خبر فوری
شناسه خبر: 47635

بهترین جوجه‌های تخمگذار

تنوع در نژادهای مرغ اعم‌از: گوشتی و یا تخمگذار، گاه موجب اختلال در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران در پرورش چنین مرغ‌هایی می‌شود

بهترین جوجه‌های تخمگذار

اخبار سبز کشاورزی؛ تنوع در نژادهای مرغ اعم‌از: گوشتی و یا تخمگذار، گاه موجب اختلال در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران در پرورش چنین مرغ‌هایی می‌شود؛ اما مشخص شدن برخی از نژادهایی که دارای ویژگی‌های مورد نظر هستند اقدام به چنین کاری را اندکی تسهیل می‌نماید. مرغ‌های تخمگذار برتر در حال‌حاضر انواعی از لگهورن، لوهمن، رودآیلند و ... هستند که بسته به اهداف از پرورش و چگونگی نگهداری آن‌ها می‌توان یکی از نژادها را انتخاب کرد. تمام جوجه‌های تخمگذار هنگامی که برای این منظور انتخاب می‌شوند؛ بهره‌وری یکسانی ندارند.

بهترین جوجه‌های تخمگذار (1)

در این مطلب، به اهداف چندگانه و چگونگی مراقبت از چنین مرغ‌هایی اشاره می‌شود؛ چرا که اساساً زمان نگهداری و طول عمر این مرغان بسیار بیش از مرغان گوشتی است. اهمیت انتخاب درست بهترین نژادجوجه تخمگذار (پولت)، اولین گام برای موفقیت در داشتن یک گله کامل است.

در حالی که انواعی از نژادها برای انتخاب وجود دارد، برخی از این نژادها دارای ویژگی‌های استثنایی و توانایی‌های لازم هستند. این‌گونه‌ها همانطور که اشاره شد عبارتند از: لگهورن، ساسکس(Sussex) و رودآیلند رد(Rhode Island Red) و ... این نژادها نه‌فقط تعداد زیادی تخم‌گذاری می‌کنند؛ بلکه دارای صفات مطلوب دیگری نظیر قابلیت تطابق با شرایط، نیرومندی و رام بودن نیز هستند.

مرغ رودآیلند رد Rhode Island Red

پولت‌ این نژاد پس از رسیدن به مرحله بلوغ و تخمگذاری دارای خصوصیات زیر است:

• توانایی ممتاز در تولید تعداد زیادی از تخم‌مرغ به رنگ قهوه‌ای؛

• قابلیت انطباق با شرایط متفاوت آب و هوایی و رشد کافی در قفس وشرایط آزاد؛

• سرسخت و مقاوم از نظر سلامتی؛

• آرام با قابلیت نگهداری در خانه و دوستی با کودکان؛

• خروس‌ رودآیلندرد دارای ظاهری مطمئن و شخصیتی موقر و آرام است؛

• پس از بلوغ نسبت به برخی از بیماری‌های معمولی در مرغداری مقاوم‌‌اند؛

• علاوه‌بر رنگ قهوه‌ای متمایز، تخم‌مرغ‌ها از نظر اندازه بزرگ‌تر هستند.

مرغ نژاد ساسکس Sussex

مرغ‌هایی مطمئن با قابلیت تولید تخم‌مرغ‌هایی بسیار که به رنگ کِرِم است.

• یک نژاد چندمنظوره که علاوه‌بر تولید تخم‌مرغ، دارای گوشت با کیفیت است، بنابراین می‌توان در هر دو زمینه آن را پرورش داد؛

• دارای اخلاقی آرام و به سادگی گرفته می‌شود. مناسب برای نگهداری در فضای آزاد منازل؛

• قابل انطباق با محیط‌های مختلف با تغذیه متنوع. این ویژگی موجب کاهش هزینه‌های نگهداری آن می‌شود.

مرغ نژاد لگهورن Leghorn

این نژاد حضور گستره‌ای جهانی دارد و یکی از بهترین نژادهای مرغ‌های تخمگذار است.

مرغ لگهورن دارای ویژگی‌های زیر است:

• استمرار در تولید تخم‌‌مرغ‌هایی به رنگ سفید؛

• دارای قابلیت بالا در تبدیل موادغذایی به تخم‌مرغ که پرورش آن را اقتصادی می‌کند؛

• فعال و هوشمند که با تغذیه از انواع موادغذایی، نگهداری آن را اقتصادی می‌کند؛

• قابلیت تخمگذاری بالا با موادغذایی کمتر نسبت به سایر نژادهای تخمگذار؛

• در مقایسه با سایر نژادها، اندکی دمدمی‌مزاج است اما توانایی تخمگذاری بالای آن یکی از صفات مورد قبول است؛

• به صورت انبوه و صنعتی و یا به تعداد کم در منازلی که امکانات لازم را دارند قابل نگهداری است

و برای آن‌هایی که خواهان تخم‌مرغ زیاد هستند مناسب است.

در حالی که این نژادهای سه گانه می‌توانند انتخابی شایسته برای تولید تخم‌مرغ باشند، هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند مورد پسند یک مرغدار قرار گیرد. بنابر آنچه در سطور فوق درباره ویژگی‌های آنان بیان شد؛ انتخاب یک نژاد در اختیار سرمایه‌گذار خواهد بود.

افزایش دوره تخمگذاری

با در نظر گرفتن صفات و ویژگی‌های نژادی مرغ‌های تخمگذار، افزودن به متوسط عمر تخم‌گذاری به عوامل دیگری چون جیره غذایی و مراقبت‌های خاص سالم نگه داشتن مرغ‌ها مرتبط است. به‌طور متوسط هر مرغ تخم‌گذار می‌تواند دو تا 3 سال به روش اقتصادی و مفید نگهداری شود. اگرچه با انجام روش‌های مراقبتی در مورد سلامتی مرغان می‌توان به طول دوره تخم‌گذاری آنان افزود.

در این جا به چند نکته مفید اشاره می‌شود:

کاهش استرس؛ کاهش عوامل تنش‌زا در فضای زندگی مرغان می‌تواند به رفاه و عملکرد آن‌ها در تولید تخم‌مرغ کمک نماید. مهیا کردن یک محل زندگی تمیز، فضای کافی و محیطی آرام و دور از استرس، موجب استمرار و یکنواختی در تخم‌گذاری می‌شود.

نور کافی؛ مرغ‌ها برای تخمگذاری به نور کافی نیاز دارند. مهیا کردن یک منبع نور به مدت 14 تا 16 ساعت در روز می‌تواند به منظم شدن دوره تخم‌گذاری و تشویق مرغ به این کار کمک نماید.

مراقبت منظم بهداشتی؛ بازرسی منظم بهداشتی و سلامتی مرغان توسط دامپزشک و یا مراقبان باتجربه می‌تواند بر روند تخم‌گذاری موثر باشد.

تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و انگل‌ها و مقابله با این عوارض می‌تواند تا میزان قابل‌توجهی به حفظ سلامتی و توانایی تخم‌گذاری مرغان کمک نماید.

تغذیه متوازن؛ تهیه کردن یک جیره غذایی که شامل مواد با کیفیت بالا برای مرغ‌های تخمگذار باشد؛ بسیار اساسی است. یک جیره غذایی برای چنین مرغانی باید شامل نهاده‌های اصلی(ذرت و سویا)، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد؛ تا مرغ‌ها بتوانند نیازهای خود را از این منابع به‌دست آورده و توانایی تخم‌گذاری مستمر داشته باشند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۹-مرداد ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای