آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44419

گوشت لذیذتر با دقت بیشتر

تفاوت‌های مدیریت پرورش بوقلمون و مرغ

شاید در نگاه اول، پرورش بوقلمون با مرغ چندان تفاوتی نداشته باشد، اما این‌گونه نیست، چرا که بوقلمون‌ها در چگونگی پروراندن، سن و زمان کشتار، دوره نگهداری، مدیریت بیماری‌ها و برخی ویژگی‌های دیگر نیازمند توجه خاص هستند.

تفاوت‌های مدیریت پرورش بوقلمون و مرغ

اخبار سبز کشاورزی؛  کم‌توجهی به بوقلمون و ساده‌انگاری در این مورد که این پرندگان فقط مرغ‌های بزرگ‌تری هستند، موجب آسیب‌دیدن بهره‌وری و سودآوری نهایی می‌شود. بوقلمون‌ها همانند مرغ‌ها، نژادهای مختلفی دارند، چنانکه بوقلمون‌های پر سفید، نسبت به بوقلمون‌های رنگی (قهوه‌ای، خاکستری تیره) رشد سریع‌تری دارند

مدیریت تغذیه

آنچه تاکنون در مورد چگونگی تغذیه ماکیان‌ها مورد نظر بوده بیشتر برای جوجه‌های گوشتی و مرغ‌های تخمگذار مطرح شده؛ و چندان توجهی بر روش‌های تغذیه بوقلمون معطوف نشده است. پرورش‌دهندگان بوقلمون باید دقت کنند که این پرنده به دلیل رشد سریع نیازمند جیره غذایی خاص است.

برخی از پرورش‌دهندگان با تصور تنظیم جیره غذایی مشابه مرغ‌ها برای بوقلمون، دچار خسارت می‌شوند و نتایج خوبی به دست نمی‌آورند. بوقلمون‌های وحشی تقریباً پرندگانی هستند که همه‌چیز خوارند و از گیاهان، دانه‌ها، بقایای مزارع برداشت شده و حتی حشرات و جانوران کوچک نظیر مارمولک‌ها تغذیه می‌کنند. در مزارع بوقلمون پرورشی باید جیره غذایی با روش کنترل شده و متناسب رشد این پرنده باشد.

تامین غذای کافی با دان‌های با کیفیت، رمز رشد سریع جوجه‌ها است. به علت بزرگ‌تر بودن جوجه‌های بوقلمون نسبت به مرغ، باید اندازه دانه‌ها بزرگ‌تر باشد تا پرنده‌ها را به خوردن تشویق نماید.

برخلاف جوجه‌های مرغ که باید در ابتدا از دانه‌های ریز شروع کنند، اندازه دانه‌ها باید به اندازه‌ای باشد تا موجب تحریک فعالیت سنگدان در آن‌ها شود. اندازه ذرات غذایی بین نیم تا یک میلی‌متر برای روزهای اولیه مناسب است که باید به‌تدریج بر اندازه آن‌ها افزوده شود.

نزدیک بودن دانخوری و آبخوری‌ها در هفته اول اهمیت بسیار دارد، چرا که در صورت وجود فاصله بین آن‌ها، موجب کاهش تمایل به خوردن از آن‌ها به وجود می‌آید. تغییر جیره غذایی از دان‌کرامبل به پلت باید با درنظر گرفتن علاقه جوجه‌ها به خوردن غذا باشد، چرا که با بزرگ بودن اندازه پلت‌ها، جوجه از خوردن آن‌ها اجتناب کرده و وزن‌گیری آن‌ها دچار اختلال می‌شود.

جوجه‌های بوقلمون با ذخیره اندک انرژی به دنیا می‌آیند و باید از همان ابتدا در اندیشه تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها بود. انرژی آن‌ها باید به روش گلیکوژن مهیا شود.

توجه به اسیدهای آمینه در تمام مراحل افزایش سن پرندگان اهمیت خاص دارد، مصرف پودر ماهی در جیره بوقلمون‌ها به تعادل اسیدهای امینه کمک می‌کند و اثرات سوء ناشی از تغییر در مواد خوراکی ازقبیل کنجاله سویا را کاهش می‌دهد.

تنظیم یک برنامه غذایی برای هر نژاد از بوقلمون‌ها تابع شرایط محیطی و اقتصادی است و پرورش‌دهندگان در هر حوزه جغرافیایی باید به کمک کارشناسان متخصص، جیره خاصی را برنامه‌ریزی کنند.

مدیریت بیماری‌ها

براساس شرایط مشابه، برخی از بیماری‌ها بین انواع ماکیان مشترک بوده که مدیریت‌های درمان یکسانی دارند. بیماری‌هایی ازقبیل آنفولانزا، نیوکاسل، کوکسیدیوز، سالمونلا و ... وضعیتی عمومی بین پرندگان و از جمله بوقلمون دارند. آنفولانزا می‌تواند همانند تاثیرگذاری بر مرغ‌ها، موجب مرگ پرنده‌ها و تعطیلی واحدهای پرورشی گردد.

رعایت کردن اصول بهداشتی و شرایط رطوبتی و حرارتی می‌تواند در کاهش تلفات موثر باشد. نیوکاسل نیز از بیماری‌هایی است که با علائم تنفسی، ترشحات از بینی و نیز علائم عصبی، خود را نشان دهد. واکسن نیوکاسل باید به شکل پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد، چرا که جنبه درمانی ندارد. باید از آغاز جوجه‌ریزی بوقلمون‌ها با مراجعه به دامپزشک، از سلامتی آن‌ها مراقبت نمود و در هر مرحله متناسب با شرایط سنی و امکان آلوده شدن پرندگان به عوامل بیماری‌زا، به پیشگیری و درمان آن‌ها پرداخت.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۲-دی ۱۴۰۲
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای