آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45381

از ظرفیت‌های کشاورزی تاجیکستان چه می‌دانیم؟

کشاورزی تاجیکستان؛ از کشت پنبه تا سرمایه‌گذاری در تولیدات دامی+عکس

تاجیکستان کشوری سرسبز با بارندگی فراوان در جنوب شرقی آسیای مرکزی است. کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد هر چند بخش کشاورزی تاجیکستان به‌طور جدی در اثر جنگ‌ در سال‌های 1993‌‌-1992 صدمه دید و کشت و برداشت محصول را تا حدودی زیادی مختل کرد.

کشاورزی تاجیکستان؛ از کشت پنبه تا سرمایه‌گذاری در تولیدات دامی+عکس

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ محصول اصلی در این کشور پنبه است که بیشتر 50 درصد آن در جنوب غربی کشور تولید می‌شود. شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی، درجه حرارت پایین و باران‌های سنگین تولید را تحت تاثیر قرار داده‌اند. پنبه هر چند مرغوبیت پایینی در مقیاس جهانی دارد، اما به عنوان اساس اقتصادی باقی مانده است.

کشاورزی-و-دامداری-در-تاجیکستان

تولید بیش از 70 نمونه انگور در کشور تاجیکستان

بی‌شک می‌توان گفت تاجیکستان یکی از تولیدکنندگان بنام میوه‌های سردرختی همچون سیب و گلابی در حوزه آسیای میانه است؛ اما همگان تاجیکستان را با انگور آن می‌شناسند. بیش از 70 نمونه انگور در کشور تاجیکستان تولید می‌شود که از کیفیت بسیار زیادی برخوردار است.

کشاورزی-و-دامداری-در-تاجیکستان-1

خرمالوی تاجیکستان نیز از میوه‌هایی است که نمونه آن را در کشورهای دیگر کمتر می‌توان یافت. اگر در بازارهای میوه و تره‌بار تاجیکستان قدم بزنید، می‌توانید انواع و اقسام میوه‌های ناب و دست‌چین شده را مشاهده و با قیمتی مناسب خرید نمایید.

کشاورزی-و-دامداری-در-تاجیکستان-2

در حدود 95 درصد تولیدات زراعی این کشور آبی است. کشاورزی دیم در تاجیکستان خشک به‌دلیل بارش کم قابل اطمینان نیست.

زمین‌های دیم برای کشت غلات و مراتع استفاده می‌شوند. عملکرد حبوبات در اراضی آبی 2 تا 3 برابر بیشتر از اراضی دیم است.

-و-دامداری-در-تاجیکستان 5

شرایط اقلیمی امکان کشت تنوع وسیعی از محصولات نظیر حبوبات، غلات، سبزیجات، باغات (زردآلو، انگور، سیب، گلابی، انار، انجیر، گردو، پسته، هلو، گیلاس، آلو و مرکبات)، هندوانه، خربزه، کدو تنبل، محصولات غیرغذایی (پنبه شامل الیاف خوب، تنباکو، گل شمعدانی)، گیاهان دارویی را فراهم می‌سازد.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید محصولات دامی و لبنی

در حوزه دامپروری هم تاجیکستان می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گوشت و محصولات دامی باشد.

کشاورزی-و-دامداری-در-تاجیکستان 9

به دلیل وجود مراتع و زمین‌های بسیار مناسب برای چرای دام‌ها و همچنین وجود گله‌های بسیار بزرگ گاو و گوسفند با برنامه‌ریزی و گسترش تأسیسات مرتبط تاجیکستان قطعاً به زودی به یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات دامی و لبنی در منطقه آسیای میانه و خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای