشوند. این واگنها از کشور چین خریداری شده و جایگزین یک سری از واگنهای قدیمی که از عمر مفیدشان گذشته، میشود./ پیام ما