آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45889

مهندس حکمتی:

به قیمت اعتلای این صنعت، پیر شدم

چهارم اردیبهشت امسال، جامعه بزرگ فعالان حوزه دام و طیور و صنایع وابسته، شاهد قدردانی از بزرگ‌مرد این صنعت، مهندس مظفر حکمتی در سالن زرین هتل هایت تهران (هتل پارسیان آزادی) بود.

به قیمت اعتلای این صنعت، پیر شدم

اخبار سبز کشاورزی؛ در ابتدای جلسه، دکتر حمیدرضا توکلی، دبیر انجمن واردکنندگان دارو، واکسن و افزودنی‌های دامپزشکی ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان گفت: در سال گذشته زنده‌یاد مهندس کارون مورد تجلیل انجمن واردکنندگان دارو، مواد افزودنی دام قرار گرفت؛ امسال هم افتخار داریم از بزرگ و پیشکسوت صنعت طیور و از بنیانگذاران این انجمن، قدردانی کنیم. فعالیت مهندس حکمتی در مبحث مرغداری، کشتارگاه‌ها و صنایع غذایی است؛ و به‌عنوان یکی از موسسان اصلی انجمن واردکنندگان دارو، واکسن، مواد بیولوژیک و ... خدمات ارزشمند و قابل‌تقدیر دارد.

دکتر حمیدرضا توکلی سپس غزلی از حافظ قرائت نمود و مراسم را به‌طور رسمی آغاز کرد و از دکتر میرسلیمی، رئیس هیات‌مدیره انجمن، تقاضا نمود تا باب سخن بگشاید.

2

شش دهه بالندگی صنعت طیور

مرهون خدمات و زحمات مهندس حکمتی

دکتر سیدمهدی میرسلیمی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام با تشکر از تشریف‌فرمایی مهمانان که به احترام مهندس حکمتی، مجلس را مزین کرده بودند؛ گفت: این دومین‌بار است که برای شخصیتی، مراسم تجلیل و قدردانی برگزار می‌کنیم که وی و خانواده ارزشمندش حضور دارند.

خوشحالیم که از این چهره ماندگار که بیش از شش دهه در اعتلا و بالندگی این صنعت فعال است؛ قدردانی می‌کنیم؛ زیرا ایشان در چند جهت شاخص و شایسته قدردانی است. از جمله:

راه‌اندازی و فرهنگ‌سازی کشتارگاه صنعتی و کاملاً بهداشتی، واردات واکسن، کارآفرینی و اشتغال‌زایی.    

3

مجموعه‌های ایجاد شده توسط مهندس حکمتی همچنان مدرن و پیشتاز

در ادامه، مهندس فیروز میرباقری، رئیس انجمن صنایع مرغ مادر ایران به جایگاه دعوت شد و اظهار داشت: سال‌ها پیش شنیده بودیم یک مرغداری عظیم(مگافارم) به‌نام لابار با مدیریت مهندس حکمتی در ورامین فعال است. در بازدید متوجه شدیم این مجموعه در نوع خود مدرن و بی‌نظیر است. چنان چه سیستم گرمایشی آن با عبور لوله‌های آب‌گرم از داخل سالن تامین می‌شد که در آن زمان منحصر به‌فرد بود.

وی افزود: مهندس حکمتی پس از تکمیل چرخه مرغداری از نوآوری باز نایستاد و به تاسیس کشتارگاه‌های عظیم، استاندارد و پیشرفته اقدام کرد که پس از چند دهه، هنوز هم یکی از بهترین و مدرن‌ترین کشتارگاه‌های کشور است.

وی سپس به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: مدتی پس از تشکیل انجمن دارو و مواد بیولوژیک دام، مهندس مهدی معصومی، به‌عنوان عضو هیات‌مدیره انجمن انتخاب شد و از ابتدا اصرار بر هویت بخشیدن بیشتر به انجمن و تدارک دفتر ثابت داشت و در جلسه مجمع‌عمومی چند تن از پیشکسوتان ازجمله مهندس حکمتی عزیز و زنده‌یاد مهندس فریدون کارون و یکی دو نفر دیگر مصرانه پیشقدم شدند.

مهندس میرباقری در پایان سخنان خود از مهندس حکمتی به‌عنوان یک کارآفرین فعال و پویا و دوست و همراه اعضای انجمن تشکر و قدردانی کرد.

4

بهترین راهنما و مشاور

دکتر عبدالحسین جلالی، رئیس انجمن تولیدکنندگان مکمل و کنسانتره دام و طیور و آبزیان سخنران دیگری بود که با خیرمقدم به مهندس حکمتی و خانواده وی، برنامه‌ریزان مجریان و مهمانان برنامه، آغاز سخن کرد و گفت: پس از پایان سربازی و ورود به بازار کار در سال‌ ۱۳۶۵ با مشارکت شادروان حاج‌حسین نیلی با دریافت مجوز موافقت اصولی کشتارگاه به‌نام پرنده پرداز به دنبال یک راهنما و مشورت‌دهنده بودم که فعالان صنعت معتقد بودند: مهندس حکمتی، مدیر و بنیانگذار کشت و صنعت لابار بهترین شخص برای راهنمایی‌کردن است. زمانی که در دفتر آقای مهندس حکمتی در خیابان میرداماد، میدان محسنی تهران، حضور یافتم؛ با خوشامدگویی گرمی مرا پذیرفتند. گرچه در آن زمینه کاری، رقیب به حساب می‌آمدم، اطلاعات لازم را صادقانه در اختیار گذاشتند و به تمام سوالاتم، پاسخ فنی و کارشناسی دادند.

باید سال‌ها بگذرد تا مانند مهندس حکمتی پرورش یابد

در ادامه نشست نکوداشت چهره ماندگار صنعت طیور و کشتارگاهی، دکتر عبدالحسین جلالی ضمن طرح مسائل مهم صنعت طیور گفت: باید سال‌های بسیار بگذرد تا کسانی مانند مهندس حکمتی در جامعه حضور پیدا کند.

وی گفت: مهندس حکمتی از پایه‌گذاران تاسیس کشتارگاه صنعتی و بهداشتی مرغ در کشور است و بر گردن این صنعت حق دارد.

اطعمه پارس یادگاری بر جای مانده از حکمتی

وی به تاسیس مجتمع اطعمه پارس در شهریار استان تهران اشاره کرد و در کنار عظمتی که این مجتمع صنعتی دارد، روزآمدی و کارایی آن را ستود. دکتر جلالی مجتمع اطعمه پارس را یادگاری بر جای مانده از مهندس حکمتی خواند و آرزو کرد این واحد صنعتی، سال‌های متمادی فعالیت کند.

وی در پایان تاکید کرد: در هر فعالیت اقتصادی که مهندس حکمتی اقدام نمود، منشاء خیر و برکت بود و در هر صنعتی که قدم گذاشت، توسعه آن صنعت را پدید آورد.

وی گفت در سال 1382 که استاد دانشگاه تهران بودم، رئیس دانشکده از من خواست تا دانشجویان را به بازدید علمی ببرم که مجتمع اطعمه پارس را به‌عنوان محل بازدید انتخاب کردم. آن هنگام تصور نمی‌کردم که پس از گذشت 20 سال، اکنون و در این محل، افتخار تجلیل از موسس آن مجتمع را داشته باشم.

5

نخستین کتک زندگی را نوش جان کردم

سخنران بعدی مراسم نکوداشت، دکتر مهدی مسعودی، خبرنگار و مدیرمسئول ماهنامه دنیای کشت و صنعت بود که به‌عنوان یکی از دوستان مطبوعاتی مهندس مظفر حکمتی به ایراد سخن پرداخت.

ایشان با ادای احترام به استاد صحبت کرد و گفت: در سال 1371، به دستور مهندس حکمتی برای تهیه گزارش از یکی از کشتارگاه‌های سنتی به مازندران رفتم تا مشکلات این نوع کشتارگاه‌ها را بررسی نمایم. کارگران آن جا که متوجه تلاش من برای تهیه گزارش و گرفتن عکس از آن کشتارگاه سنتی و آلودگی‌های آن شده بودند، مرا به باد کتک گرفتند. من اولین کتک زندگیم را در آن ماموریت نوش‌جان کردم!

مهندس حکمتی، تاریخ را بیان می‌کند

مگر از دهان ساقی مددی رسد و گرنه ...

پس از بیان این خاطره، فیلمی کوتاه از مجموعه فعالیت‌ها و خاطرات مهندس حکمتی پخش شد. در این اتوبیوگرافی تصویری، مهندس حکمتی چگونگی ورودش به صنعت مرغداری را تشریح کرد و گفت: در سال 1343 می‌خواستم برای ادامه تحصیل به آلمان بروم اما در آزمون اعزام موفق نشدم و به سربازی رفتم. پس از دریافت مهندسی از دانشگاه تهران، یک واحد تولید مرغ گوشتی را در جنوب ورامین تاسیس کردم که در هر دوره 200 هزار قطعه جوجه یک‌روزه از اتریش و یوگسلاوی وارد کشور و پس از پرورش در همان واحد کشتار می‌شد. سپس تونل انجماد را هم در همان مجتمع راه‌اندازی کردیم و در همان زمان مرغ منجمد را به کشورهای منطقه حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر می‌کردیم.

وی در ادامه این اتوبیوگرافی به بیان خاطره‌ای از جنگ پرداخت و با بیان این که در آن هنگام تنها در مجموعه لابار، مرغ بسته‌بندی و منجمد عرضه می‌شد، گفت: به من مراجعه شد و برای جبهه‌های جنگ سفارش تولید مرغ منجمد داده شد. مرغ‌ها را پس از انجماد در پلاستیک گذاشته و در کارتن بسته‌بندی می‌کردیم و تحویل می‌دادیم. اما مقامات نظامی گفتند که کارتن در جبهه کاربردی ندارد و اعلام کردند مرغ‌ها پس از بسته‌بندی در گونی‌های نایلونی تحویل داده شوند. آن‌ها در پرسش ما اظهار داشتند: از گونی‌ها در جبهه برای ایجاد سنگر استفاده می‌شود.

مهندس حکمتی افزود: ما هم تقاضای مقامات نظامی را انجام دادیم و روزانه حدود 12 تریلی مرغ منجمد به مقصد جبهه‌ها بارگیری می‌شد.

صنعت و تولید مانند گیاه، نیاز به رسیدگی دارد

وی افزود: در ادامه راه این انجمن را تاسیس کردیم که انجمن واردکنندگان دارو و افزودنی و مواد بیولوژیک در واقع بازوی تولیدکنندگان شده است. وی توضیح داد: این انجمن به نسبت انجمن‌های مشابه و همراه، از توانایی و قابلیت‌های علمی و فنی بالاتری بهره‌مند است.

مهندس حکمتی در این گزارش تصویری افزود: صنعت و تولید مانند گیاه است اگر به آن رسیدگی شد، به موقع به آن آب و کود دادیم و از آن نگهداری کردیم، منافع خوبی هم عاید صاحبش می‌کند و گرنه، خیر.

مهندس حکمتی سپس به ماجرای تاسیس مجتمع اطعمه پارس پرداخت و در این مورد گفت: بعد از پایان جنگ، سعی در توسعه از نظر کمیت و کیفیت داشتیم و نیز پس از آن که کشتارگاه‌های مورد نیازمان را تاسیس کردیم به فکر ایجاد یک مجتمع بزرگ برای قطعه‌بندی و تولید غذاهای نیمه‌آماده مانند جوجه‌کباب، شنیسل مرغ و ... افتادیم که برای این کار، زمینی در شهریار به این امر اختصاص یافت.

وی افزود: از آنجا که می‌خواستیم این محصول در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس عرضه شود از کلمه اطعمه استفاده کردیم و به خاطر ایران از کلمه پارس بهره گرفتیم. وی همچنین به تامین غذا برای کارکنان مستقر در عسلویه اشاره و اضافه کرد که مشکل دسترسی کارکنان مستقر در عسلویه به غذا و موادغذایی حل شد.

ابتکار صادرات ضایعات کشتارگاه‌ها

این چهره معروف صنعت طیور، با بیان این که در 50 سال گذشته من اولین صادرکننده نمونه بودم و تنها من بودم که ضایعات طیور و دام را صادر کردم که هم درآمد حاصل شد و هم به حفاظت محیط‌زیست کمک می‌کند؛ گفت: بعدها این حرکت توسعه یافت.

وی همچنین بر توسعه و افزایش تعداد انجمن‌های صنفی و صنعتی اشاره کرد و به نمونه‌هایی که خود در تاسیس این‌گونه انجمن‌ها نقش داشته اشاره کرد: انجمن مرغ‌داران گوشتی استان تهران، انجمن کشتارگاه‌های صنعتی، انجمن صادرکنندگان اجزای خوراکی و غیرخوراکی دام و طیور، ازجمله نهادهای صنفی بوده است که مهندس حکمتی در تاسیس و راه‌اندازی آن‌ها پیشگام بوده است.

6

اگر مهندس حکمتی وزیر می‌شد

آخرین سخنران مراسم، دکتر مهدی معصومی اصفهانی، مدیرعامل هلدینگ صنعتی تلاونگ بود که ابتدا با افتخار، خود را از جمله شاگردان مهندس حکمتی نامید و گفت: معتقدم که افراد با کیفیت همیشه کارهای با کیفیت انجام می‌دهند و محصولات با کیفیت تولید می‌کنند. به این ترتیب به نظر من، اگر مهندس حکمتی می‌خواست خودرو تولید کند، اتومبیل بنز تولید می‌کرد نه پراید.

وی افزود: کشورمان امروز نیازمند افراد درستکار و دلسوز است و باید چنین افرادی در جایگاه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری قرار گیرند. این که هر کسی از خیابان عبور می‌کند را به عنوان مدیر و وزیر انتخاب می‌کنیم، وضعیت همین می‌شود که اکنون به چشم می‌خورد. اگر افراد مانند مهندس حکمتی وزیر می‌شدند، اکنون وضعیت ایران چنین نبود. در پایان این مراسم نکوداشت، لوح تقدیر انجمن به مهندس مظفر حکمتی اهدا و از زحمات وی در نیم‌‌قرن گذشته قدردانی شد و مهمانان با مهندس حکمتی عکس دسته‌جمعی گرفتند و سپس در محوطه سالن زرین مهمانان با متنوع‌ترین پیش‌غذاها و سالادها و ده‌ها نوع غذا و دسرهای مختلف به شایستگی پذیرایی شدند.                      

در پایان این مراسم گفتگویی کوتاه با اعضای خانواده حکمتی، از جمله همسر ایشان انجام شد و نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها در مورد فعالیت‌های درخشان مهندس حکمتی پرسیده شد. شرح این گفتگوها از نظرتان می‌گذرد:

خانم جواهری، همسر مهندس حکمتی:

فرزندانم را به شغل پدرشان علاقه‌مند کردم

7

خانم جواهری امشب و در سالن زمرد چه حسی داشتید؟

خوشحالم که در این مسیر همراه همسرم بودم و زندگی ما، در اعتلای این صنعت و اقتصاد ملی گذشت.

قدردانی از زحمات مهندس حکمتی، به واقع برای همه ما لذت‌بخش بود.

سهم شما در این افتخارآفرینی چقدر بود؟

متخصص طیور یا امور مربوط به آن نیستم؛ اما در این مدت همراه همسرم بودم تا استرس مسایل خانواده را نداشته باشد؛ از طرفی فرزندانم را به شغل پدر علاقه‌مند می‌کردم. نتیجه این است که هم اینک دخترم دستیار و ادامه‌دهنده راه پدر و حرفه خانوادگی است؛ به‌ویژه اینکه بسیار برایم مهم بود که همسرم کارآفرین، اشتغال‌زا و در جامعه اثرگذار باشد که چنین هم شد.

خاطره‌ای از ایام پرمخاطره کار تولیدی همسرتان دارید؟

به دلیل نوع کار مهندس حکمتی و پرورش مرغ خاطرات تلخ و شیرین فراوان داشتیم اما زمانی که نیمه‌شب از مزرعه و سالن مرغداری اطلاع می‌دادند که مشکلی برای جوجه‌ها پیش آمده و تلفات بالا رفته، مهندس حکمتی شبانه با صحنه‌های بدی روبرو می‌شد و  به دلیل مشغله زیاد وی و مسئولیت در چند انجمن سعی می‌کردیم در خانواده کمتر نگرانی داشته باشد.

مهندس پگاه حکمتی، مدیر مجموعه:

مسیر پر افتخار پدر را با قدرت ادامه می‌دهم

خانم پگاه حکمتی، امشب در کنار پدر شاهد رزومه‌ای از افتخارآفرینی‌های ایشان و تایید بزرگان صنعت طیور و انجمن واردکنندگان داروها و مواد بیولوژیک دامی بودید به عقیده شما پدر به نتیجه مورد نظر خود رسیدند؟

بله. به همین جهت از اینکه این مرد ملی، که عمر و جوانی و زندگی خود را صرف رشد صنعت مرغداری و امنیت غذایی کرده امشب مورد قدردانی بزرگان صنعت قرار گرفت؛ به خود می‌بالیم.

شما در جایگاه حساس و استراتژیک مدیریت راهبردی مجموعه قرار گرفته‌اید؛ آیا به دنبال توسعه هستید؟

در حال حاضر ادامه کار پدر و حداقل تثبیت موقعیت موجود و استمرار کار برایم مطرح است و امیدوارم همچنان با قدرت، مسیر پرافتخار پدر را بتوانم ادامه دهم.

نوه‌ها « آریو رایمند - وندا رایمند» :

بسیار علاقه داریم این میراث گرانبها را نگهداریم

8

آقای آریو رایمند شما به همراه خواهر خود به‌عنوان نوه‌های مهندس حکمتی در میز خانوادگی حکمتی‌ها، امشب شاهد تقدیر و تشکر مدیران موفق صنعت طیور و کشاورزی از پدربزرگ بودید؛ حال و هوای امشب چگونه بود؟

بسیار خوشحالم که از زحمات پدربزرگمان تقدیر شد و جامعه آن همه تلاش و کار بی‌وقفه را قدردانی کرد.

پدربزرگ را چگونه معرفی می‌کنید؟

پدربزرگ من، فرد بزرگ و کم‌نظیری در کشور و صنعت طیور بوده و هست و برای خانواده هم بزرگ و افتخارآفرین است. بسیار علاقه داریم این میراث گرانبها را نگهداریم و صنعت و اقتصاد طیور در جامعه رشد بیشتری پیدا کند.

وندا خانم عزیز، جوان‌ترین عضو خانواده حکمتی‌ها در مراسم ویژه هستید، مراسم امشب چگونه بود؟

برایم خیلی جالب بود زیرا همه به پدربزرگ احترام می‌گذاشتند و تاریخچه زندگی ایشان و تاریخچه بسیاری از موردهایی را که نمی‌دانستم مطرح کردند. خوشحالم که امشب، کشور از پدربزرگ تقدیر کرد.

چه خاطراتی از پدربزرگ دارید؟

چه خاطره‌ای شیرین‌تر و بهتر از این که پدربزرگ از بچگی همواره حامی ما بودند. همچنین در هر شرایطی برای ما وقت می‌گذاشتند.این واقعیت که همیشه حواسشان به خانواده بود؛ برای همگی ارزشمند است؛ ضمن اینکه زندگی صدها کارمند، کارگر و اقتصاد کشور را نیز فراموش نمی‌کردند.

دیدگاه تان را بنویسید

  • رادمهر پاسخ به نظر

    مهندس مظفر حکمتی
    بزرگ مردی که اندیشه های فراتر از زمان داشت. خود را با پیشرفت جهان هماهنگ کرد.
    ایده های جدید را پذیرفت و به کار بست.
    ای کاش! فرصت داشته باشید و با این مرد توانا بیشتر مصاحبه کنید
    و اندیشه های ایشان را برای نسل جدید روشن تر نمایید.
    این مصاحبه ها تاثیر گذار است.

چندرسانه‌ای