آخرین خبرها:
شناسه خبر: 38597

گندمکار پولی برای کشت سال آینده ندارد

بیش از 140روز است که مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است و کشاورزان پولی ندارند که کشت سال آینده را آغاز کنند. دولت هم طبق معمول فقط وعده می دهد.

گندمکار پولی برای کشت سال آینده ندارد
بیش از 140روز است که مطالبات برخی از گندمکاران پرداخت نشده و احتمال دارد که این کشاورزان برای سال زراعی آینده از کشت گندم منصرف شوند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ اکنون باتوجه به شرایط بد اقتصادی و عدم پرداخت مطالبات گندمکاران اگر بخواهیم سال آینده گندم برداشت کنیم و نیاز کشور را تامین کنیم، باید امسال گندم بکاریم؛ بنابراین باید پول گندم به گندمکاران پرداخت شود تا آنها بتوانند برای کاشت جدید بذر تهیه کنند.
بیشتر بخوانید: جیب خالی گندمکاران

ضرورت ورود مسئولان

آنچه مشخص است اینکه وزارت و ‌معاونت زراعت تنها ناظر تولید و مسئول تولید هستند و منابع پولی برای پرداخت ندارند، لذا با توجه به اهمیت موضوع باید رهبر، ایات عظام و رئیس جمهور به موضوع ورود کرده و شرایط را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که گندمکاران با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به دریافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحویل مراکز تعیین ‌شده بدهند.

پرداخت جریمه دیرکرد مطالبات متناسب با نرخ تورم

یکی از مصوبات شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۱ موضوع خرید تضمینی محصول گندم است که دولت را مکلف به خرید و پرداخت پول کشاورزان ۲۴ ساعت از زمان تحویل گرفتن گندم کرده است.
همچنین دولت مکلف است تسویه بدهی‌ها و پرداخت جریمه دیرکرد مطالبات گندمکاران را متناسب با نرخ تورم آن بازه زمانی تا سقف نرخ سود بانکی مصوب، محاسبه کند و این موضوع در تبصره بند «الف» ماده ۱۰ قانون برنامه ششم توسعه به صراحت اعلام شده است.

اعتبار تخصیص یافته برای خرید گندم کافی نیست

در حالی قیمت فعلی خرید تضمینی گندم 15 هزار تومان تعیین شده است که گندمکاران قیمت به‌صرفه را حدود 20 هزار تومان می‌دانند و با وجود این به افزایش دو هزار تومانی قیمت فعلی و رسیدن به 17 هزار تومان نیز راضی شدند. این در حالی است اکنون گندم در مرزهای کشور (مرز عراق و افغانستان) به قیمت 30 هزار تومان نیز معامله می‌شود.
اوایل خرداد بود که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، دستور داد که نرخ تضمینی گندم اصلاح شود. اما گلایه‌های برخی از گندمکاران حاکی از آن است که اعتبار تخصیص یافته برای خرید گندم حتی برای پرداخت همان 15 هزار تومان هم کافی نیست و حتی برخی مدعی هستند که پرداخت طلب آنها با نرخ 11 هزار و 500 تومان انجام شده است.
در این شرایط، برخی از فعالان صنفی حوزه کشاورزی بحث قیمت خرید گندم در سال زراعی جدید را پیش کشیده‌اند و به رقم 25 هزار تومان اشاره کرده‌اند! موضوعی که باید دید دولت با آن موافقت می‌کند یا خیر؟

اعتراض ‌گندم‌کاران ‌کرمانشاهی

با طولانی شدن فرایند پرداخت مطالبات، شاهد نگرانی و اعتراض برخی از گندمکاران کشور بودیم که تجمع ‌اعتراضی ‌گندم‌کاران ‌کرمانشاهی ‌مقابل ‌استانداری در روز چهارشنبه هفته گذشته 25 مردادماه نمونه‌ای از آن است.
در استان کرمانشاه که اقتصاد و زنجیره درآمدی اکثر مشاغلش وابسته به کشاورزی است، طبیعتا این عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کاران می‌تواند بر روی سایر اقشار درآمدی نیز تاثیر بگذارد.
لذا انتظار می‌رود مقامات، متولیان و مسئولان کشور تاریخ مشخصی را برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران تعیین کنند تا کشاورزان با برنامه‌ریزی بهتری بتوانند بدهی‌‌های خود نسبت به دیگر مشاغل این حوزه و همچنین تسهیلات بانکی خود داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای