خبر فوری
شناسه خبر: 13954

مراحل بذرگیری گوجه‌فرنگی و تبدیل آن به نهال در منزل

اگر بتوانیم در منزل یکسری از کارهای کشاورزی را تمرین و یاد بگیریم که چگونه یک محصول ارگانیک داشته باشیم توانسته‌ایم یک حرفه نیز یاد بگیریم.

مراحل بذرگیری گوجه‌فرنگی و تبدیل آن به نهال در منزل

مزرعه سبزحال می‌خواهیم با یک روش ساده بذرگیری خوب از گوجه فرنگی و داشتن یک نهال عالی را به شما آموزش دهیم.

برای شروع بذرگیری گوجه‌هایی که به خوبی رسیده‌اند نیاز داریم. در باغ‌ها یا باغچه‌های کوچک یا بزرگ یکسری گوجه‌های کوچک زودتر از بوته‌ها‌می‌افتند که به مرور داخل خاک فرو می‌روند و بعد از یک زمان یا پروسه‌‎ای طولانی تبدیل به بوته‌های گوجه فرنگی می‌شوند ولی ما می‌خواهیم در این جا خودمان بذر را تولید کنیم.

برای داشتن یک بذر خوب و مناسب بهتر است دانه‌های گوجه‌فرنگی را از اواسط تابستان تا پاییز جمع کنیم و خوب است بدانید که گوجه‌فرنگی گیاهی است که تبدیل شدن به یک نهال زمان زیادی طول می‌کشد. به همین دلیل باغبان‌ها این گیاه را از اوایل بهار شروع به کاشت می‌کنند.

همانطور که به دانه گوجه‌فرنگی نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که یک لایه ژلی مانند روی آن را پوشانده تا دانه داخل گیاه جوانه نزند. برای تولید بذر نیاز است تا این لایه را از بین ببریم تا بتوانیم بذر را تولید کنیم.

وسایل لازم برای تولید بذر:

گوجه فرنگی رسیده

صافی

شیشه کنسروی(درب آن محکم بسته شود)

بشقاب کاغذی

ظرف شیشه‌ای برای نگهداری بذر یا پاکت بسته‌بندی

شروع کار

گوجه فرنگی رسیده را برش زده و دانه‌های آن را به آرامی جدا کنید بهتر است این برش را به صورت حلقه‌ای بزنید تا دانه‌ها بهتر دیده شود و راحت‌تر جدا شوند سپس دانه‌های گوجه را به همراه مایع دور آن در داخل شیشه می‌ریزیم و درب آن را محکم می‌بندیم تا عمل تخمیر روی آن صورت بگیرد.

اگر مقدار ژله دور دانه‌ها کم بود یک لیوان آب به آن اضافه می‌کنیم و سپس یک دستمال زیر درب بطری قرار داده و می‌بندیم تا بوی دانه‌هایی که داخل شیشه تخمیر می‌شوند باعث جمع شدن حشرات نشود. شیشه را به مدت 3 تا 4 روز در جای گرم می‌گذاریم و منتظر می‌مانیم تا یک لایه کپک روی گوجه‌ها دیده شود وقتی که کپک دیده شد یعنی تخمیر به درستی انجام می‌شود.

بیشتر از 3 تا 4 روز نگذارید بماند چون باعث می‌شود دانه‌ها داخل شیشه جوانه بزند.

در مرحله بعد دانه‌ها را از کپک جدا می‌کنیم. برای جدا کردن می‌توانیم یا اول کپک برداشته و بعد دانه‌‌ها را برداریم و یا شیشه را تکان دهیم تا دانه‌ها و کپک با هم مخلوط شود و درون یک صافی بریزیم و روی آن را آب بگیریم تا فقط دانه‌ها داخل صافی باقی بماند و بقیه مواد از داخل صافی خارج شود.

حالا دانه ها را در یک ظرف پهن می‌کنیم. می‌توانیم از یک بشقاب کاغذی نیز استفاده کنیم. این کار برای خشک کردن دانه‌ها است. اما یادتان باشد از دستمال کاغذی استفاده نکنید چون باعث چسبیدن به دانه‌ها می‌شود و جدا کردن آن دشوار است حواستان باشد هر چند روز یکبار ظرف را تکان دهید تا دانه‌ها به ظرف نچسبد.

آن را در جای گرم و خشک قرار دهید تا زودتر خشک شود و بذر خراب نشود.

پس از خشک شدن بذرها آن‌ها را درون یک شیشه یا ظرفی که هوا وارد آن نشود نگهداری کنید و در جای خشک و خنگ بگذارید و روی شیشه را تاریخ بزنید. بهتر است بذری را که آماده کرده‌اید بهار بکارید و از محصول به دست آمده بذر سال بعد را آماده کنید.

تبدیل بذر به نهال

ابتدا بذرها را داخل ظرف‌های کوچک یا ظرف مخصوص نهال‌گیری می‌گذاریم به این صورت که 2 تا 3 عدد از دانه گوجه فرنگی یا همان بذر را داخل خاک گذاشته و روی آن را با مقدار خیلی کمی از خاک می‌پوشانیم و یک مقدار آب می‌دهیم و ظرف را در آفتاب می‌گذاریم.

6 روز تا یک هفته طول می‌کشد تاجوانه‌ها دیده شوند. بهتر است در چند ظرف این کار را بکنیم تا جوانه‌های کافی بعد از یک هفته داشته باشیم. در روز دهم گیاه تا حدودی قد کشیده و می‌توانیم با آب‌پاش به آن آب بدهیم و در روز سیزدهم تا هفدهم برگ‌های ثانویه گیاه دیده می‌شوند.

در روزهای بیست و دوم تا بیست و هفتم گیاه یک رشد خوب دارد. هم برگ‌های اولیه و هم برگ‌های ثانویه به خوبی رشد کرده‌اند و در روز سی و سوم ما یک جوانه کامل داریم و می‌توانیم هر کدام را داخل یک گلدان جداگانه بکاریم و از آن‌ها مراقبت کنیم تا یک گوجه فرنگی خوب و عالی داشته باشیم.

سعی کنید در روز سی و سوم و موقعی که گیاه را داخل گلدان گذاشتیم با خاک مقدار کمی کود هم بدهیم و نور آفتاب و آب کافی فراموش نشود تا یک محصول ارگانیک و خوب را بچینیم.

این مقاله برای خانم‌هایی که در منزل هستند بتوانند یک محصول ارگانیک تهیه و هم یک آموزش کوچک برای کسانی که دوست دارند یک محصول را خودشان از صفر تا صد تولید کنند، داشته باشیم.

سمیه لطفی میشامندانی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای