آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39272

دریغ از اختصاص یک دلار برای واردات سم و کود

در شرایطی دولت برای دست‌یابی به تولید 15میلیون تن گندم هدف‌گذاری کرده است که هنوز از تخصیص حدود 100 میلیون دلار برای تامین کود و سم خبری نیست!

دریغ از اختصاص یک دلار برای واردات سم و کود

تولید 15 میلیون تن گندم با کمبود سم و کود ممکن نیست

در شرایطی دولت برای دست‌یابی به تولید 15میلیون تن گندم هدف‌گذاری کرده است که هنوز از تخصیص حدود 100 میلیون دلار برای تامین و واردات سم و کود خبری نیست!
اخبار سبز کشاورزی ؛ ابوالقاسم گل باف | در تابستان امسال نزدیک به 1600 درخواست تخصیص ارز برای واردات برنج، روغن، قند و شکر، بذر، نهاده‌های دامی و… جهت بررسی و تطبیق شرایط پذیرفته شد، اما در بین 1600 درخواست، حتی یک مورد به تامین مواد تکنیکال سموم دفع آفات نباتی یا سموم آماده مصرف که در ایران تولید نمی‌شود و مواد مورد نیاز تولید یا تامین انواع کودها مشاهده نشد.
بیشتر بخوانید: کود و سم، در چنبره تخصیص و تامین ارز

درخواست برای 100 میلیون دلار تخصیص ارز

خبرنگار مزرعه سبز در تماس با معاونت بازرگانی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و…. متوجه شد که چند ده مجتمع تولیدی انواع کودهای پایه، آفت‌کش‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها و تولید کودهای پایه و ریزمغذی‌ها و… بیش از 100 میلیون دلار درخواست تخصیص ارز برای واردات موارد ذکر شده به وزارتخانه ارائه کرده‌اند؛ چراکه تا یک ماه دیگر باید به استقبال سال زراعی جدیدی برویم و 7 تا 8 میلیون هکتار زمین‌های قابل کشت آبی و زراعی نیاز شدید به کودهای پایه دارند.
از طرفی نزدیک به یک میلیون تن بذر گندم مورد نیاز برای کاشت در سال زراعی 1403 - 1402 نیاز مبرم به ضد عفونی دارند.
باید توجه داشت که عدم تخصیص ارز به سم و کود تاثیری آشکار بر تولید کشاورزی کشور خواهد گذاشت و کاهش میزان تولید و محصولات آفت‌زده و خراب شده نتیجه آن است.
بیشتر بخوانید: کوتاهی در تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان سم و کود

مبارزه با علف‌های هرز، به زودی

مهم‌تر اینکه از دو تا سه ماه دیگر مبارزه با علف‌های هرز و بعد از آن کود سرک و سپس مبارزه سن و…. می‌طلبد که انواع کود و سم مورد نیاز با اختصاص ارز وارد شود؛ چون در بهترین شرایط بین 2 تا 6 ماه زمان لازم دارد.
اما متاسفانه نهاد تصمیم‌گیرنده حتی یک درخواست از این نوع را برای بررسی نپذیرفته، چه رسد به آنکه با آن موافقت یا مخالفت کند.
همین وزارتخانه، اما برای 104 درخواست واردات بذر و اندام‌های تکثیر گیاهی ارز تخصیص داده است؛ حالا سوال این است که چنانچه سم و کود نباشد، بذر و اندام‌های تکثیر گیاهی با چه تغذیه خاکی و یا بدون استفاده از آفت‌کش‌ها، ضمانت رشد داشته باشند.

وزارت مدافع واردات است، نه تولید

گروهی از فعالان حوزه کشاورزی با ملاحظه جدولی که از سوی وزارت در 22 مرداد امسال برای بیش از 400 مجوز واردات محصول نهایی مانند برنج، دانه‌های روغنی، سویا، روغن پالم، شیلات، قند و شکر مجوز خروج ارز صادر کرده است، معتقدند وزارت مدافع واردات داریم نه مدافع تولید!

تولید گندم با کمبود نهاده سم و کود ممکن نیست

با توجه به اینکه کودها و سموم شیمیایی از نهاده‌های بسیار مهم در تولید محصولات کشاورزی هستند، اکنون این پرسش مطرح است که در این شرایط و با توجه به کمبود این نهاده‌ها، مسئولان چگونه می‌خواهند برای تولید 15 میلیون تن گندم هدف‌گذاری کنند؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای