خبر فوری
شناسه خبر: 32686

تاثیر کاهش استفاده از کودهای ازت بر سلامت مردم

مدیریت بهتر کودهای غنی از ازت موجب بهینه شدن سایر معیارها از قبیل مزایای محیط‌زیستی و سلامتی انسان می‌گردد

تاثیر کاهش استفاده از کودهای ازت بر سلامت مردم

اخبار سبز کشاورزی؛ مدیریت بهتر کودهای غنی از ازت در محصولات کشاورزی موجب بهینه شدن سایر معیارها از قبیل مزایای محیط‌زیستی و سلامتی انسان می‌گردد که در همین اثنا باید به افزایش تولید محصولات غذایی نیز کمک نماید. از سوی دیگر، کاهش آلاینده ازت از اراضی کشاورزی، به نوبه خود به‌منزله یک چالش عظیم تلقی می‌شود.

 ؛ در قرن گذشته، استفاده فشرده و اصراف گونه از ازت موجب 4 برابر شدن میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی توسط انسان گردیده که تا سال 2050 و لزوم تغذیه ۱۰ میلیارد انسان، این آلودگی‌ها افزایش بیشتری خواهد یافت.


بیشتر بخوانید: نتایج کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی


هم‌زمان، به دلیل نیازهای روز افزون، محصولاتی که زمانی با نام «انقلاب سبز» نامیده می‌شدند و در تامین غذای بسیاری نقش اساسی داشتند، قیمت‌هایشان شکل صعودی یافته است.

امروزه، افزون‌بر 50 درصد از ازت مصرف شده وارد هوا و آب شده و موجب آلودگی‌های مرگ‌بار، اسیدی شدن خاک‌ها، تغییرات اقلیمی، تخریب لایه ازن و از دست رفتن تنوع زیستی می‌گردد.

بنابراین، به دلیل چنین اثراتی بر سلامت، آب و هوا و محیط‌زیست، نفوذ ازت در موادی مانند آب که مصرف همگانی دارد باید کمتر شود که مزایای چنین کاهشی می‌تواند به کمتر شدن قیمت‌ها و هزینه‌های بهداشتی و درمانی منتهی شود.

تاثیر کاهش استفاده از کودهای ازت بر سلامت جمعیت زمین

گردش ازت

دنیا به‌طور طبیعی غرق در ازت است که برای تداوم حیات و به ویژه زندگی گیاهان از اهمیت خاصی برخوردار است. در حدود 80 درصد از جو زمین از گاز ازت(N2) است که مقدار اندکی از آن توسط موجودات زنده مصرف می‎‌شود.

این گاز زمانی در دسترس گیاهان قرار می‌گیرد که توسط میکروارگانیسم‌های زنده موجود در گیاهان یا خاک به‌صورت ازت بیولوژیکی(آمونیاک)، تثبیت شود. این پروسه، سالیانه در حدود 200 میلیون تن از ازت را وارد خاک و یا اقیانوس‌ها می‌کند.

اشکالی از این عنصر به‌طور دائم مجددا به کمک باکتری‌های اراضی باتلاقی یا از اقیانوس‌ها به داخل اتمسفر برگشته و این گردش به طور دائمی ادامه دارد.

اما این گردش طبیعی ازت به دلیل استفاده گسترده از 120 میلیون تن کودهای شیمیایی ازتی در هر سال، دچار عدم توازن و پایداری می‌گردد. کمتر از 50 درصد از این کودها توسط گیاهان جذب و بقیه آن وارد محیط زیست شده و مشکلات گسترده‌ای را به وجود می‌آورد.

بر اساس تحقیقات بر روی 1500 مزرعه در سرتاسر جهان، 11 راه حل کلیدی برای کاهش خسارات ازت همراه با افزایش محصول ارایه شده است. یکی از این راه‌حل‌ها اجرای تناوب زراعی در شرایط چند نوبت کشت بر روی یک زمین است که موجب متعادل شدن جریان موادغذایی در خاک می‌گردد.

مزایای کاهش هزینه‌ها

مزایای کاهش آلودگی‌ها توسط ازت مصرف شده در عملیات کشاورزی، 25 برابر بیش از هزینه‌های استفاده از آن است. خسارت برای کشورهای چین و هندوستان که استفاده اصراف گرایانه آن‌ها از کودها و به ویژه ازت بالاترین حد در جهان است، سالانه به میزان 5 و 3 میلیارد دلار است.

در حدود نیم میلیارد دلار از این خسارات مربوط به مرگ‌های زودرس، خسارات به خدمات در اکوسیستم‌ها و برداشت محصول است. اما بدترین آن‌ها، اثرات بر روی محیط زیست است.

اساسا، مدیریت استفاده از ازت بر روی تغییرات آب و هوایی اثرات چندانی نداشته یا به علت ترسیب کربن در اکوسیستم، بی اثر است.

حتی چنانچه مدیریت ازت مزایای قابل توجهی نیز داشته باشد، اما هزینه‌های آن برای خرده کشاورزان، بدون حمایت‌های دولتی، بسیار بالا خواهد بود.

به عنوان مثال باید یک سیستم اعتباری برای مدیریت ازت وجود داشته باشد تا بتواند از طریق پرداخت یارانه برای اجرای تکنیک‌های مدیریت از سایر منابع، مانند مزایای اقتصادی کاهش آلودگی‌های ازتی و افزایش تولید محصولات غذایی، به کشاورزان کمک نماید.

برای به راه انداختن چنین روند قابل قبولی، می‌توان اقدام به جمع‌آوری بودجه‌ای از مالیات‌های غذایی مصرف‌کنندگان یا کارخانه‌هایی که از محصولات چنین مزارعی برای تولید غذا استفاده می‌کنند و همچنین مالیات بر فعالیت‌های آلاینده استفاده کرد.

اما هرچند استفاده از ازت امری حیاتی است، مصرف بی‌رویه آن در فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند به همان نسبت مضر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای