خبر فوری
شناسه خبر: 27605

آثار استفاده از سموم در محصولات سبزی

رگه‌های سفید در محصولات کشاورزی معمولا نشان‌‌دهنده عدم‌تعادل غذایی در یک محصول است، اگر کلسیم یا فسفر در محصولی کمتر از حد طبیعی باشد خوب رنگ نمی‌گیرد

آثار استفاده از سموم در محصولات سبزی

رگه‌های سفید در محصولات کشاورزی معمولا نشان‌‌دهنده عدم‌تعادل غذایی در یک محصول است، اگر کلسیم یا فسفر در محصولی مانند گوجه‌فرنگی کمتر از حد طبیعی باشد، در هنگام رشد به‌خوبی رنگ نمی‌گیرد و این تعادل غذایی درمورد بقیه سبزی‌ها و صیفی‌ها نیز رایج است.

اخبار سبز کشاورزی؛ مهندس الهیاری| مردم ایران همه روزه از نمایشگاه دستاوردهای کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار و سوپرمارکت‌ها بازید می‌کنند؛ میادین بزرگ میوه و تره‌بار محل ارائه محصول نهایی نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی است.

اگر شرکت‌ها می‌خواهند محصول خود را معرفی کنند، باید محصول نهایی نهاده‌های مصرف شده را در عرضه دید مردم قرار دهند.

حال این سوال مطرح می‌شود که اثرات استفاده از سموم و کود در محصولات سبزی، صیفی و غلات چیست؟

هنگامی که شما گوجه‌فرنگی را با چاقو قارچ می‌کنید بیش از ٥٠درصد آن را به لحاظ تراریختگی و استفاده نامناسب از کود و سم باید دورریز شود.

متاسفانه نیترات موجود در کودهای شیمیایی، هنگام آبیاری محصولات شسته و وارد خاک می‌شود. بافت گیاه هم به‌سرعت آن را جذب می‌کند و پس از مدتی نیترات به نیتریت تبدیل می‌شود که نیتریت مشکل خاصی برای بدن انسان ندارد، اما وقتی کشاورزان کود زیادی به محصول می‌دهند، گیاه فرصت کافی برای تبدیل نیترات به نیتریت ندارد و نیترات زیادی در بافت گیاه تجمع پیدا می‌کند که برای سلامت انسان نیز خطر دارد.

با توجه به اینکه استفاده از کود‌های شیمیایی در مزرعه‌های ایرانی براساس آزمون خاک و آزمون گیاه انجام نمی‌شود، احتمال وجود و تجمع نیترات نه‌تنها در گوجه‌فرنگی، بلکه در سایر سبزی‌ها و صیفی‌های ما هم وجود دارد.

نیترات با شست‌وشو یا پوست‌گیری محصول از بین نخواهد رفت، اما میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان هستند و همین ترکیب‌ها تا حد زیادی اثر موادی مثل نیترات‌ها را خنثی می‌کنند؛ برای مثال گوجه‌فرنگی حجم بالایی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان لیکوپن دارد که می‌توانند با نیترات‌ها مقابله کنند.

هرچه میوه‌ها و سبزی‌ها تازه‌تر باشند و کمتر در یخچال نگهداری شوند، ویتامین و آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند و مصرف آن‌ها مفیدتر خواهد بود.

متاسفانه این‌گونه محصولات برای کارخانجات کمپوت‌سازی و رب گوجه بسیار سودآور است، زیرا گوجه‌های بدون آب و تراریخته و گوشتی با بافت سرطانی و سلول‌های زنده بافتی کاملا مشخص است، ضمنا ضایعات محصولات پایین است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای