آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45266

شیوع بیماری مرموز در گاوهای شیری آمریکا

گاوداران دو ایالت تگزاس و نیومکزیکو در کشور آمریکا درگیر یک بیماری کاملا ناشناخته و مرموز در دامداری‌های خود شده‌اند. عاملی که موجب سقوط تولید شیر در دام‌ها شده و حتی دامپزشکان و مقامات ایالتی قادر به شناخت آن نیستند.

شیوع بیماری مرموز در گاوهای شیری آمریکا

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در گله‌های مبتلا به این عارضه، تقریبا 10درصد از دام‌های آلوده، مصرف خوراک کمتری داشته و بین 10 تا 20 درصد از شیر آن‌ها کاسته شده است.

طبق مشاهدات به عمل آمده، این بیماری شبیه به آنفلوآنزا بوده و فقط دام‌های مسن‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر، بیش‌ترین موارد بیماری در دو ایالت مذکور (تگزاس و نیومکزیکو) گزارش شده است؛ اما اتحادیه دامداران آمریکا به موارد دیگری نیز اشاره کرده که تایید نشده‌اند.

شیوع بیماری مرموز در گاوهای آمریکا

علائم این بیماری در سه تا چهار روز به اوج خود می‌رسد و طول دوره بیماری بین 10 تا 14 روز است. دام‌های مسن علائم بیماری را به شکل حادی نشان می‌دهند و شیردهی آنها به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

اغلب گاوهایی که دچار این بیماری می‌شوند در اواسط یا اواخر دوره شیردهی خود هستند؛ اما به هر حال باید پاسخی برای دامداران داده شود تا بتواند مانع از خسارات وارده شود.

اثرات این بیماری اساسا اقتصادی است؛ چراکه میزان شیردهی بین 14 تا 21 روز در حدود 20درصد کاهش می‌یابد که در مجموع می‌تواند حجم زیادی از شیر را دربرگیرد. البته جنبه‌ مثبت این بیماری، موضوع تلف نشدن دام‌های مبتلا است و پس از طی شدن دوره بیماری این دام‌ها بهبود می‌یابند.

درحالی‌که صنعت دامداری آمریکا سعی در یافتن علل به وجود آمدن این بیماری دارد، سعی می‌شود تا از این بیماری رمزگشایی شود و عوارض ثانویه این بیماری بر دام‌ها مشخص شود.

هرچه باشد این بیماری یک عارضه شبیه به سینه‌پهلو یا ورم‌پستان دام‌ها نیست؛ اما به نظر می‌رسد ناشی از یک عامل ثانوی است که موجب کم غذا خوردن در گاوها می‌گردد. هنوز نمی‌توان نظر قاطعی درمورد اینکه یک باکتری یا ویروس عامل این بیماری است، ارائه داد. آنچه تاکنون در مورد این بیماری معلوم شده، عبارتند از:

  1. دوره بیماری بین 10 تا 14 روز است.
  2. عامل بیماری تاکنون ناشناخته است.
  3. مشخصه عارضه کلینکی به‌صورت افت شدید در تولید شیر است.
  4. شیر به دست آمده از گاوها دارای غلظت بیش از حد نرمال است.
  5. موجب افت شدید در غذا خوردن دام‌ها، مشکل در عملکرد شکمبه و مقداری تب است.
  6. دام‌هایی که در اواسط دوره شیردهی خود هستند، نسبت به دام‌های جوان بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.
  7. دام‌های خشک و گوساله‌ها مبتلا نمی‌شوند

مقامات دامپزشکی ایالت تگزاس درحال رصد کردن و بررسی موارد گزارش شده از این بیماری هستند.

احتمال اینکه این آلودگی از طریق مواد غذایی یا آب آشامیدنی وارد بدن دام‌ها شده باشد نیز دور از ذهن نیست.

گاودارها باید با مراقبت کامل هر گونه علامتی را که نشان‌دهنده این بیماری باشد تحت‌نظر قرار دهند. علائم تشخیصی اولیه عبارتند از:

  • افت ناگهانی در غذا خوردن توسط دام.
  • کاهش فعالیت شکمبه و نشخوار کردن دام‌ها در اواخر دوره.
  • کاهش ناگهانی و شدید تولید شیر.

دامدار نباید بلافاصله به سراغ عوارض تنفسی برود یا واکسیناسیون را ضروری بداند؛ چراکه علت اصلی آن نامعلوم است، بنابراین حضور یک دامپزشک می‌تواند به شناسایی بیماری کمک کند.

توجه به زمان و چگونگی ابتلا دام بسیار اهمیت دارد، از آنجایی که این بیماری کماکان ناشناخته است، دامداران باید مراقب و ناظر بر رفتار دام‌ها باشد.

طی گزارش دیگری که از سوی وزارت کشاورزی آمریکا صادر گردیده این عارضه را ناشی از انفلوآنزای پرندگان معرفی کرده‌اند و این اولین‌باری است که دام‌ها به این آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند این سویه را از نوع H5N که بین پرندگان شیوع می‌یابد و سبب مرگ آنها می‌شود، شناسایی کرده‌اند.

منبع:

Agweb.com

Mystery Illness is Now Affecting Dairy Cows in Texas, New Mexico As Industry Searches for Answers

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای