خبر فوری
شناسه خبر: 35024

برداشت 8 هزار و 440 کیلو گندم در هکتار عادی می‌شود

امسال برای نخستین‌بار شاهد عملکرد بی‌سابقه برداشت 8 هزار و 440 کیلو گندم در هکتار در مزارع و گندمزارهای استان گلستان بودیم.

برداشت 8 هزار و 440 کیلو گندم در هکتار عادی می‌شود

اخبار سبز کشاورزی؛ اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری اسبق طرح گندم | توفیقات حاصله در این عملکرد استان‌ گلستان مرهون نگرش وطن‌دوستی دانشمند ارزنده و استراتژیست کشاورزی کشور عزیزمان آقای مهندس عباس کشاورز، معاون وقت امور زراعت بوده است که هشت سال افتخار شاگردی وی را به‌عنوان مجری طرح گندم داشتم و از وی بسیار آموختم.


بیشتر بخوانید: افزایش عملکرد گندم تحت تاثیر بذور غنی شده با روی


مسئول پیگیری در شکل‌گیری پروژه مشترک با همکاری دوستان عزیز در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دکتر گودرز نجفیان؛ محسن اسماعیل‌زاده و دکتر نجفی میرک بود که از در سال ۱۳۹۴ با همکاری آقای دکتر روبانی، ایرانی ارزشمند و وطن‌دوست که در شکل‌گیری پروژه مشترک با شرکت فلوریماند دسپرز فرانسه تلاش فراوان داشتند و همچنین انسان شریف، خستگی‌ناپذیر و دوست‌داشتنی جناب دکتر وهابیان، رئیس اسبق موسسه تحقیقات اصلاح تهیه و نهال و بذر بود که وی اکنون با وجود داشتن ۸۰ واندی سال همچنان به کشاورزان کشور عالمانه کمک می‌کند و در همکاری پروژه مشترک ایجاد معرفی ارقام جدید گندم از طریق شرکت ارس بذر به کشاورزان کشور خدمت می‌کند و طی این سال‌ها ارقامی را معرفی، تکثیر و به شرکت‌های تولید بذر استان گلستان واگذار کرد که در عملکرد و تولید گندم این استان تحول ایجاد نمود و این عملکردهای شگفت انگیز را رقم زد.


بیشتر بخوانید: اهمیت کشت گندم در ایران


ارقام معرفی شده دکتر وهابیان از طریق شرکت ارس بذر که در فهرست ملی ارقام ثبت شده، شامل ۱- رادیا، 2-کلکتور، ۳-فلوریماند، ۴- باسیلیو و چند رقم دیگر که با کشت رقم باسیلیو است.

آقای علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران پیش رو شهرستان علی آباد کتول موفق به شکستن رکورد عملکرد گندم در استان گلستان با 8440 کیلوگرم گردیدند که تاکنون سابقه نداشته است.

همچنین بزرگمردان پشتیبان و مشوقان این برنامه آقای مهندس محمود حجتی، مدیر برجسته ملی و وزیر جهاد کشاورزی و مشاور ارشد وی انسان شریف دانشمند اخلاق‌مدار، آقای مهندس سیدمحمد حسین شریعتمدار و دکتر بخشنده که با عزم راسخ و جانانه از برنامه ایجاد ارقام جدید و توسعه تولید گندم حمایت کردند.

همچنین از مدیر ارشد ملی و محقق برجسته و رییس محترم وقت سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جناب آقای دکتر اسکندر زند دانشمند اخلاق‌مدار و با اخلاص که در شکل‌گیری و پشتیبانی و راهبری پروژه ایجاد ارقام جدید گندم نقش موثری داشتند سپاسگزاری می‌نمایم.

به‌عنوان فردی که در جزئیات شکل‌گیری این مهم قرار داشتم به نمایندگی از کشاورزان گلستان که عضو کوچکی از آنام هستم تشکر و قداردانی می‌کنم.

برای تداوم، استمرار و فراگیر شدن عملکردها رویکرد اتخاذی موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر جناب آقای دکتر خدارحمی، محقق شایسته و فرهیخته بخش غلات و گندم ناحیه شمال و مغان از ژرم پلاسم‌های حاصله از پروژه مشترک فوق‌الاشاره لاین‌ها و ارقام خوبی در مراحل پایانی معرفی قرار دارد که در پایداری و ارتقای عملکرد گندم گلستان و مازندران و مغان فراهم نقش این مناطق در تامین و تقویت تحکیم امنیت غذایی بارز و برجسته‌تر خواهد شد. یقینا این خدمات ارزنده و بهره‌ورانه که منجر به بهبود درآمد و معیشت زارعین عزیز گردیده و می‌گردد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای