خبر فوری
شناسه خبر: 51989

تب لبوبو و ماچا در ایران: پشت پرده فروش میلیاردی «عروسک زشت» و «نوشیدنی بدمزه» در بازار داغ ایران

ماجرای تب لبوبو و ماچا در ایران چیست؟ در این مقاله از فروش میلیاردی عروسک‌های "زشت" تا نفوذ فرهنگی چین به بازارهای جهانی و ایران می‌خوانید.

تب لبوبو و ماچا در ایران: پشت پرده فروش میلیاردی «عروسک زشت» و «نوشیدنی بدمزه» در بازار داغ ایران

 

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا این روزها در هر مغازه اسباب‌بازی‌فروشی، عروسک‌های عجیب و غریبی می‌بینید که نه زیبا هستند و نه شبیه به شخصیت‌های کارتونی دیزنی؟ یا چرا در کافه‌ها، نوشیدنی‌های سبزرنگ و تلخی سرو می‌شود که طعم چندان خوشایندی ندارند؟ جواب این سؤال‌ها به یک پدیده جهانی برمی‌گردد که ایران هم از آن بی‌نصیب نمانده است: تب لبوبو و ماچا در ایران.

اخبار سبز کشاورزی؛ این موج جدید فرهنگی که ابتدا از اینستاگرام شروع شد، حالا به یک بازار چند صد میلیارد تومانی تبدیل شده و یک سؤال مهم را مطرح می‌کند: چینی‌ها چگونه توانستند با محصولات به ظاهر "زشت" و "بدمزه"، دنیای سرگرمی و سلیقه نسل جدید را تغییر دهند؟

تب-لبوبو-و-ماچا-در-ایران-2

میزان فروش: از میلیاردی در جهان تا میلیون‌ها تومان در ایران

اگر در روزهای اخیر به اسباب‌بازی‌فروشی‌ها سر زده باشید، احتمالاً متوجه این نکته شده‌اید که بخش زیادی از قفسه‌ها به عروسک‌هایی با دهان گشاد، دندان‌های کج و چشم‌های درشت اختصاص یافته است. این‌ها همان عروسک‌های لبوبو (Labubu) هستند که در سراسر جهان فروشی بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار داشته‌اند؛ رقمی که ۹ برابر بودجه فرهنگ و هنر کشور ماست!

اما این تب تنها محدود به عروسک‌ها نیست. یک پدیده مشابه دیگر همزمان با لبوبو در فضای مجازی ایران ترند شد: ماچا (Matcha)، یک نوشیدنی سبز و تلخ که در ابتدا برای بسیاری ناآشنا و ناخوشایند بود. اما جذابیت این محصولات در چه بود؟ پاسخ نسل Z به این پرسش یک کلمه است: «کیوت بودن!».

چینی‌ها به جای تلاش برای تولید عروسک‌هایی که از معیارهای زیبایی غربی مثل باربی یا پرنسس‌های دیزنی پیروی کنند، بر مفهوم «کیوت» تمرکز کردند. این رویکرد به معنای پذیرش نقص‌ها و ناموزونی‌هایی است که در نگاه اول شاید زشت به نظر برسند، اما برای مخاطب جذاب و دوست‌داشتنی هستند.

تب-لبوبو-و-ماچا-در-ایران

چگونه یک عروسک "زشت" هالیوود را به چالش کشید؟

داستان موفقیت محصولات چینی به همین‌جا ختم نمی‌شود. همزمان با لبوبو، انیمیشنی به نام نژا ۲ (Ne Zha 2) نیز با فروش ۲.۲ میلیارد دلاری، صنعت انیمیشن‌سازی جهان را شوکه کرد. این انیمیشن با بودجه تنها ۸۰ میلیون دلار، به پرفروش‌ترین اثر تاریخ تبدیل شد و حتی از پرفروش‌ترین فیلم آمریکایی در همان سال نیز پیشی گرفت.

پشت پرده این موفقیت‌ها، یک استراتژی هوشمندانه فرهنگی نهفته است. نژا ۲ با تکیه بر اساطیر کهن چینی و لبوبو با الهام از موجودات افسانه‌ای، تلاش کردند تا به جای تقلید از فرهنگ غرب، فرهنگ بومی و ملی خود را به جهان صادر کنند. این رویکرد فرهنگی جدید، به چینی‌ها قدرت نرمی داده که به هژمونی فرهنگی آمریکا در حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی‌ها پایان می‌دهد.

تب-لبوبو-و-ماچا-در-ایران-1

لبوبو در ایران: از یک میلیون عروسک تا ۷۲۰ میلیارد تومان فروش!

شاید باورتان نشود، اما طبق داده‌های میدانی، بیش از یک میلیون عروسک لبوبو در بازار ایران به فروش رفته است. اگر قیمت متوسط یک عروسک را ۷۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، این رقم به فروش خیره‌کننده ۷۲۰ میلیارد تومانی می‌رسد!

البته نکته جالب اینجاست که بسیاری از این عروسک‌ها اورجینال نیستند و نسخه‌های کپی شده آن‌ها در بازار ایران عرضه می‌شود. اما این مسئله هم نتوانسته جلوی استقبال شدید مردم را بگیرد. بخشی از این موفقیت را باید مدیون تبلیغات قدرتمند سلبریتی‌ها و گروه‌های موسیقی مانند «بلک‌پینک» دانست که لبوبو را به یک پدیده جهانی تبدیل کردند.

 

جنگ تمدنی آینده: عرصه نبرد در حوزه فرهنگ است

پدیده لبوبو و نژا ۲ نشان می‌دهد که جنگ‌های آینده، تنها در میدان‌های اقتصادی یا نظامی رخ نمی‌دهند. نبرد اصلی در حوزه «ذائقه فرهنگی» و «تصویرسازی از آینده» در حال وقوع است. چین با سرمایه‌گذاری هوشمندانه روی محصولات فرهنگی و استفاده از قدرت نرم خود، نشان داده که می‌تواند الگوهای مصرف و معیارهای زیبایی را در سطح جهانی بازتعریف کند.

این تغییر پارادایم، پیامی جدی برای آمریکا دارد: هژمونی فرهنگی دیگر انحصاری نیست و میدان نبرد تمدنی آینده بیش از هر چیز در عرصه فرهنگ رقم خواهد خورد. عرصه‌ای که حالا چینی‌ها در آن حرف اول را می‌زنند و لبوبوها سربازان جدید این نبرد هستند.

این متن برای شما مفید بود؟ اگر سوال دیگری در مورد سئو یا بازنویسی متن دارید، خوشحال می‌شوم کمک کنم.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای