خبر فوری
شناسه خبر: 39569

دهن‌کجی به خودکفایی گندم، چرا؟

در خبرها نیامده بود که در جلسه دیروز شورای عالی قیمت گذاری گندم همه یا اکثریت نمایندگان دولتی حضور نداشتند.

دهن‌کجی به خودکفایی گندم، چرا؟

اخبار سبز کشاورزی؛ شورای عالی قیمت‌گذاری چندی پیش جسارت کرده و طرف گندمکاران را گرفته بود و قیمت 15 هزار تومان برای هر کیلو خرید گندم را مصوب کرده بود؛ اما سازمان برنامه که برای همان 10 تا 12 هزار تومان هم منابع نداشت، با من بمیرم تو بمیری در زمان سرپرست وزارتخانه اجازه نداد خبر گندم 17 هزار تومانی اطلاع‌رسانی شود.


بیشتر بخوانید: قیمت خرید تضمینی گندم کم‌تر از ۲۵ هزار تومان نباشد


قیمت گندم در سال آینده چگونه محاسبه می‌شود؟

در حالی که کارشناسان مزرعه سبز در همان ایام اعلام کرده بودند کف خرید گندم باید بر مبنای هر کیلو 20 هزار تومان محاسبه شود، اینک که دولت بخش مهمی از مطالبات گندمکاران پرداخت کرده (معلوم نیست با خلق پول یا استقراض از جایی یا…)، کشاورزان در شک و تردیدی هستند که قیمت گندم با توجه به تورم قابل پیش‌بینی 60 تا 70 درصد سال آینده چگونه محاسبه و اعلام می‌شود.

برخی خبرگزاری‌ها گمانه‌زنی کردند که شورای عالی قیمت‌گذاری قیمت خرید هر کیلو گندم را برای سال آینده 25 هزار تومان پیش‌بینی کرده است.


بیشتر بخوانید: نان چرب مسئولان و بی‌زبانی تولیدکنندگان گندم


تاخیر یک ماهه در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم

با این همه، تاخیر حدود یک ماهه در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم ابهامات زیادی آفریده است.

جالب است که از زمان تصویب قانون اصلاح خرید تضمینی گندم و شکل‌گیری شورای قیمت‌گذاری تاکنون هرگز اتفاق نیفتاده که کل دولتی‌های دارنده حق رأی از حضور در جلسه شورای قیمت‌گذاری غایب باشند؛ مگر اینکه نمایندگان دولتی از جمله نماینده وزیر پای پیاده به کربلا رفته باشند.

به‌راستی این حرکت شورای قیمت‌گذاری و از رسمیت انداختن جلسه شورا و عدم‌تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی آیا مفهومی جز به شکست رساندن خودکفایی گندم دارد؟

جالب‌تر اینکه یک هفته پس از اعلام معاون امور زراعت مبنی‌بر افزایش تولید در سال زراعی آینده، عدم حضور نمایندگان دولتی، ذهن گندمکاران را پریشان کرده است.


بیشتر بخوانید : رهبری بدانند؛ سال آینده تولید گندم نصف می‌شود


کشتی‌های گندم وارداتی آماده بارگیری

متاسفانه دولت آمادگی دارد تا برای وارد کردن گندم ارز اختصاص دهد و رانت‌خواران ده‌ها کشتی چند ده هزار تنی گندم را وارد آب‌های ایران کنند، اما حاضر نیست به زارع و گندمکار وطنی بها دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای