آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46201

هوش مصنوعی ثابت کرد

فیل‌ها یکدیگر را به نام صدا می‌کنند!

محققان از الگوریتم هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تماس دو گله فیل ساوانای آفریقایی در کنیا استفاده کردند.

فیل‌ها یکدیگر را به نام صدا می‌کنند!

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ بر اساس یک مطالعه جدید، فیل‌ها با استفاده از نام‌های فردی که برای هم‌نوعان خود انتخاب می‌کنند، یکدیگر را صدا می‌زنند؛ در حالی که مشاهده شده است که دلفین‌ها و طوطی‌ها با تقلید صدای دیگران از گونه‌های خود به یکدیگر خطاب می‌کنند، فیل‌ها اولین حیوانات غیرانسانی هستند که از نام‌هایی استفاده می‌کنند که شامل تقلید نمی‌شود.

برای مطالعه جدید منتشر شده، تیمی از محققان بین‌المللی از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تماس دو گله وحشی فیل ساوانای آفریقایی در کنیا استفاده کردند.

فیل‌ها از صداهای خاصی برای هر فرد استفاده می‌کنند

مایکل پاردو، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: این تحقیق نه تنها نشان می‌دهد که فیل‌ها از صداهای خاصی برای هر فرد استفاده می‌کنند، بلکه آن‌ها نامی را که خطاب به آن‌ها می‌شود، تشخیص می‌دهند و به آن واکنش نشان می‌دهند، در حالی که تماس‌های خطاب به دیگران را نادیده می‌گیرند.

بوم‌شناس رفتاری، در دانشگاه ایالتی کلرادو گفت: این نشان می‌دهد که فیل‌ها فقط با شنیدن آوای خاصی می‌توانند تشخیص دهند که آیا نامی برای آنها در نظر گرفته شده است یا نه، حتی زمانی که خارج از زمینه اصلی آن باشد.

محققان از میان سال‌های 1986 تا 2022 صدای فیل‌هایی را که در ذخیر‌گاه ملی سامبورو کنیا و پارک ملی آمبوسلی ثبت شده بود، بررسی کردند.

فیل‌ها یکدیگر را به نام صدا می‌کنند!

همیشه در صدا زدن فیل‌ها از نام‌ها استفاده نمی‌شد

آنها با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی، 469 آوای مجزا را شناسایی کردند که شامل 101 فیل بود که یک آوا را صادر و 117 فیل یک آوا دریافت می‌کردند. فیل طیف وسیعی از صداها را تولید می‌کند، از صدای شیپور بلند گرفته تا صدای بلند که توسط گوش انسان قابل شنیدن نیست.

همیشه در صدا زدن فیل‌ها از نام‌ها استفاده نمی‌شد؛ اما زمانی که نام‌ها را صدا می‌کردند، اغلب در فاصله‌ای طولانی بود و زمانی که بزرگسالان، فیل‌های جوان را خطاب می‌کردند.

بزرگسالان نیز بیشتر از توله‌ها از نام‌ها استفاده می‌کردند که نشان می‌دهد ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این استعداد خاص را یاد بگیرند.

طبق مطالعه در مجله Nature Ecology & Evolution، رایج‌ترین تماس «یک صدای غنی و با فرکانس پایین از نظر هماهنگی» بود.

به گفته محققان، هنگامی که محققان یک فایل ضبط شده را برای فیل دوست یا یکی از اعضای خانواده خود پخش کردند که نام آنها را صدا می‌کرد، حیوان پاسخ مثبت و «پر انرژی» داد؛ اما همین فیل وقتی نام دیگران را می نواخت خیلی کمتر مشتاق بود. برخلاف آن طوطی‌ها و دلفین‌های بداخلاق، فیل‌ها صرفاً تماس گیرنده مورد نظر را تقلید نکردند.

فیل‌ها از صداهای غیرتقلیدی برای نامیدن دیگران استفاده می‌کنند

این نشان می‌دهد که فیل‌ها و انسان‌ها تنها دو حیوانی هستند که به‌جای کپی کردن صدای گیرنده، نام‌های «خودسرانه» را برای یکدیگر اختراع می‌کنند.

جورج ویتمیر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: شواهد ارائه شده در اینجا مبنی‌بر اینکه فیل‌ها از صداهای غیرتقلیدی برای برچسب زدن به دیگران استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که آنها توانایی تفکر انتزاعی را دارند.

با توجه به اینکه اجداد فیل‌ها حدود 90میلیون سال پیش از پستانداران و سیتاسیان جدا شده اند، محققان خواستار تحقیقات بیشتر در مورد منشأ تکاملی این استعداد برای نامگذاری شدند.

فرانک پوپ، مدیر عامل Save the Elephants، گفت: علی‌رغم تفاوت‌ها، انسان‌ها و فیل‌ها شباهت‌های زیادی دارند، مانند واحدهای خانوادگی گسترده با زندگی اجتماعی غنی، که زیربنای آن مغزهای بسیار پیشرفته است و این که فیل‌ها از نام‌هایی برای یکدیگر استفاده می‌کنند، احتمالاً آغاز مکاشفه‌های آینده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • استاد جانورشناسی پاسخ به نظر

    فیل‌ها یکدیگر را به نام صدا می‌کنند!
    ولی موجودی به نام انسان، برای صدا کردن انسان دیگر می گوید: هوی عمو !!

چندرسانه‌ای