خبر فوری
شناسه خبر: 46254

آیا ایران ارزشی برای حیوانات قائل است؟

سلامتی دام در حین حمل و نقل

در امتداد بزرگراه‌های و آزاد راه ها کامیون‌هایی را می‌بینید که دام‌ها را حمل می‌کنند. آنها به کجا می روند، یا آیا حیوانات داخل آن خوب و سلامت هستند؟

سلامتی دام در حین حمل و نقل

اخبار سبز کشاورزی؛ دامپروری نقش اساسی در تامین غذای ما دارد و انتقال آنها از مکانی به مکان دیگر گامی ضروری در فرآیند تولید است. جابجایی دام به دلایل مختلفی انجام می شود:

آنها باید به منبع تغذیه یا مزرعه دیگری نزدیکتر شوند.

آنها به نمایشگاه ها یا مسابقات دامداری منتقل می شوند.

اگر بیمار هستند یا به دلایل سلامتی باید به یک مرکز دامپزشکی منتقل شوند.

آنها برای تبدیل شدن به مواد غذایی یا سایر محصولات ارسال می شوند.

مراقبت اخلاقی از حیوانات

حمل و نقل ایمن حیوانات در مزرعه شروع می شود. رفاه حیوانات، که رفتار انسانی با حیوانات است، برای افرادی که آنها را بزرگ می کنند و از آنها مراقبت می کنند بسیار مهم است. بسیاری از کشورهای جهان سعی در مراقبت از تمامی حیوانات دارند.

برای مثال؛ کشاورزان کانادایی باید از کدهای عملکردی که توسط شورای ملی حیوانات مزرعه تهیه شده است پیروی کنند که اولویت ها و توصیه هایی را برای مراقبت از حیوانات تعیین می کند. هر گونه جانوری؛ گاو گوشتی، گاو شیری، بز، گوسفند و غیره دارای یک کد عملی خاص است که بر اساس سال ها تحقیق توسط دانشمندان حیوانات، همراه با تجربه عملی کشاورزان و دامپزشکان است.

از نظر قانونی، الزامات حمل و نقل دام در چارچوب مقررات بهداشت حیوانات تنظیم شده است که توسط آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا (CFIA) اداره می شود. CFIA سازمانی است که بر ایمنی غذا و سلامت حیوانات نظارت دارد. این مقررات جزئیات مربوط به بازرسی و حمل و نقل حیواناتی را که در حال ورود، خروج یا حرکت در داخل کانادا هستند، تعریف می کند.

هر شخصی که مسئول حمل و نقل حیوانات در کانادا است باید اطمینان حاصل کند که کل فرآیند حمل و نقل شامل بارگیری، حمل و نقل و تخلیه حیوانات باعث آسیب، درد یا رنج نمی شود. CFIA این اختیار را دارد که هر مکان یا موقعیتی را که حیوانات در آن جا به جا می شوند یا ممکن است منتقل شوند، بازرسی کند.

آیا در ایران چنین قوانینی وجود دارد؟

قوانینی در ایران نیز وجود دارد که توسط دستگاه های مختلفی نظیر سازمان دامپزشکی و نیروی انتظامی به اجرا در می‌آیند تا بر روی این فرایند، نظارت های لازم را داشته باشند.

توجه داشته باشید که حمل و نقل دام زنده حتما باید توسط ماشین‌های دارای مجوز از سازمان دامپزشکی انجام شود. به علاوه انتقال دام از یک استان به استان دیگر نیازمند مجوز مخصوصی نیز ‌هست و برخی دیگر از قوانین مهم عبارتند از:

- تمیزی و ضدعفونی کامل خودرو های حمل دام زنده، قبل و بعد از بارگیری و عاری بودن از هرگونه خراشیدگی و شکستگی؛ تا به دام ها در طول مدت انتقال آسیبی وارد نشود.

- حتما باید از خودرویی که دارای مجوز است و همچنین امکانات لازم را دارد استفاده شود.

- شماره پلاک دریافت شده از دامپزشکی را حتما نصب کنید.

- از ۴۸ ساعت قبل از بارگیری گوسفندان،گاوها یا بزهای موردنظر برای جابه‌جایی را قرنطینه کنید.

- باید ماشین حمل دام دارای کف پوش مناسب باشد.

- در طول مسیر بهتر است هر چند وقت یکبار وضعیت قرارگیری دام‌ها را در کامیون بررسی کنید تا به صورت خوابیده نباشند و زیر دست و پای سایر دام های دیگر نیز قرار نگیرند.

- در مسیرهای طولانی باید علوفه و آب کافی برای آنها تهیه شود.

- جریان هوا در ماشین را بررسی کنید.

- جایگاهی مناسب جهت سوار و پیاده شدن دام به خودرو در نظر بگیرید.

- در فصول سرد به خصوص در هنگام بارندگی سعی کنید محفظه بارگیری را بپوشانید. در چنین مواقعی شکستگی استخوان پا به دلیل افتادن افزایش پیدا می‌کند.

حال اینکه آیا این قوانین در ایران جدی گرفته می شود و آیا واقعا کامیون های حمل دام چک می شوند و در صورت اخلاق غیر انسانی با حیوان، دام دار یا راننده مجازات و جریمه می شود یا خیر، بحث کاملا جدائی است که در مقالات بعدی به آن می پردازم.

تاثیر استرس بر سلامت حیوانات، کیفیت گوشت و ایمنی مواد غذایی

صدمات، بیماری و اثرات هوای گرم/مرطوب یا سرد در طول حمل و نقل ممکن است بر ایمنی و کیفیت گوشت تأثیر منفی بگذارد. همچنین، افزایش سطح استرس در حیوانات در حین حمل و نقل می‌تواند باعث دفع باکتری‌های بیشتری از حیوانات شود که منجر به گسترش بیماری‌ها به حیوانات سالم می‌شود که می‌تواند گوشت را آلوده کند.

استرس ترکیب پروتئین گوشت را تغییر می‌دهد و محصولات غذایی حیوانات تحت استرس را مستعد رشد باکتری‌ها و فساد می‌کند که بر کیفیت تأثیر می‌گذارد: طعم، لطافت، حفظ کیفیت و رنگ. بی‌تجربه بودن رانندگان می‌تواند منجر به کبودی یا جراحت در حیوانات شود که کیفیت گوشت را پایین می‌آورد.

اهمیت سلامت حیوانات در طول حمل و نقل

سلامت حیوانات در طول حمل و نقل نه تنها یک الزام اخلاقی است، بلکه یک جزء حیاتی برای تضمین ایمنی مواد غذایی است.

به علاوه نبودن مجازات سختگیرانه، باید افراد متعهد و با شرفی از زمینه های مختلف برای تضمین حمل و نقل ایمن و راحت دام ها در ایران وجود داشته باشند.

با پیروی از این دستورالعمل‌ها و گزارش فوری هرگونه تخلف، می‌توانیم به طور جمعی از اصول مراقبت اخلاقی از حیوانات حمایت کنیم و رویکردی پایدار و مسئولانه را برای پرورش و حمل و نقل حیوانات تقویت کنیم.

ملیکا گلباف؛ حامی حیوانات هستم و خواهم ماند. به امید روزی که ایران و ایرانی برای بی زبانان و بی توقع ها، ارزش بیشتری قائل شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای