خبر فوری
شناسه خبر: 43136

هدر رفت 23 میلیارد مترمکعب آب حاصل بی‌کفایتی مدیران

دکتر کامبیز بازرگان، رئیس انجمن خاک ایران و رئیس پیشین موسسه تحقیقات خاک و آب ایران، طی سخنرانی آبی به‌دلایل تخریب خاک پرداخت و

هدر رفت 23 میلیارد مترمکعب آب حاصل بی‌کفایتی مدیران

توسعه بی‌ملاحظه کشاورزی آبی، تخریب را موجب می‌شود

دکتر کامبیز بازرگان، رئیس انجمن خاک ایران و رئیس پیشین موسسه تحقیقات خاک و آب ایران، طی سخنرانی آبی به‌دلایل تخریب خاک پرداخت و گفت: در حالی که سالانه برای کل تولید گندم حدود 11 میلیارد مترمکعب آب نیاز داریم، در اثر بی‌کفایتی برخی مسئولان حداقل 23 میلیارد مترمکعب هدر رفت آب را شاهد هستیم.
اخبار سبز کشاورزی ؛ وی افزود: چالش‌های رایج و عدم‌هماهنگی مدیران ملی و منطقه‌ای و محلی عامل وضع موجود است؛ به‌ویژه اینکه مدیران محلی مانع تعدیل کشت می شوند، زیرا حکمرانی ملی دچار چالش می‌شود و سیستم کشاورزی و غذا را به عنوان رویکرد جامع‌نگر که با همه بخش‌ها و نهادها و تولید و توزیع و مقررات مرتبط است، مختل می کند.

ناپایداری آب و خاک باید اصلاح شود

بازرگان می‌گوید: ناپایداری آب و خاک باید اصلاح شود و حکمرانی آب و خاک مبتنی‌بر اصلاح تقویت گردد.
در مراسم سال گذشته روز جهانی نیز کامبیز بازرگان نقدی همراه با تحلیل و ارائه راهکارها ارائه داد که بسیار کارشناسی و در صورت توجه راهگشا بود، اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.
امید است نیکبخت وزر جهاد کشاورزی به سخنان و تحلیل بسیار تکان‌دهنده دکتر بازرگان توجه ویژه مبذول کند و معاونت آب و خاک و موسسه تحقیقات خاک و آب را مامور اجرایی کردن بخش‌های از آن که قابلیت اجرا دارد، نماید.
خطر بیخ گوش ماست، اما در مواقعی گوش مسئولان ناشنواست.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای