آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45112

ویلاها، بلای جان شالیزارها و باغات مرکبات

در حالی که مزارع، شالیزارها و باغ‌های مرکبات و کیوی به‌عنوان نمایندگانی از زندگی روستایی و تولید و امنیت غذایی در اراضی شمال کشور به شمار می‌روند، اخبار نگران‌کننده‌ای از افزایش ناگهانی ویلاهای شهری در میان آنها و همچنین بحران باغات میوه به ویژه مرکبات در مناطق روستایی به گوش می‌رسد.

ویلاها، بلای جان شالیزارها و باغات مرکبات

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ به گفته محلی‌ها، طی دو سال گذشته (1402-1400) تعداد ویلای ساخته شده در وسط شالیزارها به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

این ویلاهای شهری، به دلیل جذابیت طبیعت و فضای آرامش‌بخش محیط روستایی، جلب توجه سرمایه‌گذاران شده را کرده است.

این موضوع نه تنها منجر به تغییر زیبایی طبیعت محلی شده، بلکه باعث افزایش هزینه زمین‌های کشاورزی نیز شده و کشاورزان را در معرض فشارهای اقتصادی قرار داده است.

همچنین، بحران باغات مرکبات نیز در نقاط مختلف روستاها از رشد خودروهای شهری و تغییر الگوی مصرف آب ناشی شده است.

photo1712405972

کشاورزان اعلام می‌کنند که با توجه به کاهش قیمت محصولات کشاورزی و افزایش هزینه‌های تولید، کشاورزی دیگر به صرفه نیست و تمامی آنها به فروش و تغییر کاربری زمین رو به ازیاد است.

از مسئولان محلی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و استان‌ها و وزارت کشاورزی خواسته می‌شود تا اقدامات موثری برای حفظ منابع طبیعی و حمایت از کشاورزان (سود آوری تولید برای بهره برداران) اتخاذ کنند، از جمله ارائه بودجه و کمک‌های مالی به کشاورزان در راستای حفظ زمین‌های کشاورزی و ایجاد شرایط مساعدتر برای تولیدات زراعی و باغی.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای