آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39286

رهبری بدانند؛ سال آینده تولید گندم نصف می‌شود

دو سال است که دولت هیچ اعتباری برای تامین کودهای پایه اختصاص نداده است. در سال زراعی جدید برنامه 7 الی 8 میلیون هکتار کشت محصول گندم، جو، چغندر پاییزه

رهبری بدانند؛ سال آینده تولید گندم نصف می‌شود
دو سال است که دولت هیچ اعتباری برای تامین کودهای پایه اختصاص نداده است. در سال زراعی جدید نیز برنامه 7 الی 8 میلیون هکتار کشت محصول گندم، جو، چغندر پاییزه در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی است.

سازمان برنامه دشمن خودکفایی

اخبار سبز کشاورزی ؛ در دولت رئیسی وزارتخانه تمام تلاش خود را برای مدیریت تامین کودهای پایه به کار برد و اگرچه تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت نمی‌گرفت و کشاورزان، سازمان برنامه وقت را دشمن امنیت غذایی می‌دانستند؛ اما با کمک یارانه‌ها و استفاده از توان تشکل‌های گندمکاران، رشد تولید گندم هر سال بهتر از سال پیش شد.
بیشتر بخوانید: دریغ از اختصاص یک دلار برای واردات سم و کود

کودهای پایه عامل اصلی افزایش تولید

کارشناسان معاونت زراعت در وزارتخانه و کارشناسان تولیدات گیاهی در استان‌ها با توزیع مناسب کودهای پایه (فسفاته، پتاسه و ازته) و ترویج روش‌های استفاده صحیح و به موقع از آنها و راهنمایی کشاورزان موجب شدند تا کشاورزان در افزایش بهره‌وری محصولات زراعی ازجمله گندم، جو، ذرت، برنج، سبزی و صیفی و… به تولیدات چشم‌گیری برسند.
بیشتر بخوانید: گندمکار پولی برای کشت سال آینده ندارد

تولید گندم، نوید بخش امنیت غذایی

یکی از کلیدی‌ترین کلیدهای طلایی قهرمان شدن در تولید گندم در بحران تحریم‌ها، استفاده از کودهای پایه بود که وزیر کشاورزی و هیات دولت را در بین سران سه قوه و مردم ایران سربلند کرد.

هشدار؛ تولید گندم سال آینده به نصف می‌رسد

گزارش خبرنگاران مزرعه سبز از موجودی کودهای پایه در انبارهای دولتی و اتحادیه‌ها در سراسر کشور حاکی از آن است که کود پایه موجود در کشور متاسفانه نهایتا تکافوی کشت 500 هزار هکتار زراعت پاییزه از حدود 7 الی 8 میلیون هکتار اراضی دیم و آبی را داشته باشند.

کاسبان تحریم و مدافعان واردات

به نظر می‌رسد دشمنان امنیت غذایی کشور با رصد کردن دلایل خودکفا شدن در تولید گندم با دست خالی توسط کشاورزان دو بخش را هدف گرفته‌اند تا در سال آینده به بزرگترین واردکننده گندم تبدیل شویم.
بیشتر بخوانید: جیب خالی گندمکاران

سال آینده بزرگترین وارد کننده گندم خواهیم بود

الف: دشمنان موجباتی را فراهم آورده‌اند تا کشتی شاگرد اول امینت غذایی به گل بنشیند، به نحوی که طی 2 سال گذشته هیچ اعتباری برای تامین کود اختصاص نیافته و ته انبارهای کود جارو شده است.
مسلما زمانی که اراضی کشاورزی با کودهای پایه تغذیه نشوند و آیش زمین هم در کار نباشد، انتظاری جز رکود تولید نباید داشت.

کشاورزان آسوده نخوابند

در حالی که معاونت زراعت از نخستین ماه‌های زمستان سال گذشته اعلام کرده بود تولید گندم امسال هم رکوردشکنی خواهد کرد و پیش‌بینی‌ها به خرید 9 میلیون تن می‌رسید، متاسفانه سازمان برنامه و بودجه برای نصف این رقم تامین اعتبار کرده بود؛ به نحوی که با تاکید رهبری، رئیس جمهور و اعتراضات نمایندگان مجلس و کشاورزان هنوز حدود 40 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت نشده و احتمالا تا پایان سال شاید به صورت قطره‌چکانی (شاید) پرداخت شود.
امید است رهبری و روسای قوای سه‌گانه بر اساس هشدار جدی و خطرناک کارشناسان زراعت، دستور سریع تامین کودهای پایه را در یک ماه باقی مانده آغاز زراعت پاییزه بدهند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای